handdator

Visa fullständig version : Tjej o kcal samt hur hitta tebax efter att ha tappat allt?

Clajj
2012-05-07, 17:55
Hej alla deffare, jag behöver höra hur ni gör. Ni tjejer alltså. För att ligga på 500kcal underskott så får jag bara äta 1200kcal per dag. Det är förfärligt lite. Det är svårt att orka när man har sin pojkvän hemma som också går på deff men som kan slänga i sig ungefär det dubbla.. Hade jag fått äta såsom ni killar gör på deff hade jag varit i paradiset..
Att leva på 1200kcal per dag är rent ut sagt ett jävla helvete. Det är luft. Hur gör ni för att orka? Det är svårt för mig att variera mina måltider när man har så lite att röra sig med, och dessutom är student och inte kan köpa finprotein så att säga.. Det blir mycket kasein/vassle, ägg, broccoli, haricotverts men tonfisk, kyckling och annat kött är ju dyrare.

Är det någon som har bott med någon som påverkat ens matintag? Jag menar, det är svårt att äta sin broccoli när han säger han är sugen på pasta (och dessutom får äta pasta). Dessutom går han snabbare ner än mig vilket man kan säga strör salt i såren..

Dessutom har jag tappat allt nu. Jag var inne i tränings och deff-modet när jag av olika anledningar "gick-in-i-väggen" för ungefär en månad sen. Jag har börjat äta antidepressiva och går i terapi (igen) och släppte därmed träningen och allt vad diet heter. Nu känner jag mig nästan allergisk mot träning. Bara tanken gör mig utmattad. Jag vet inte ens om jag någonsin vill tillbaka till det där aktiva livet, men det är nog depressionen som talar för tidigare kände jag inte så.

Någon annan som har fått ett abrupt slut på sitt hälsosamma liv? Hur fan orkar man börja om igen? De kilon som jag gått ner är ju tillbaka för att jag har deppig-ätit. Nu ligger mitt gymkort bara och kostar mig pengar, tanken på att lyfta vikter igen gör mig nästan irriterad. Jag ser hellre att jag kommer igång med jogging utomhus, men det känns så otillräckligt eftersom alla (speciellt här inne) främst förespråkar styrketräning för en "snygg" viktnedgång..

Tips eller tankar kring det här?

begt
2012-05-07, 17:59
Skippa viktnedgången tills du mår bättre.

LarsLasr
2012-05-07, 18:07
Hur lång är du och vad väger du?

Jag skulle sagt bygg muskler och ligg på kcalöverskott eller balans istället, det är roligare.
Fast det kanske inte är ditt mål, men tvivlar på att vara deprimerad och inte orka träna för att du äter så lite är ditt mål heller ;) Tränar man mycket får man äta mycket, och får en snygg kropp på köpet!

mommy
2012-05-08, 07:43
Och släpp alla krav och måsten. Starta med det du känner för, löpning om det är det som känns bäst. Det brukar ofta vara första steget som är det största, sen rullar det bara på, så gör första steget så lätt som möjligt!

Langster
2012-05-08, 07:49
Hej alla deffare, jag behöver höra hur ni gör. Ni tjejer alltså. För att ligga på 500kcal underskott så får jag bara äta 1200kcal per dag. Det är förfärligt lite. Det är svårt att orka när man har sin pojkvän hemma som också går på deff men som kan slänga i sig ungefär det dubbla.. Hade jag fått äta såsom ni killar gör på deff hade jag varit i paradiset..

Alltså att ligga på -500 kcal/dag känns nog lika för alla ungefär, oavsett hur mycket man "får" äta. 1200 kcal verkar dock vara väldigt lite, ligger din balans verkligen på 1700 kcal?

Man MÅSTE inte ligga på -500 heller. Du kan ligga på -200 kcal och gå ned i vikt ändå, det tar bara lite längre tid... Då har du 300 extra att leka med, lägg till en promenad om dagen och du kan vräka i dig rätt mycket pasta utöver det du äter nu.

Pretorian
2012-05-08, 09:22
Du gör något fel om du känner sådär. Jag tycker jag kan äta väldigt mycket mat och ändå gå ner.

Det är klart det inte fungerar om du äter "ägg, broccoli, haricotverts". Ska jag klara en deff så måste det "lilla" jag äter vara riktigt gott. Du hittar massa exempel på maträtter i min journal. Välj det som är kampanjpris i butiken. Det behöver inte vara så dyrt.

Vanish
2012-05-08, 09:32
Jag passar alltid på att köpa kött som är rea på och fryser in. Kommer undan mycket billigare då.
Känner du inte för styrketräning nu så struna i det. Vi hade en föreläsare som sa det att det tar 4 veckor att komma in i en ny rutin, så försök att få rutin på att träna i någon form. Om det så är löpa i solen, eller vara inne i lokalen.

Lycka till med allt!

Ghoetic
2012-05-08, 09:52
Jadu, själv äter jag ca 180-200g protein om dagen t,ex

Lunch: 200-220g rött kött med haricots eller broccoli + 250g keso
Middag:200-220g kyckling file + 250g kessela + protein shake vassle eller bland protein +50 kolhydater på träningsdagar.

