Visa fullständig version : För lite protein nojja
Sayonara
2012-05-09, 11:29
Nu är mitt eaa slut och min kvarg, får inte cash fören om en vecka, har tidigare legat på 350+ g protein om dagen och kan nu endast nå upp till 220+ utan mitt eaa och kvarg :( anledningen till att jag ligger såpasst högt beror på att jag väger runt 95kg
Förstår om tråden värkar löjlig men jag mår verkligen skit pga detta, känns som om jag förlora något på det då jag alltid hållt ett konstant högt protein intag
Pretorian
2012-05-09, 11:32
Jag tror inte du behöver vara orolig. Och dessutom verkar du inte ha något val om du nu inte har pengar, eller hur?
Dafuq, klart att 220+ per dag är mer än tillräckligt.
95kg på 180cm med 5% bf behöver 350g p om dan, så du kan vara lugn.
Det är jag som behöver vara nojjig, 90kg och kommer upp till typ 130g protein vissa dagar. :(
Du behöver inte oroa dig.
mattilainen
2012-05-09, 11:47
jag väger 90 kg och hamnar oftast runt 200 g protein/dag. Så länge jag hamnar vid 2g/kg är jag nöjd.
Ser kanske inte din tillfälliga nedgång i proteinmängd är problemet. Snarare så att den stora frågan är om det verkligen är så nyttigt att känna som du gör för en så banal sak? Kanske har vi skapat ett nytt uttryck för SLAO - proteinberoende. Och det säger jag utan den minsta ironi i rösten.
En uttalande som
Förstår om tråden värkar löjlig men jag mår verkligen skit pga detta, känns som om jag förlora något på det då jag alltid hållt ett konstant högt protein intag
pekar på att det inte är någon avslappnad inställning till det här med mat och träning som råder. Är det verkligen värt det att hela tiden gå runt och oroa sig över vad man äter/inte äter? Ska inte det här med träning och mat vara något som skänker glädje för varje pass och erbjuder tillfälle att äta trevlig mat JUST FÖR ATT man har lite koll på vad som kan vara lämpligt?
Popliteus
2012-05-09, 13:13
För-lite-kolhydratsnojja skulle vara mer passande för många som tränar.
Sheogorath
2012-05-09, 13:18
This.
Pretorian
2012-05-09, 13:42
För-MYCKET-kolhydratsnojja passar bättre in på mig.
Tom Warrior
2012-05-09, 13:52
Skönt med någon som äter mycket protein iaf. Jag personligen märker extremt positiva grejer när jag börjar komma upp i 4g/kg samt fokuserar på näringstiming väldigt noga. Samt BCAA då, tränar fastande med 20-30g bcaa som dricks under passet. Märkt av mycket bra av det. Jag har senaste året tränat oerhört sporadiskt, max 2 mån i sträck, sen långa uppehåll, har knarkat konstant och levt en kaotisk livsstil överlag. Men under dessa korta perioder har jag anammat dessa simpla principer och kan säga att jag aldrig varit med om (för mig) så snabba kroppsliga förändringar. Även under träningsperioderna har jag varit påverkad av narkotika 70-80 procent av tiden. Inte cannabis eller nåt sånt, utan tyngre grejer, främst tunga opioider och bra tjack i höga doser. Trots detta har jag lyckats utvecklats väldigt bra. Får somsagt i mig 20-30g bcaa under ett pass, sen trycker jag i mig iaf 300gram protein under de 3 timmarna efter passet, samt 2-300g kolhydrat, 100-150 gram fett. Sen fastar jag 16-24h.
Linjedomarn
2012-05-09, 14:17
Om du kan göra något åt det så behöver du inte oroa dig, och om du inte kan göra något åt det så behöver du inte oroa dig.. så oroa dig inte.
Sheogorath
2012-05-09, 14:24
För-MYCKET-kolhydratsnojja passar bättre in på mig.
Om du nojjar över att fått i dig för mycket kolhydrat gör du sannolikt bättre i att börja nojja över att du får i dig för lite kolhydrat.
Det var lite det som avsågs...
Scratch89
2012-05-09, 14:43
350 gram protein per dag? lol wut.
