Visa fullständig version : Kontakt i olika muskler, skillnad?
Hej!
Jag försöker uppnå så bra kontakt jag kan när jag tränar. Kör ca 12 reps på alla övningar.
Dom övningar jag tycker är svårt att få tryck eller va ska man säga kontakt i är tex axlar?
Körde hantelpress idag, är ju sjukt jobbigt i axlarna, men hur får man bra kontakt? svårt att spänna axlarna=)
För mig är det skillnad på kontakt, pump och trycket man får i axlarna och man jämför med alla andra överkroppsövningar.. Klart det känns som man jobbar men inget slår ju kontakten i i slutfasen på triceps pushdown tex.
Flikar in en liten fråga - vad menar man egentligen med kontakt när man tränar?
Flikar in en liten fråga - vad menar man egentligen med kontakt när man tränar?
Låter på de två första posterna som det är maximal kontraktion.
RobbanColeman
2012-05-10, 20:24
Ett bra sätt att träna upp muskelkontakt kan vara, spänna triceps utan att låsa ut armbågen, spänn biceps med nästan rak arm, sitt i soffan o försök hoppa med tuttarna, flexa vaderna utan att gå upp på tå osv... Muskelkontakt kräver muskelkontakt alltså, vi kan kalla det för kontroll istället om det underlättar. :)
Ett bra sätt att träna upp muskelkontakt kan vara, spänna triceps utan att låsa ut armbågen, spänn biceps med nästan rak arm, sitt i soffan o försök hoppa med tuttarna, flexa vaderna utan att gå upp på tå osv... Muskelkontakt kräver muskelkontakt alltså, vi kan kalla det för kontroll istället om det underlättar. :)
De här konkreta tipsen är guldvärda. Man kan inte förvänta sig att folk ska fatta "träna med pump, få kontakt" etc.
Mer sånt här!
RobbanColeman
2012-05-10, 21:07
De här konkreta tipsen är guldvärda. Man kan inte förvänta sig att folk ska fatta "träna med pump, få kontakt" etc.
Mer sånt här!
Du menar mer broscience, mer känsloyttringar och framförallt mer inbillningar? :)
Jag skojar...
Jag kommer skriva mer om detta i min journal framöver. Det är nämligen detta som är bodybuilding, förutsättningen för det. Man spänner muskler inte lyfter vikter. ;)
Så tolkar iaf jag det hela, jag finner det logiskt. Det blir liksom svårt att träffa rätt om man inte vet när man gör det eller hur man gör det.
Mvh
Men axlar rygg då? Hur får du kontakt där?
Du menar mer broscience, mer känsloyttringar och framförallt mer inbillningar? :)
Jag skojar...
Jag kommer skriva mer om detta i min journal framöver. Det är nämligen detta som är bodybuilding, förutsättningen för det. Man spänner muskler inte lyfter vikter. ;)
Så tolkar iaf jag det hela, jag finner det logiskt. Det blir liksom svårt att träffa rätt om man inte vet när man gör det eller hur man gör det.
Mvh
Gör så! Jag är genuint intresserad, vill liksom ha praktiska och konkreta tips som man faktiskt kan utöva själv.
Prenumererar på din journal från och med nu då.
Slut på offtopic.
Qudatullah Jamal
2012-05-10, 21:29
På tal om att träna kontakt i soffan. Men hur leker man så där med tuttarna då som Johan Oldenmark alltid gjorde på Gladiatorerna då? Känns omöjligt ju, det är väl ungefär som att guppa med öronen som Mr Bean. Vissa kan det helt enkelt, andra inte.
På tal om att träna kontakt i soffan. Men hur leker man så där med tuttarna då som Johan Oldenmark alltid gjorde på Gladiatorerna då? Känns omöjligt ju, det är väl ungefär som att guppa med öronen som Mr Bean. Vissa kan det helt enkelt, andra inte.
Jag kunde heller inte göra det i början men satt och övade helt enkelt försökte försökte försökte när man satt hemma sen fortsatte man försöka på gymmet och tillslut kunde man. I början spändes det bara muskler runt om området man försökte spänna. Hade likadant med att spänna latsen och vaderna i början. Vet inte om det har med nervsystemet att göra eller nått inte så påläst.
