Visa fullständig version : Oxbiffar – Kan det här innehållet verkligen stämma?
I dag var jag in på en ganska obskyr affär och köpte en påse oxbiffar från Matgård AB. Halal, färdiga att bara värma. Innehållsförteckningen lyder:
Ingredienser: Nötkött, potatismjöl, vatten, salt, peppar.
Näringsvärde per 100 g:
Protein: 27 g
Kolhydrater: 1 g
Fett: 5 g
Och det här kostade typ 36 kr kilot.
Har aldrig sett något fabrikat av nötkött som kommit upp i den där proteinhalten. Och knappt sett någon "färdiggrej" baserad på kött som haft så lågt på kolhydrater och fett. Känns väldigt osannolikt det här. Har inte provat äta dem än.
maila och fråga http://www.matgard.se/contact.html
Obskyr butik som säljer halalbiff för 36 kr kilot. Mina tankar går till hur detta djur har mått.. men de är off topic antar jag
Bara att värma tyder på att biffarna redan är tillagade. Magert kött som är tillagat kan säkert innehålla 27 % protein.
Men priset var lågt:confused:
Om de innehåller någon mängd potatismjöl så borde ju inte kolhydratsinnehållet vara 1g.
Om de innehåller någon mängd potatismjöl så borde ju inte kolhydratsinnehållet vara 1g.
Precis vad jag tänkte.. normalt brukar ju tillverkarna fylla ut, iaf biffar, med mer eller mindre mjöl/potatismjöl eller annat kolhydratrikt. Priset verkar också misstänkt lågt..
Vad är energiinnehållet? Räkna ut det genom att utgå från protein, kolh och fettvärdena och se om det stämmer. Är energiinnehållet högre än vad du fått fram så kan man ju misstänka att just kolhydrathalten är högre, samtidigt som det verkar lite långsökt.
Stod ingen kcal-siffra på näringsinnehållet! Ska mejla och fråga.
Fishtank
2012-05-09, 20:44
Så det står p/k/f men inte kcal.
Fishy.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
azrael109
2012-05-09, 21:21
Var samma tanke här faktiskt.
Låter jävligt obskyrt och inget som jag hade litat på rakt av iaf. 27g protein/100 låter också väldigt mycket. Och för 36kr/kg.
If something sounds to good to be true....
Skrev fel, de hette ju Matgard AB, inte Matgård. Jag fick hur som helst svar av dem i dag, där de säger att det är dom som packat maten, Gourmetpoolen, som kanske gjort nåt galet. Att det enda han visste om var att de skulle ha tillverkat 8-kilos kebab-pack åt Matgard, men inte de här oxbiffarna. Jag vet inte hur det funkar inom livsmedelsbranschen, vad som menas med att ett visst företag "packar" maten. Och uppenbarligen också tillverkar en del mat, som att Gourmetpoolen tillverkade kebab åt Matgard. Verkar som att det kan gå åt båda hållen då.
Undrar vad det är för involvering Gourmetpoolen vill att det ska framstå som att Matgard har i oxbiffarna.
Fick svar från Gourmetpoolen, han ville att jag skulle ringa. Men nu vet jag inte om jag ids det, sitter nämligen och äter biffarna nu och skulle inte köpa dem igen. Jag hade nog förträngt hur halalgrejer brukar smaka. Varför smakar det så ... unket? Och liksom ofärdigt :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.