Tom Warrior
2012-05-09, 14:44
Kolhydrater är ju grymt individuellt hur man kan använda dom smart och effektivt. Jag kör periodisk fasta och håller mig till max 150 gram kolhydrater från typ brunt ris, potatis, quinoa, grönsaker och någon frukt under de dagar jag ej tränar. Träningsdagar så tränar jag fastande med 20-30 gram BCAA, sen äter jag 2-300 gram protein samt 2-400 gram kolhydrater och någorlunda med fett under de 3-4 första timmarna efter träningen. Detta är under "bulk". Vid viktnedgång går jag ner gradvist till i princip noll kolhydrater under icke-träningsdagar, sen runt 100-150 efter träningen. Varannan vecka eller så har jag en dag där jag äter en jävla massa. 5-7 kcal, massa carbs och det jag känner för överlag.
Protein ligger runt 3,5-4 g/kg konstant, förutom på min "ätardag". Periodisk fasta också, som sagt. Detta upplägg är det som har funkat bäst för mig, av alla jag har provat.
Tom Warrior
2012-05-09, 14:46
350 gram protein per dag? lol wut.
Haha, seriöst, prova för skojs skull iaf. Jag växer extremt mycket om jag bara lägger till 100 gram protein till per dagen, samt håller formen väldigt lätt. För att inte tala om återhämtningen. Kan träna på en helt annan nivå än om jag äter mindre protein. BCAA också somsagt, 20-30 gram under pass, fastande förutom BCAAn då. 10 gram BCAA innan mitt första mål mat under icke-träningsdagar. Några hundringar extra i månaden liksom, extremt värt för mig.
Skönt med någon som äter mycket protein iaf. Jag personligen märker extremt positiva grejer när jag börjar komma upp i 4g/kg samt fokuserar på näringstiming väldigt noga. Samt BCAA då, tränar fastande med 20-30g bcaa som dricks under passet. Märkt av mycket bra av det. Jag har senaste året tränat oerhört sporadiskt, max 2 mån i sträck, sen långa uppehåll, har knarkat konstant och levt en kaotisk livsstil överlag. Men under dessa korta perioder har jag anammat dessa simpla principer och kan säga att jag aldrig varit med om (för mig) så snabba kroppsliga förändringar. Även under träningsperioderna har jag varit påverkad av narkotika 70-80 procent av tiden. Inte cannabis eller nåt sånt, utan tyngre grejer, främst tunga opioider och bra tjack i höga doser. Trots detta har jag lyckats utvecklats väldigt bra. Får somsagt i mig 20-30g bcaa under ett pass, sen trycker jag i mig iaf 300gram protein under de 3 timmarna efter passet, samt 2-300g kolhydrat, 100-150 gram fett. Sen fastar jag 16-24h.
Om det du säger stämmer så skulle jag nog hävda att andra faktorer än enbart proteinintaget bidrar till den förändring du upplever. Du räknar sjäv upp en massa saker som kan tänkas påverka.
Kolhydratnojja har jag då aldrig stött på hos vanliga tränande Svenssons. Dock oro för proteinmängden hos den stora massan styrketränande.
Tom Warrior
2012-05-09, 14:49
Min aptit och förmåga att äta är dessutom rätt extrem. Jag kan trycka i mig 1 kilo kött på en kvart när jag äter dagens första mål. Sen kan jag trycka i mig nåt kilo till efter några timmar. Blir inte svullen eller nåt heller. Magen funkar prima.
Tom Warrior
2012-05-09, 14:51
Om det du säger stämmer så skulle jag nog hävda att andra faktorer än enbart proteinintaget bidrar till den förändring du upplever. Du räknar sjäv upp en massa saker som kan tänkas påverka.
Kolhydratnojja har jag då aldrig stött på hos vanliga tränande Svenssons. Dock oro för proteinmängden hos den stora massan styrketränande.
Jo visst, muskelminne och sånt, absolut. Men jag har börjat träna efter uppehåll hur många ggr som helst, och då med mer traditionella upplägg, och då helt utan ett narkotikamissbruk, och väldigt mycket mindre stressigt och påfrestande liv på alla sätt och vis, trots det ökade jag inte alls på samma vis.
vicarious
2012-05-09, 16:21
Hur mycket energi ligger du på? Är det deff, bulk eller balans? 220g på 95kg ger 2.3g/kg. Tycker inte du behöver oroa dig alls, särskilt inte om det handlar om en vecka. 2.3g/kg är helt klart en "godkänd" siffra även om man deffar.
Paperbasket
2012-05-09, 17:27
Chill. You wont die.
Pretorian
2012-05-09, 18:24
Om du nojjar över att fått i dig för mycket kolhydrat gör du sannolikt bättre i att börja nojja över att du får i dig för lite kolhydrat.
Det var lite det som avsågs...
Det jag menade var att jag VAR en sån som var rädd för kolhydrater och då passade det in på mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.