handdator

Visa fullständig version : Angående proteinshakes mer än en gång om dagen

svirrz
2012-05-10, 20:21
Hej!

Nyreggad här på forumet, precis tagit tag i min träning och att hitta i jungeln av kosttillskott får vem fan som helst att riva gymkortet på mitten..

Har egentligen ett par frågor men risken för att bli idiotförklarad om jag börjar rabbla upp allt här är för stor (Om man kollar på andra trådar :) ).

Har beställt ett "viktökningspaket" där det ingår en jävla massa grejer. Gainer har jag kört på innan men det har varit lite halvhjärtat varenda gång, kreatin likaså. Är rätt smal och har jävligt svårt för att gå upp i vikt. Eller iallafall att äta så pass mycket så att jag går upp i vikt.

I början brydde jag mig inte så mycket om tillskott, kändes inte nödvändigt alls. Träningen var som sagt halvhjärtad och ibland kom man ihåg att dricka en gainer efter passet, ibland inte. Efter diverse saker har jag kommit till insikt att det bästa sättet för att må bra, riktigt bra, är att träna. Har jag kört halvhjärtat innan kör jag med två hjärtan nu, längtar tills jobbdagen är över så man kan få ner och lyfta lite igen. Och som så många andra är ju givetvis målet att växa, vilket kräver viktökning...

Tränar ca. 5-6 dagar i veckan nu. Försöker få ordentligt med vila emellan passen och det känns faktiskt bra som det är nu.

Sådär, det var lite bakgrundinfo!

Fråga:
Har svårt för att äta frukost. Vet att det är ett vanligt problem men har tänkt och sökt rundor angående just detta och jag börjar fundera på att en gainer istället för 2 torra ostmackor kanske fungerar bättre innan man ilar iväg till jobbet. På helgerna när man har lite mer tid äter jag "riktig" frukost men slarvar som fan på jobbet. Är en gainer "bättre än inget" eller det kommer inte ge nån större effekt på min viktökning? Just nu tar jag bara gainer direkt efter passet, och det funkar bra.
I paketet jag köpt ingår även whey-80, något jag hade fått för mig var som gainer men om man istället ville gå ner i vikt... :). Kan man använda en proteinshake som lite uppladdning innan man drar till gymmet? Är det bättre att köra en proteinshake extra om dagen istället för en gainer?

Får även med nåt sorts natt-protein i paketet. Någon som har erfarenhet ifrån detta?

Antar att det blev en jävla wall-of-text det här, och att det säkert ser förvirrande ut. Ber er ha överseende med detta då jag som sagt är heeelt ny i träningsvärlden.

Nej fan, nu får det räcka. Hoppas på lite vettiga svar så frågar jag vidare i nya trådar/kommentarer!

Tack på förhand,

Johan

begt
2012-05-10, 20:23
Klart att en gainer är bättre än inget men jag hade tagit standardmjölk i en proteinshake och så kanske något i stil med juice/nyponsoppa t.ex. om jag hade svårt att gå upp i vikt.

King Grub
2012-05-10, 20:23
Kolhydraterna i en gainer är majs eller potatis. Proteinet i både gainern och proteindrinken (Whey-80) är vanligt mjölkprotein. Det är alltså mat i pulverform och inget du behöver ta någon speciell hänsyn till, och heller inget som ger annan "effekt" än motsvarande kalorimängd mat. Du kan använda produkterna vid andra tillfällen än kring träning, om och när du vill.

svirrz
2012-05-10, 20:58
Kolhydraterna i en gainer är majs eller potatis. Proteinet i både gainern och proteindrinken (Whey-80) är vanligt mjölkprotein. Det är alltså mat i pulverform och inget du behöver ta någon speciell hänsyn till, och heller inget som ger annan "effekt" än motsvarande kalorimängd mat. Du kan använda produkterna vid andra tillfällen än kring träning, om och när du vill.

Tack för snabbt svar!

Planen blir väl att ta en gainer på morgonen oavsett om jag ska träna eller inte. Samt en gainer efter träning och en proteinshake en timme-ish innan träning.

Testar det iallafall så får vi se hur det känns!

Fortfarande tacksam om någon kan ge feedback på nattproteinet. Det är Star Nutrition Night-Pro (antar att det inte räknas som reklam :) ).

svirrz
2012-05-10, 20:59
Klart att en gainer är bättre än inget men jag hade tagit standardmjölk i en proteinshake och så kanske något i stil med juice/nyponsoppa t.ex. om jag hade svårt att gå upp i vikt.

Tack!

Nyponsoppa är definitivt värt att testa, har jag inte tänkt på. Gröt har jag testat men fy fan, vad det smakar!

Kischen
2012-05-10, 21:03
Tack!

Nyponsoppa är definitivt värt att testa, har jag inte tänkt på. Gröt har jag testat men fy fan, vad det smakar!

Om jag ville gå upp i vikt och hade svårt att äta så skulle jag inte snegla mot gröt. Du inser att du måste lära dig äta mer även om du skulle öka av ditt paket? Du kan inte köpa det hela livet.

King Grub
2012-05-10, 21:04
Fortfarande tacksam om någon kan ge feedback på nattproteinet. Det är Star Nutrition Night-Pro (antar att det inte räknas som reklam :) ).