Ca 1000-1200 kalorier gissar jag

400-440g lagat kött/kyckling = 120-130g protein
500g kesella/keso = 50-60g protein 20g kolhydrater (keso)

Fett bara från kött/mejeri + 6st omega3 = ca 10-20g

Och på detta tappar jag långsamt :/// på 70,8kg @ 163-164cm
Men jag blir mätt pga de större måltiderna + fibrer är dina vänner :)

Sanzet
2012-05-08, 10:27
Du kan väl slänga in lite cardio ett par dagar i veckan? Antingen de dagar du inte styrketränar, eller så minskar du träningen (2 halvkroppspass i veckan?) och satsar mer på löpning/crosstrainer/pass/whatever. Kör du en 40-60 minuter så kan du säkert käka 500 kcal extra den dagen och ändå ligga på ett stadigt underskott.

Det verkar ju som att du tycker att löpning verkar vara roligt, och om målet är att gå ner i vikt är det ju knappast en dålig taktik, plus att du får käka mer och kommer ut i naturen :) Många tycker att det är väldigt avkopplande att springa i skogen och rensa skallen.

JoHannibal
2012-05-08, 10:44
Att leva på 1200kcal per dag är rent ut sagt ett jävla helvete. Det är luft. Hur gör ni för att orka? Det är svårt för mig att variera mina måltider när man har så lite att röra sig med, och dessutom är student och inte kan köpa finprotein så att säga.. Det blir mycket kasein/vassle, ägg, broccoli, haricotverts men tonfisk, kyckling och annat kött är ju dyrare.

Är det någon som har bott med någon som påverkat ens matintag? Jag menar, det är svårt att äta sin broccoli när han säger han är sugen på pasta (och dessutom får äta pasta). Dessutom går han snabbare ner än mig vilket man kan säga strör salt i såren..

Dessutom har jag tappat allt nu. Jag var inne i tränings och deff-modet när jag av olika anledningar "gick-in-i-väggen" för ungefär en månad sen. Jag har börjat äta antidepressiva och går i terapi (igen) och släppte därmed träningen och allt vad diet heter. Nu känner jag mig nästan allergisk mot träning. Bara tanken gör mig utmattad. Jag vet inte ens om jag någonsin vill tillbaka till det där aktiva livet, men det är nog depressionen som talar för tidigare kände jag inte så.

Någon annan som har fått ett abrupt slut på sitt hälsosamma liv? Hur fan orkar man börja om igen? De kilon som jag gått ner är ju tillbaka för att jag har deppig-ätit. Nu ligger mitt gymkort bara och kostar mig pengar, tanken på att lyfta vikter igen gör mig nästan irriterad. Jag ser hellre att jag kommer igång med jogging utomhus, men det känns så otillräckligt eftersom alla (speciellt här inne) främst förespråkar styrketräning för en "snygg" viktnedgång..

Tips eller tankar kring det här?

Jag ligger också på 1100-1300kcal om dagen och det var jobbigt i början, nu har det gått 4 mån och jag trivs med det. Jag brukar som mest äta 1500-1600kcal om dagen vilket kan kännas lyxigt jämfört med 1100.

Min man tränar inte längre och tänker inte alls på vad han äter. (han är gammal hockeyspelare och brottare så tydligen kan han äta vad som helst utan att bli tjock)
När han äter hamburgare o strips från McDonalds så äter jag Chicken select och lättmjölk, när han äter chips och dip så äter jag riskakor o cola light , när han äter kakor och godis till film så äter jag frukt och bär..o.s.v. Jag försöker alltid hitta ett nyttigare alternativ utan att vara osocial eller gå omkring hungrig.

Jag tycker du skall lägga dig på balans/strax under balans ett tag tills du hittar suget igen. Gör ett nytt träningsprogram för att få variation och kör hård styrketräning! Kolla upp lite nya livsmedel så hittar du mer ingridienser som är proteinrika och nyttiga.

Lycka till!

Becky
2012-05-08, 10:52
Hej du!

"Måste" du gå ner i vikt just nu? Att försöka ligga på ett så lågt intag är alltid en plåga och ännu värre när man är deprimerad. Allt tappar ju sin mening när man är trött och konstant hungrig, men utan att få dom fördelar som träningen ger. Om du varit aktiv tidigare men sen kört på för hårt är det nog bra att börja träna lugnt och successivt för att hitta tillbaka till glädjen. Mitt dietande har alltid gått som sämst när jag haft för höga krav. Ge dig själv lite tid, ät kanske 1500-1700 kcal och ta lite promenader till en början. Tror både ditt psyke och kropp tjänar på det. Det viktigaste måste ju vara att må bra igen, inte att tappa några kilon? Förmodligen kommer du tappa allt enkelt sen när du mår bra igen.

Annars kanske du kan börja med någon träningsform som är rolig och passar dig? Behöver ju inte vara gym, kanske dans eller bollsport eller löpning? Att dieta utan träning är ju, enligt min mening, sjukt jobbigt och deprimerande. :(

Litenochlortig
2012-05-08, 11:05
Är kille på 170cm 71kg, deffar ner mot 65~.
Min bmr ligger på 1800 dom dagar jag inte gör någonting, och det blir väll så rätt ofta,
jag har kört ungefär 3 månader på 1400kcal om dagen som jag delat upp på två måltider(lunch och middag) känner att det är mycket lättare att deffa om jag verkligen får äta mig proppmätt när det behövs, då känns 8 timmars fastan tills middagen bra mycket lättare.