Jepp jag kan också studsa med tuttarna så nu, tror det funkar bättre ju mer muskler i tuttarna man har.
Jag skojar...
Mvh
Några tips för hur man gör detta med delts/traps partierna? Det känns som det är de enda jag inte behärskar på det sättet.
ARMSTARK
2012-05-11, 10:18
Det ÄR svårt att känna kontakten med axlarna.
Ett sätt som jag tycker känns bra är att inte köra så tungt utan flera reps, samt försöka hålla rörelsen så långt bak som möjligt.
Det ÄR svårt att känna kontakten med axlarna.
Ett sätt som jag tycker känns bra är att inte köra så tungt utan flera reps, samt försöka hålla rörelsen så långt bak som möjligt.
Vet inte om du svarade på mitt inlägg nu, men att få hyfsad kontakt vid träning är inte mitt problem. Att kunna spänna muskeln utan att dra ihop den eller vad man ska säga. Som att spänna biceps med nästan helt utsträckt arm, fast motsvarande med axlar.
Pretorian
2012-05-11, 10:45
Jepp jag kan också studsa med tuttarna så nu, tror det funkar bättre ju mer muskler i tuttarna man har.
JAG MED MAGISTERNA! JAG MED! :-)
Lägger upp video på det sen i min journal med en "How-to"-guide.
Tills dess kan ni se när The Rock kör lite "pop your pecs":
yhV7_qncdWE
JAG MED MAGISTERNA! JAG MED! :-)
Lägger upp video på det sen i min journal med en "How-to"-guide.
Tills dess kan ni se när The Rock kör lite "pop your pecs":
yhV7_qncdWE
Pecpop of love är en beprövad metod. :D
ARMSTARK
2012-05-11, 10:49
Vet inte om du svarade på mitt inlägg nu, men att få hyfsad kontakt vid träning är inte mitt problem. Att kunna spänna muskeln utan att dra ihop den eller vad man ska säga. Som att spänna biceps med nästan helt utsträckt arm, fast motsvarande med axlar.
Testa sträck upp armarna och håll dem så långt bakåt du kan och spänn. Förstår du hur jag menar?
Testa sträck upp armarna och håll dem så långt bakåt du kan och spänn. Förstår du hur jag menar?
Aa, vet inte om det är jag som gör fel men känns mest i latsen och armarna. Kan liksom inte kontrollera deltsen på det sättet av någon anledning.
RobbanColeman
2012-05-11, 11:09
Aa, vet inte om det är jag som gör fel men känns mest i latsen och armarna. Kan liksom inte kontrollera deltsen på det sättet av någon anledning.
Kolla mitt tips i filmtråden. Men först...
Spänn fast axlarna med hjälp av latsen, jag kallar det färdigställning/line-pose, typ gör dig stor. Det är grundposition i alla övningar. Kontakten börjar redan där. Prova nu att sträcka upp armarna och spänna axlarna. Håll ned axelpartiet aktivt medans. Låt alltså inte axelpartiet höjas, då är du lost! Du kan prova samma sak med t ex lyft åt sidan. Så kallad full rom motarbetar alltså fenomenet. Eller full rom för avsedd muskel blir det ju och således kanske full rom med betydelse. ;)
Jag ska fan skriva en en text om sånt här larv, som sagt... :)
Det är bara humbug detta, eller som jag brukar säga, prova själva, vad känner just du?
Kolla mitt tips i filmtråden. Men först...
Spänn fast axlarna med hjälp av latsen, jag kallar det färdigställning/line-pose, typ gör dig stor. Det är grundposition i alla övningar. Kontakten börjar redan där. Prova nu att sträcka upp armarna och spänna axlarna. Håll ned axelpartiet aktivt medans. Låt alltså inte axelpartiet höjas, då är du lost! Du kan prova samma sak med t ex lyft åt sidan. Så kallad full rom motarbetar alltså fenomenet. Eller full rom för avsedd muskel blir det ju och således kanske full rom med betydelse. ;)
Jag ska fan skriva en en text om sånt här larv, som sagt... :)
Det är bara humbug detta, eller som jag brukar säga, prova själva, vad känner just du?
Får laborera lite. Huruvida det påverkar träningen eller inte bryr jag mig inte så mycket om, bara lite fundersam över att jag inte tycks behärska mina axlar. Får öva lite, tack för tipsen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.