Visa fullständig version : pollenallergi
maximuscle
2012-05-09, 20:06
då jag blivit mer å mer allergisk mot pollen senaste åren och detta år e dt extremt, så undrar om det e nån här inne som tagit kortison spruta mot det?
e det bra? har det hjälpt? biverkningar?
drakfelt
2012-05-09, 20:07
Jag har fått veta av primärvården att det inte delas ut kortisoninjektioner till höger och vänster utan endast i enstaka fall samt är en rätt ordentlig kö.
maximuscle
2012-05-09, 20:16
samma jag hört också, men om man e så dålig att man inte kan jobba borde man fan få en =)
Antagligen kommer en kortisonspruta höja din halt stress-hormoner ganska markant. Dessa är nog mest anpassade för personer med brist på sådana, ex. med Addison's.
Kan du inte få starka antihistaminer eller annan form av kortison utskrivet? Inhalator med kortison ska vara väldigt hjälpsamt.
Btw: eftersom det är kollo du skriver på; kortison är katabolt.
Vårdcentraler och läkare är mer restrektiva med kortisoninjektioner mot allergi nu eftersom Socialstyrelsen gått ut med avrådan mot just detta, eftersom man anser att det är mera skadligt än bra kort och gott.
Du får försöka optimera din medicinering istället.
Fatalist
2012-05-09, 21:37
Jotack, värsta året i mitt liv. Har senaste nätterna hostat och haft så svårt att andas trots medicinering för både allergin och hostan, så drog till vårdcentralen idag. Har gått runt med en syressättning på 93% (antar jag, eftersom jag var mindre utmattad idag när vi kollade än igår och i förrgår). Så fick både astmamedicin och kortison-inhalator och några kortisontabletter. Haha fyfaan. Nu kan jag andas iaf :)
Fick 200 på en sån där spirometerliknande sak (testar hur hårt man kan blåsa ut luft), efter att ha suttit kopplad till någon slags syretub + kortison i några minuter kändes det mer normalt, då fick jag runt 550. Helt otroligt att man klarat att träna :D
Har tagit sprutor tidigare när de gav ut dem lättare och det hjälper ju bra mycket bättre än tabletterna iaf.
maximuscle
2012-05-09, 21:40
Jotack, värsta året i mitt liv. Har senaste nätterna hostat och haft så svårt att andas trots medicinering för både allergin och hostan, så drog till vårdcentralen idag. Har gått runt med en syressättning på 93% (antar jag, eftersom jag var mindre utmattad idag när vi kollade än igår och i förrgår). Så fick både astmamedicin och kortison-inhalator och några kortisontabletter. Haha fyfaan. Nu kan jag andas iaf :)
Fick 200 på en sån där spirometerliknande sak (testar hur hårt man kan blåsa ut luft), efter att ha suttit kopplad till någon slags syretub + kortison i några minuter kändes det mer normalt, då fick jag runt 550. Helt otroligt att man klarat att träna :D
känner precis likadant, men jag prkar inte träna ens...ligger bara och slaggar typ, nyssnigarna som aldrig slutar och rinande näsa e fn det värsta och att man e s¨å jävla trött...aja får ringa vårdcentralen imorrn då...
Fatalist
2012-05-09, 22:38
känner precis likadant, men jag prkar inte träna ens...ligger bara och slaggar typ, nyssnigarna som aldrig slutar och rinande näsa e fn det värsta och att man e s¨å jävla trött...aja får ringa vårdcentralen imorrn då...
Det tycker jag du ska göra, så olidligt ska det inte behöva vara i ett land som Sverige :)
Fråga till er med allergi:
Är det bara jag eller måste ni också torka näsan stup i kvarten? Det känns som om jag är den enda på jorden som inte kan fräsa ut snoret utan jag måste sitta och dra längs näsan som ett litet dagisbarn. Inte minst ser det jävligt grisigt ut men det är så sjukt jobbigt när näsan drar igång när jag sitter och jobbar eller sysslar med något annat.
