handdator

Visa fullständig version : Snabb fråga

Ztaahl
2012-05-07, 18:28
Sha!

Jag tänkte börja en riktig brakar diet nu och undrar hur jag ska köra på gymet! Eftersom att jag inte kommer satsa på att bygga muskler nu så borde jag väl köra exempelvis 12 rep x 3 set? :)

Jag undrar alltså hur många reps x set jag borde köra! :)

Edit: Kom gärna med nå bra tips på dieter!

begt
2012-05-07, 18:29
De flesta rekommenderar relativt låga reps och få sets under diet för att prestera så bra som möjligt i varje set (i och med energibrist).

powderdog
2012-05-07, 18:38
Under en diet med underskott så är styrketräningen extra viktig och är den form av träning som borde prioriteras. Om något så borde man sänka sin cardio vaskulära träning. Så sikta på att försök bygga muskler så nominerat du muskelförlusten.

vicarious
2012-05-07, 19:51
Tycker du ska lägga dig på 4-10 reps och köra så tungt det bara går. Fokusera på tunga basövningar. 2-3 set per övning, 1-3 övning per muskelgrupp.

Ztaahl
2012-05-10, 21:22
Okey! Då får det bli så! Jag är dock fortfarande kluven om vilken diet som jag ska välja.. Ingen som har tips :)?

begt
2012-05-10, 21:29
Det viktigaste är att du får i dig mycket protein, gärna mer än 2 g protein/kg kroppsvikt.
Då bevarar du så mycket muskelmassa som möjligt, förutsatt att du styrketränar.

Satsa på mat som fyller ut magen bra och innehåller mycket protein. Då kan du känna dig mätt trots att du går ned i vikt. En variant kan vara att äta bara 1-2 gånger om dagen så att du kan äta dig mer eller mindre proppmätt minst 1 gång om dagen.

Proteinrik och mättande mat: kyckling, kött, fisk, ost, kvarg, ägg, broccoli, blomkål.

Broccoli och blomkål fyller ut magen mycket bra, men innehåller lite energi. Ägg innehåller nästan allt du behöver och mättar riktigt bra. Omelett till frukost kan man stå sig på länge.

Titta gärna i leangains-tråden och andra trådar så du ser vad folk äter under diet.

Zizou
2012-05-10, 21:30
Okey! Då får det bli så! Jag är dock fortfarande kluven om vilken diet som jag ska välja.. Ingen som har tips :)?

Högt på protein 2g+/kv, 0.5-1g fett/kv, resten kolhydrater.

anvihl
2012-05-10, 21:32
6-8 reps tycker jag känns bra på deff.

Sen behöver du inte välja nån speciell diet. Det mest effektiva är att räkna kalorier då kommer du ha stenkoll på kosten ända jobbiga i början kan vara att hitta var man har sitt energibehov. Många säger att det bara är krångligt och jobbigt men så jobbigt är det inte att väga maten tar nån minut extra per måltid och satsa på att att få i dig mycket protein för att behålla massa och det mättar även bra.