Visa fullständig version : PB pass 1, nytt försök pass 2 el. 3?
MackeJuve
2012-05-09, 21:42
Krossade ju då mitt personbästa i bänkpress med serien 110x4, 105x4 och 100x5, varav de två första seten är rekordbra! Går verkligen så sjukt bra på gymmet nu så vill ju bara öka hela tiden. Nästa pass är på lördag, efter 2 dagars vila, nästa bröstpass alltså. Är det dumt att gå på stenhårt hela tiden, eller tycker ni jag ska försöka med ett 1RM-pb? vill testa på 122,5, ev. 125. Alternativet tänkte jag vore att kanske göra en 6:a på 100, och ett par lätta 1:or på 110 eller något för att sedan nästa pass gå för pb. Åsikter?
Dessutom, ang. smalbänk: Min kompis hade massa invändningar mot mitt sätt att köra smalbänk. Han säger att man ska släppa ner stången typ mitt på magen, m.a.o. nära naveln i princip för att sedan pressa den typ snett uppåt utan att sträcka ut armarna(d.v.s. ej låsa ut armarna) och gå ner igen. Jag påstår dock att det är som att köra bänkpress fast med smalt grepp, kanske att man går ner lite längre med stången, ex. solar plexus! Åsikter?
Swisskniven
2012-05-09, 22:27
Känns det som att du har vikterna i kroppen så kör. Tycker själv att jag ökade riktigt bra i bänken när jag lät kroppen bestämma några månader. Blev många pass i rad med 1-3 reps per set på, för det passet, hanterbara vikter. Hur länge man ska pressa sig så vågar inte jag svara på. Nådde till slut en nivå där jag nu ligger och småpyr på högre repsintervall tills det känns bra att köra igen.
Men så har jag inte bråttom heller. Många här verkar ha Langoljärerna i baken så fort som de vill öka hela tiden.
Edit: ang smälbänk. Aldrig kört som din polare vill men det betyder just ingenting. Tycker bara att det låter som ett skumt utförande att släppa ned mot naveln. Har inte smalbänk bättre carry-over till bänkpress om rörelsen har ungefär samma bana kan jag undra... Men att inte låsa ut kan väl vara vettigt, alla pratar ju om TuT och volymbygge.
MackeJuve
2012-05-10, 14:37
Känns det som att du har vikterna i kroppen så kör. Tycker själv att jag ökade riktigt bra i bänken när jag lät kroppen bestämma några månader. Blev många pass i rad med 1-3 reps per set på, för det passet, hanterbara vikter. Hur länge man ska pressa sig så vågar inte jag svara på. Nådde till slut en nivå där jag nu ligger och småpyr på högre repsintervall tills det känns bra att köra igen.
Men så har jag inte bråttom heller. Många här verkar ha Langoljärerna i baken så fort som de vill öka hela tiden.
Edit: ang smälbänk. Aldrig kört som din polare vill men det betyder just ingenting. Tycker bara att det låter som ett skumt utförande att släppa ned mot naveln. Har inte smalbänk bättre carry-over till bänkpress om rörelsen har ungefär samma bana kan jag undra... Men att inte låsa ut kan väl vara vettigt, alla pratar ju om TuT och volymbygge.
Tack för dina svar, uppskattas :) Jag kommer nog maxa på lördag om jag är helt fri från träningsvärk(har ingen nu) och jag är taggad, ev. vila lördag maxa söndag, för är sjukt sugen på att se vad jag klarar.
Jag håller med dig, känns som att han krånglar till det.
ChuckTesta
2012-05-10, 14:46
Smalbänk: Att låsa ut armarna helt är det viktigaste för mig i den övningen då det är den sista biten som är tyngst. Att släppa ned mot naveln och köra TUT låter som ett sånt där videoklipp på youtube som alla skrattar åt för idioten inte kan träna rätt.
MackeJuve
2012-05-10, 19:47
Smalbänk: Att låsa ut armarna helt är det viktigaste för mig i den övningen då det är den sista biten som är tyngst. Att släppa ned mot naveln och köra TUT låter som ett sånt där videoklipp på youtube som alla skrattar åt för idioten inte kan träna rätt.
Jag är helt med dig där, som sagt, han krånglar nog till det. Ungefär som att köra latsdrag till benen, en klassiker!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.