Fråga till er med allergi:
Är det bara jag eller måste ni också torka näsan stup i kvarten? Det känns som om jag är den enda på jorden som inte kan fräsa ut snoret utan jag måste sitta och dra längs näsan som ett litet dagisbarn. Inte minst ser det jävligt grisigt ut men det är så sjukt jobbigt när näsan drar igång när jag sitter och jobbar eller sysslar med något annat.
Jag har exakt samma problem tyvärr, har alltid med mig två paket näsdukar var jag än går av denna anledning.
Tyvärr är min pollen allergi så kraftig att jag mår skit trots tre olika antihistaminer i kroppen.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fick en sådan spruta för en herrans massa år sen och den hjälpte under flera år för mig och sen dess har jag haft mycket mindre problem (kan ju förvisso ha växt bort också, men...).
JoHannibal
2012-05-10, 07:35
Det finns kortison i tablettform och i inhalator.
Jag äter antihistaminer + kortisontabletter de värsta dagarna och de håller i sig typ 12h.
Vid problem med andningen så har jag Symbicort eller Pulmicort som också hjälper.
Kortison är det enda som riktigt hjälper för mig faktiskt! Jag har också funderat på spruta men det verkar inte lätt att få så tabletter får duga så länge.
Är kortison i form av nässpray katabolt för kroppen som helhet? Eller verkar det bara lokalt i näsan?
Eddie Vedder
2012-05-10, 07:59
Jag blir mer och mer övertygad om att jag är allergisk. Jag har en liten sjukdomskänsla 24/7, det bryter inte ut i förkylning med det finns där. Kliar i näsan och lite i ögonen. Det känns i bröstet, ibland rejält med ordentliga hjärtklappningar som följd, ibland ont i luftrören. Inget halsont men däremot den där lilla "svedan" bakom gommen som känns som inledningen till rejält halsont men det bryter liksom inte ut.
De här problemen slog ju ut med dunder och brak förra våren, förmodligen stressrelaterat. Och de har följt med sedan dess och nu när våren är här igen så känns det ständigt även om det inte är i närheten av så illa som för ett år sedan. Det finns ju lite smått året runt också så det kanske kan vara något mer än de typiska vårkällorna till allergi, typ kvalster eller så?
ARMSTARK
2012-05-10, 08:05
Jag har testat spruta några år sedan men det fungerade inte, kan berott på att pollensäsongen redan hade börjat.
Jag köper de billigaste allergimedicinerna, vilken de råkar ha inne för tillfället, de dyrare är inte bättre. Sen tar jag två st varje morgon, funkar bra så länge det inte SNÖAR pollen.
Fatalist
2012-05-10, 08:57
Jag blir mer och mer övertygad om att jag är allergisk. Jag har en liten sjukdomskänsla 24/7, det bryter inte ut i förkylning med det finns där. Kliar i näsan och lite i ögonen. Det känns i bröstet, ibland rejält med ordentliga hjärtklappningar som följd, ibland ont i luftrören. Inget halsont men däremot den där lilla "svedan" bakom gommen som känns som inledningen till rejält halsont men det bryter liksom inte ut.
De här problemen slog ju ut med dunder och brak förra våren, förmodligen stressrelaterat. Och de har följt med sedan dess och nu när våren är här igen så känns det ständigt även om det inte är i närheten av så illa som för ett år sedan. Det finns ju lite smått året runt också så det kanske kan vara något mer än de typiska vårkällorna till allergi, typ kvalster eller så?
Det låter väldigt allergirelaterat. Har du välstädat rum, regelbundet bytta sängkläder och liknande?
Alla dina symtom känner jag igen! Är mest allergisk mot pollen men om jag slarvar med städningen och låter det bli lite dammigt/ev. kvalstrigt i sängen så får jag liknande symtom även utanför pollensäsongen.
Hjärtklappning däremot har jag aldrig fått av allergin i sig utan bara utav medicineringen och det vet jag såklart för att jag vissa mildare år varit så snål att jag gått runt med rinnande näsa och ögon utan att ta någon medicin. Så det vågar inte jag svara på, kanske andra som får. Annars skulle jag kolla upp det eller åtminstone hitta ett sätt att varva ner, borde väl allt som oftast tyda på höga nivåer av stress.
