Logga in

Visa fullständig version : Mer kcal, mer kolhydrater och minskar mer i vikt

stka72
2012-05-09, 21:26
Har gått på en rätt extrem deff sen januari. 1300kcal/dag och har skalat bort en 14 kg. Nu hade jag fastnat och stod still.

Vad göra?

Efter en månad tänkte jag att jag kastar väl om lite då, jag ökar kcal intaget till ca 1500 och byter fett mot kolh.

Har bara gjort detta i 1 vecka men det har försvunnit 0,5 kg på vågen.

Ja, jag vet vågen är fel sätt att mäta. Men jag mäter varje dag och tar snitt per vecka.

Men hur i fjhcqiasgh<b kan man få detta resultat när man går emot de fysologiska "reglerna" som jag gör nu.

Ökar kcal intag och kolh och går ner hur funkar detta.

Svara ni med egen erfarenhet och ni med kunskapen att backa era påståenden.

powderdog
2012-05-09, 21:35
Ökad spontanaktivitet, mer energi=bättre prestationsförmåga under träning. Mm

Fredron
2012-05-09, 21:39
0.5kg är ingen skillnad att reagera över.

stka72
2012-05-09, 22:23
powderdog; kan så vara men har inte lagt till ngt på träningen. min övriga dag ser ut som den gör hela tiden.

stka72
2012-05-09, 22:24
Fredon; jo det är det....

vicarious
2012-05-09, 22:42
Fredon; jo det är det....

Njae, faktiskt inte. Det är fullt normalt att vikten fluktuerar. Vätska, mag & tarminnehåll kan variera.

blondyz
2012-05-09, 23:14
Som sagt, vikten varierar. Sen om man vill få det till att man skalat bort fettmassa från kroppsvikten, gravitationen har förändrats, vågen visar fel eller att man skitit enormt innan vägning spelar ingen roll.

Vägning en gång i veckan (eller genomsnitt som du verkar göra) kan vara en fingervisning. Går det klart uppåt på vågen en längre tid kanske man bör omvärdera dieten. Går det åt rätt håll i förhållande till målet så kör på.

Sheogorath
2012-05-10, 04:52
Som sagt, vikten varierar. Sen om man vill få det till att man skalat bort fettmassa från kroppsvikten, gravitationen har förändrats, vågen visar fel eller att man skitit enormt innan vägning spelar ingen roll.

Vägning en gång i veckan (eller genomsnitt som du verkar göra) kan vara en fingervisning. Går det klart uppåt på vågen en längre tid kanske man bör omvärdera dieten. Går det åt rätt håll i förhållande till målet så kör på.

Vägning varje dag under samma förutsättningar (förslagsvis nypissad morgonvikt) där man sedan jämför medianen för en vecka med medianen för den andra veckan ger en klart bättre fingervisning. Man får bort alla extremvärden och jämför veckornas normalvikt. Vägning en gång i veckan kan fungera bra, men kan också bli rejält missvisande av anledningar som redan nämnts (tarminnehåll, vätska mm). Alla sådana skillnader suddas ut om man istället jämför medianvärden.

Fredrik_S
2012-05-10, 07:18
1300 kcal och 1500 kcal är fortfarande stora underskott om du inte är absolut sängbunden dygnet runt. Sitta på en stol stå still och liknande fysiska aktiviteter gör att du kommer hamna på underskott...vare sig du är på 1300 eller 1500

stka72
2012-05-10, 17:42
Fredrik s; Jupp d säger allt vad jag läst oxå. Kan d va så att jag lyckades med att bryta"platån" genom att kasta in kolhydrater och öka intaget ngt.

Jag menar jag stod still i drygt en månad innan.

RassK
2012-05-10, 18:58
Men hur i fjhcqiasgh<b kan man få detta resultat när man går emot de fysologiska "reglerna" som jag gör nu.

Ökar kcal intag och kolh och går ner hur funkar detta.

Svara ni med egen erfarenhet och ni med kunskapen att backa era påståenden.

Du bryter inte mot några fysiologiska regler. Äter du för lite energi sjunker BMR. Äter du lagom med energi så sjunker inte BMR.
Har du ätit för lite och därför stannat i vikt och börjar äta mer kalorier så fortsätter du gå ner i vikt. Logiskt.

Ju mer kcal jag äter desto mer går jag ner i vikt, till en viss gräns (fortfarande underskott), förstås.

azrael109
2012-05-10, 20:11
Du bryter inte mot några fysiologiska regler. Äter du för lite energi sjunker BMR. Äter du lagom med energi så sjunker inte BMR.
Har du ätit för lite och därför stannat i vikt och börjar äta mer kalorier så fortsätter du gå ner i vikt. Logiskt.

Ju mer kcal jag äter desto mer går jag ner i vikt, till en viss gräns (fortfarande underskott), förstås.

Snick snack, du stannar inte upp på 1300 per dag, så mycket kan du inte sänka din BMR genom att äta lite.

Prost
2012-05-10, 20:38
Man kan bränna fett utan märkbar skillnad på lång tid tror jag på iaf. Finns en teori om att fettcellerna suger åt sig vatten vid hård deff som sedan släpper plötsligt. Så upplever jag det själv, oftast efter en "ätardag". Deffar man hårt så är det ju inte omöjligt att man går med högre kortisolnivåer kanske också som i sig är vätskebindande?

stka72
2012-05-10, 21:59
RassK; börjar tro att din tes är rätt. Ska iaf hålla detta ett tag så får vi se. Dessutom kunde jag få ut två repp extra på bänken idag.

stka72
2012-05-10, 22:02
Prost; intressant finns det ngra undersökningar gjorda som du vet.

stka72
2012-05-10, 22:05
Azrael109; möjligen inte men faktum kvarstår att jag lyckats göra det i en månad.