Det är också vanligt mjölkprotein, den typ som tas upp långsamt och under lång tid. Samma som i ost, keso, kesella (och 80% av proteinet i vanlig mjölk). Ingen skillnad i "effekt" jämfört med dessa. Praktiskt om föredrar pulver istället för mat vid något tillfälle.

svirrz
2012-05-10, 21:06
Om jag ville gå upp i vikt och hade svårt att äta så skulle jag inte snegla mot gröt. Du inser att du måste lära dig äta mer även om du skulle öka av ditt paket? Du kan inte köpa det hela livet.

Absolut, förstår också att det bästa hade varit att bara äta. Särskilt efter 100000 googlesökningar på det som ger resultaten "sluta grina och käka mer din mes". Och kommer givetvis sträva efter det och hoppas att träningen i sig kommer att få igång aptiten.

Slutade nästan tvärt att gå upp i vikt någon gång på mellanstadiet och nästan precis när jag började snusa. Kanske är en idé att sluta snusa också, helt enkelt :)

Kischen
2012-05-10, 21:11
Absolut, förstår också att det bästa hade varit att bara äta. Särskilt efter 100000 googlesökningar på det som ger resultaten "sluta grina och käka mer din mes". Och kommer givetvis sträva efter det och hoppas att träningen i sig kommer att få igång aptiten.

Slutade nästan tvärt att gå upp i vikt någon gång på mellanstadiet och nästan precis när jag började snusa. Kanske är en idé att sluta snusa också, helt enkelt :)

Jag avundas dig just nu eftersom jag deffar. Röd mjölk med oboy, limpmackor med gouda, fattiga riddare, kanelbullar, gifflar *popcorn*

begt
2012-05-10, 21:25
Jag avundas dig just nu eftersom jag deffar. Röd mjölk med oboy, limpmackor med gouda, fattiga riddare, kanelbullar, gifflar *popcorn*

+1 Standardmjölk+ Oboy=viktuppgång.

Ett paket gifflar slinker ned sjukt lätt.

svirrz
2012-05-10, 22:38

Vi kan byta. Under tiden du deffar får jag din aptit och du min. Deal? :)

blondyz
2012-05-10, 22:46
Nu har du redan fått en hel del svar, men som hjälp generellt så titta på mer energität mat.

När du har tid/lust med ordentlig frukost så kanske ägg och bacon kan vara ett alternativ till fil och flingor. Lättillgänglig mat, gärna storkok som går snabbt att värma om man känner att man har lite utrymme över.

Man vänjer sig och det går snabbare än man tror ofta.

smeander
2012-05-13, 07:18
mmm ostkaka med hallonsylt :)

Barbastark
2012-05-13, 07:52

Tack för snabbt svar!

Planen blir väl att ta en gainer på morgonen oavsett om jag ska träna eller inte.

Även om ökad insulinfrisättning från de snabba kolhydraterna inte leder till ökad fettinlagring över dygnet jämfört med långsammare kolhydrater, är det inte fortfarande större risk att den fettinlagring som ändå sker lägger sig mellan organen istället för under huden?

Sparven från Minsk
2012-05-13, 08:30
Själv snittar jag 3 st proteindrinkar a 35 g per dag, nu under diet men i alla fall.
Smidigt, får upp proteinintaget och håller ned antal kcal samt att det är billigt per gram protein.

svirrz
2012-05-13, 11:40
Även om ökad insulinfrisättning från de snabba kolhydraterna inte leder till ökad fettinlagring över dygnet jämfört med långsammare kolhydrater, är det inte fortfarande större risk att den fettinlagring som ändå sker lägger sig mellan organen istället för under huden?

^

:)

En fråga till:

Kreatin. Är det under uppladdningsfasen ok att ta t.ex 2tsk 2ggr om dagen istället för 1tsk 4ggr om dagen?

vicarious
2012-05-13, 11:55
Ja.

Barbastark
2012-05-14, 14:16

Bömp

King Grub
2012-05-14, 14:54
Tänkbart om du är stillasittande. Idrottsmän och aktiva, smala personer får större glykogenmängder i muskulaturen.

In healthy, lean males, chronic consumption of high-GI diets, compared with nutrient-balanced low-GI diets, was associated with higher muscle glycogen (14%) and muscle triacylglycerol (22%) concentrations (both P < 0.05; 23).

Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):281S-5S.

Träning och motion är för övrigt ett effektivt sätt att slippa fettinlagring kring organen.

Barbastark
2012-05-14, 14:58
Tänkbart om du är stillasittande. Idrottsmän och aktiva, smala personer får större glykogenmängder i muskulaturen.

Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):281S-5S.

Träning och motion är för övrigt ett effektivt sätt att slippa fettinlagring kring organen.

Ok, Tackar!

Råttan
2012-05-17, 09:44
Jag hade väldigt svårt att för att få i mig nåt på morgonen förut, jag gjorde helt enkelt så att jag blandade havregryn, banan, mjölk och proteinpulver i en shaker och mixade det och drack på morgonen, blev rätt gott och var lätt att få i sig även fast jag hade svårt att få i mig mat annars. Sen vande jag mig att jag skulle ha mat då jag vaknade så nu kan jag inte vara utan min gröt och proteindrink som jag häller över gröten.

Jag kan dricka flera proteindrinkar per dag, oftast äter jag nåt till och vill bara få upp proteinmängden, äter jag inget till blandar jag oftast med både mjölk och rapsolja.