Eddie Vedder
2012-05-10, 13:21
Har du välstädat rum, regelbundet bytta sängkläder och liknande?
Jag städar väl inte ihjäl mig om man säger så. :D
Hjärtklappningen uppkommer ju mer tryck jag har över bröstet. De två kommer tillsammans.
mattilainen
2012-05-10, 13:34
det låter absolut som allergi, av något slag Eddie.
Jag själv har också känt av min pollen otroligt iår. Jag började med mina loratodin tabletter ganska tidigt och visst hjälper de en del men inte tillräckligt. Jag lyckades dra på mig vätska innanför trumhinnan vilket jag har gjort att jag varit döv på det örat i över 2 månader snart. Nu har jag väl 20% av hörseln på örat kommit tillbaka men så irriterande.
Eftersom jag får biverkningar av tabletterna (ökad hunger och trötthet) som förvärras av själva pollenallergin när den är som värst (trötthet) så mår jag alltid, på morgonen som värst och även om jag ligger kvar och sover så går det inte över. Det går först över när jag kommer upp och får vakna till. Dock blir det alltid att man vill ligga kvar då det verkar betydligt bättre men men.. Ökad hunger är ett stort problem då jag redan äter stora mängder mat och har inte plats för mer kcal i min vardag.. Jävla skit.
Gammelhammer
2012-05-10, 14:38
börjat kura loratadin här! :P förut fick jag en kortison spruta inför gmu och när jag nämnde det så var det inge som helst bekymmer att få ett sånt recept. Gick hur fort som helst också. Kortisonsprutan kompletterat med tabletter kände jag nästan inte av överhuvudtaget!
Fatalist
2012-05-10, 16:04
det låter absolut som allergi, av något slag Eddie.
Jag själv har också känt av min pollen otroligt iår. Jag började med mina loratodin tabletter ganska tidigt och visst hjälper de en del men inte tillräckligt. Jag lyckades dra på mig vätska innanför trumhinnan vilket jag har gjort att jag varit döv på det örat i över 2 månader snart. Nu har jag väl 20% av hörseln på örat kommit tillbaka men så irriterande.
Eftersom jag får biverkningar av tabletterna (ökad hunger och trötthet) som förvärras av själva pollenallergin när den är som värst (trötthet) så mår jag alltid, på morgonen som värst och även om jag ligger kvar och sover så går det inte över. Det går först över när jag kommer upp och får vakna till. Dock blir det alltid att man vill ligga kvar då det verkar betydligt bättre men men.. Ökad hunger är ett stort problem då jag redan äter stora mängder mat och har inte plats för mer kcal i min vardag.. Jävla skit.
Usch vad trist det låter att få probs med öronen också, där kan man väl skatta sig lycklig då som kommer undan med lite kliande. Hoppas det går över snart!
I övrigt en underbar dag i Lund. Ösregnet har svept in och utrotat alla onda partiklars existens ur luften och för första gången sedan början av April kan man som pollenallergiker känna alla sköna dofter utomhus! :thumbup:
Jag har haft pollen de senaste 4-5 åren dock så har jag inte känt någonting än i år. :)
Hade ett fruktansvärt år förra året med ärrbildning på insidan av ögonlocken samt ökat tryck i ögat som påverkade synen efter att pollensäsongen var över (mars-augusti för min del typ).
I år är jag i jämförelse, nästan helt allergifri. Och då har det ändå varit rekordnivåer i år. Mycket skumt och jag lider med er som har problem och kanske inte klarar av att ens jobba.
maximuscle
2012-05-10, 20:36
fick kortison tabletter idag efter läkarbesök, jag e en ny människa!! tog en timme ca sen va allt nästan borta....
fick kortison tabletter idag efter läkarbesök, jag e en ny människa!! tog en timme ca sen va allt nästan borta....
Kortisontabs is teh shit :D
För mig brukade det dock ta 36 timmar eller så innan det kicka in ordentligt.
Se bara till att du inte använder dem för ofta.
maximuscle
2012-05-10, 20:47
Kortisontabs is teh shit :D
För mig brukade det dock ta 36 timmar eller så innan det kicka in ordentligt.
Se bara till att du inte använder dem för ofta.
fick 20 tabs, skulle köra 4 dagar en per dag sen ta när jsg blir rikitigt dålig bara, så måste spara på dom :D
Oj. Jag brukade dosera 30st över en femdagarsperiod. 10 första dagen.
Vad skönt att du inte behöver ta mer än så.
maximuscle
2012-05-10, 21:23
Oj. Jag brukade dosera 30st över en femdagarsperiod. 10 första dagen.
Vad skönt att du inte behöver ta mer än så.
ofan, så många... :cool: hon sa att det inte va bra att ta mer en en i fyra dagar ...men kanske e olika styrkor...
JoHannibal
2012-05-11, 06:50
:thumbup:
Scratch89
2012-05-11, 06:59
200 på en PEF-mätning? Är du en gammal tant med KOL eller? :D
Scratch89
2012-05-11, 07:00
Något som funkar riktigt bra, om man inte vill ha kortison, är Atarax. Har det utskrivet och fungerar riktigt bra, men man blir tyvärr rätt slö av dem (de används också som lugnande). Har inte känt av särskilt mycket den här försommaren, och då har jag ändå knappt doserat något. Lite nysningar och kli på morgonen, förutom det ingenting.
maximuscle
2012-05-11, 13:51
Något som funkar riktigt bra, om man inte vill ha kortison, är Atarax. Har det utskrivet och fungerar riktigt bra, men man blir tyvärr rätt slö av dem (de används också som lugnande). Har inte känt av särskilt mycket den här försommaren, och då har jag ändå knappt doserat något. Lite nysningar och kli på morgonen, förutom det ingenting.
atarax e perfekt när man skall flyga långt somnar som en liten pojke ;)
200 är inte extremt lågt om du jämför med en astmatiker Hehe.
Brukar generellt ligga på mellan 650-700 men under våren när det är som värst med pollen så ligger jag generellt mellan 125-300. Och så undrar folk varför man inte orkar träna :what:
Rekordet jag minns var när jag inte klarade av att blåsa ut mätpinnen på skalan. Runt tre fyra år sedan när man fortfarande var dum och rökte också
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Rekordet jag minns var när jag inte klarade av att blåsa ut mätpinnen på skalan. Runt tre fyra år sedan när man fortfarande var dum och rökte också
fy f-n...
200 låter rimligt för någon med en syresättning på 93%.
För någon som brukar ligga mellan 98-100 (frisk) så är 93 ingen trevlig upplevelse. Har själv varit nere vid 92 och då gick all min kraft till att försöka bli av med min syrebrist (höjd bröstkorg och gärna luta sig mot ett bord kontinuerligt, helst slippa prata), vilket förstås var förgäves tills jag fick andas aerosol med luftrörsvidgande. Kan misstänka att jag inte kommit speciellt högt om jag peffat då heller. Bara blotta tanken på att genomföra en peffning hade vid det tillfället låtit skrämmande :p
Men när jag är kry peffar jag nog 680 eller däromkring.
Fatalist
2012-05-12, 15:15
Haha säger ju det, och så undrade jag varför det sugit så att träna senaste veckorna :D
fy f-n...
200 låter rimligt för någon med en syresättning på 93%.
För någon som brukar ligga mellan 98-100 (frisk) så är 93 ingen trevlig upplevelse. Har själv varit nere vid 92 och då gick all min kraft till att försöka bli av med min syrebrist (höjd bröstkorg och gärna luta sig mot ett bord kontinuerligt, helst slippa prata), vilket förstås var förgäves tills jag fick andas aerosol med luftrörsvidgande. Kan misstänka att jag inte kommit speciellt högt om jag peffat då heller. Bara blotta tanken på att genomföra en peffning hade vid det tillfället låtit skrämmande :p
Men när jag är kry peffar jag nog 680 eller däromkring.
Haha nä promenaden till läkaren kändes som en maraton.
Eddie Vedder
2012-06-03, 08:29
Senaste dagarna har det varit jobbigt. Jag vet ju som sagt inte ens om jag har allergi men det är i alla fall ständiga symptom på "soon-to-be-förkylning" som aldrig bryter ut. Svider bak i gommen och bakom näsan, jag nyser och ögonen kliar. Och så det värsta av allt; hjärtklappningen och att bröstet är så jäkla tungt. Det är just hjärtklappningen som hela tiden gör mig orolig. Det är inte på grund av Bricanylen dock, den tycker jag snarare gör hjärtklappningarna mindre eftersom luftrören vidgas och jag blir mindre andfådd.
Lite lustigt att symptomen kom så sakteliga typ en timme efter opponeringen på uppsatsen i torsdags och när det bröt ut förra året var det typ bara någon dag efter att boken hade släppts. Som om min kropp är expert på att hålla lågan uppe i kritiskt läge och sedan bara släppa när det är färdigt.
EDIT: Jag kom in på histaminintolerans av en ren slump och där finns verkligen varenda symptom jag har. Eftersom det även kliar och sticks i huden, huvudvärk och blodtrycksfall. Det sistnämnda inträffar då och då men under de här symptomperioderna är det mycket mycket värre. Får testa att dricka rödvin nästa gång jag går ut så kanske man kan hitta orsaken.
Scratch89
2012-06-03, 11:09
Senaste dagarna har det varit jobbigt. Jag vet ju som sagt inte ens om jag har allergi men det är i alla fall ständiga symptom på "soon-to-be-förkylning" som aldrig bryter ut. Svider bak i gommen och bakom näsan, jag nyser och ögonen kliar. Och så det värsta av allt; hjärtklappningen och att bröstet är så jäkla tungt. Det är just hjärtklappningen som hela tiden gör mig orolig. Det är inte på grund av Bricanylen dock, den tycker jag snarare gör hjärtklappningarna mindre eftersom luftrören vidgas och jag blir mindre andfådd.
Lite lustigt att symptomen kom så sakteliga typ en timme efter opponeringen på uppsatsen i torsdags och när det bröt ut förra året var det typ bara någon dag efter att boken hade släppts. Som om min kropp är expert på att hålla lågan uppe i kritiskt läge och sedan bara släppa när det är färdigt.
EDIT: Jag kom in på histaminintolerans av en ren slump och där finns verkligen varenda symptom jag har. Eftersom det även kliar och sticks i huden, huvudvärk och blodtrycksfall. Det sistnämnda inträffar då och då men under de här symptomperioderna är det mycket mycket värre. Får testa att dricka rödvin nästa gång jag går ut så kanske man kan hitta orsaken.
Har du fler läkemedel än Bricanyl? Det vidgar ju bara luftrören och påverkar den centrala andningen. Rätt skönt att ha någon form av antihistamin också; Atarax skrev jag om för ett par veckor sedan, och det vore en bra idé att fundera på det, eller någon svagare form av antihistamin som man kan få receptfritt på Apoteket (Clarityn, Loratadin osv).
Eddie Vedder
2012-06-03, 11:13
Har du fler läkemedel än Bricanyl? Det vidgar ju bara luftrören och påverkar den centrala andningen. Rätt skönt att ha någon form av antihistamin också; Atarax skrev jag om för ett par veckor sedan, och det vore en bra idé att fundera på det, eller någon svagare form av antihistamin som man kan få receptfritt på Apoteket (Clarityn, Loratadin osv).
Nej bara Bricanyl eftersom jag först sökte för ansträngningsinducerad astma. Men det är ju nåt annat. Jag har läkemedelsskräck, det är väl det stora problemet. Jag ska uppleva svimfärdig smärta för att ens ta en Alvedon. Men visst, det kan ju vara värt ett test och se om symptomen kommer eller ej. De dyker ju upp då och då med olika långa intervall däremellan.
Scratch89
2012-06-03, 11:14
Alltså, antihistamin har ju inga som helst biverkningar. :D Enda är väl tröttheten, men hellre trött än att man går omkring och har ont i hals, näsa, ögon och nyser konstant som jag gör om jag inte medicinerar.
Eddie Vedder
2012-06-03, 14:31
Alltså, antihistamin har ju inga som helst biverkningar. :D Enda är väl tröttheten, men hellre trött än att man går omkring och har ont i hals, näsa, ögon och nyser konstant som jag gör om jag inte medicinerar.
Jag påstod aldrig att läkemedelsskräcken är rationell, eller hur? :D Men visst vore det kanske på sin plats att testa. Ska det tas i preventivt syfte eller vis symptom? För jag vet ju inte om det kommer tillbaka nästa vecka eller om en månad eller tre månader etc.
För övrigt tränade jag idag och det var som bortblåst. Från att hjärtat igår slog helt bakut och jag fick ordentliga blodtrycksfall till att det idag inte alls märktes och det bara retar lite smått bak i svalget. Om det vore förkylning skulle ju inte symptomen försvinna bara sådär vilken dag som helst, trots träning. Är det förkylning brukar ju träningen få skiten att bryta ut på allvar.
Jag påstod aldrig att läkemedelsskräcken är rationell, eller hur? :D Men visst vore det kanske på sin plats att testa. Ska det tas i preventivt syfte eller vis symptom? För jag vet ju inte om det kommer tillbaka nästa vecka eller om en månad eller tre månader etc.
För övrigt tränade jag idag och det var som bortblåst. Från att hjärtat igår slog helt bakut och jag fick ordentliga blodtrycksfall till att det idag inte alls märktes och det bara retar lite smått bak i svalget. Om det vore förkylning skulle ju inte symptomen försvinna bara sådär vilken dag som helst, trots träning. Är det förkylning brukar ju träningen få skiten att bryta ut på allvar.
Jag tar antihistaminer i princip varje vår från det att temperaturen går över 5-8 grader och fram ungefär till mitten av juli. Enda sättet för min del att inte behöva gå arbetslös pga sängliggande läge 4 månader om året. Känner i princip inte av några biverkningar som helst. Inte ens trötthet längre.
Eddie Vedder
2012-06-03, 15:27
Jag tar antihistaminer i princip varje vår från det att temperaturen går över 5-8 grader och fram ungefär till mitten av juli. Enda sättet för min del att inte behöva gå arbetslös pga sängliggande läge 4 månader om året. Känner i princip inte av några biverkningar som helst. Inte ens trötthet längre.
Hur yttrar sig dina symptom?
Chrillee
2012-06-03, 15:33
Hur upplever du din trötthet?
Jag har nämligen också de senaste månaderna varit så oerhört kraftlös i min kropp, har känt ett akut behov att ibland sätta mig och i värsta fall lägga mig ned.
Kan gå en rask promenad och känna mig helt matt i kroppen.
Vet att de har varit ett "rekordår", men detta är absurt.
Hur yttrar sig dina symptom?
konstant rinnande näsa.
Trötthet som känns ungefär som om du varit uppe i 36h+ och sen får sova en halvtimme för att igen bli upptvingad och börja på en ny dag liksom.
Generellt sett är jag tröttare när jag vaknar än när jag går och lägger mig. (det hänger delvis i trots antihistaminer)
Huvudvärk, kliande ögon och näsa samt andfåddhet. Precis när pollensäsongen slog igång i år så hade jag inte hunnit köpa medicin än och var tvungen att sätta mig ner och vila efter 3 trappor på jobbet. Var helt utmattad liksom.
Mina ögonlock svullnar också upp så jag ser ut som om jag supit tre dagar i sträck, inte alls särskilt attraktivt :(
Just nu käkar jag Loratidin, Ceitrizinhydroklorid och klemastin. Och mår generellt helt okej, trots en del trötthet
Eddie Vedder
2012-06-03, 16:16
konstant rinnande näsa.
Trötthet som känns ungefär som om du varit uppe i 36h+ och sen får sova en halvtimme för att igen bli upptvingad och börja på en ny dag liksom.
Generellt sett är jag tröttare när jag vaknar än när jag går och lägger mig. (det hänger delvis i trots antihistaminer)
Huvudvärk, kliande ögon och näsa samt andfåddhet. Precis när pollensäsongen slog igång i år så hade jag inte hunnit köpa medicin än och var tvungen att sätta mig ner och vila efter 3 trappor på jobbet. Var helt utmattad liksom.
Mina ögonlock svullnar också upp så jag ser ut som om jag supit tre dagar i sträck, inte alls särskilt attraktivt :(
Just nu käkar jag Loratidin, Ceitrizinhydroklorid och klemastin. Och mår generellt helt okej, trots en del trötthet
Bortsett från att du inte har hjärtklappningen verkar vi ju ha samma. Och om du medicin ger trötthet så är det ju knappast en nettobiverkning med tanke på hur man känner sig.
Bortsett från att du inte har hjärtklappningen verkar vi ju ha samma. Och om du medicin ger trötthet så är det ju knappast en nettobiverkning med tanke på hur man känner sig.
Ved inte riktigt vad du menar med det fetstilta :)
Gällande hjärtklappningen så kommer den enbart vid konditionsträning vilket jag tror mer lutar åt katastrofal kondition rent allmänt.
Eddie Vedder
2012-06-03, 16:44
Ved inte riktigt vad du menar med det fetstilta :)
Gällande hjärtklappningen så kommer den enbart vid konditionsträning vilket jag tror mer lutar åt katastrofal kondition rent allmänt.
Jag menar att man blir utmattad och trött av symptomen. Så om medicinen ger trötthet tror jag ändå inte att den tröttheten är värre än andfåddheten och tröttheten som problemen ger. :)
Exempel:
Trötthetsgrad av symptom = 8
Trötthetsgrad av medicin = 6
Kontentan är då att nettoeffekten blir en lägre trötthetsgrad. ;)
Rikard Jansson
2012-06-03, 16:45
Fast man blir ju sömnig av medicinen och typ, seg av pollen, känner jag iaf :D
Jag menar att man blir utmattad och trött av symptomen. Så om medicinen ger trötthet tror jag ändå inte att den tröttheten är värre än andfåddheten och tröttheten som problemen ger. :)
Exempel:
Trötthetsgrad av symptom = 8
Trötthetsgrad av medicin = 6
Kontentan är då att nettoeffekten blir en lägre trötthetsgrad. ;)
nu förstod jag lite bättre :) Det var nog mest meningsbyggnaden just där som inte gick in.
I mina ögon ligger det på symptom runt 7-8/10. Medicin 3-4/10
Scratch89
2012-06-03, 17:57
Jag tycker att du ska ta en tablett varje morgon i förebyggande syfte; jag upplever att när man väl känner av symptomen så försvinner de väldigt långsamt. Visst blir man lite trött, även av de receptfria, men det är det värt.
Chrillee
2012-06-06, 12:00
Jag upplever samma sak, när jag går från sittande till stående, eller från stående till liggandes blir jag yrslig och det kan svartna till för någon millisekund.
Rätt så obehagligt då man ibland kan tappa balansen lite, måste få tummen ur och uppsöka en läkare.
För några år sedan fick jag en kortisonkur (i feb-mars har jag för mig), dock i tablettform, för att förebygga allergi. Jag tog dessa tabletter i några veckor, och det minns jag hade rätt god effekt när pollensäsongen drog igång sen. Detta är dock något man brukar göra i förebyggande syfte, med början redan innan träden börjar blomma.
Den här våren/sommaren är det nog försent att påbörja någon sorts behandling, utöver de receptfria medlen som finns. Antihistaminer, nässpray och ögondroppar funkar hyffsat om man har lindrig allergi.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.