Visa fullständig version : Force curce analysis
mpersson
2012-05-07, 13:19
Någon som pysslar med detta? Ska sj börja med de så de vore kul om nån kunde komma med tips :)
mpersson
2012-05-08, 07:03
Ingen?
Mats Larsson
2012-05-08, 07:26
Någon som pysslar med detta? Ska sj börja med de så de vore kul om nån kunde komma med tips :)
Menar du möjligen Force Curve Analysis?
mpersson
2012-05-08, 09:45
Menar du möjligen Force Curve Analysis?
Va har ja skrivit då?
Galningen
2012-05-08, 09:45
Va har ja skrivit då?
Force curce analysis.
mpersson
2012-05-08, 09:48
Jag menar detta.
http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5757321&postcount=480
mpersson
2012-05-08, 09:48
Force curce analysis.
Oh sorry sir.
Mats Larsson
2012-05-08, 09:49
Va har ja skrivit då?
Du skrev "curce", men jag gissade att du menade "curve". Ville
bara få det bekräftat innan jag börjar titta närmare på det.
Har testat nån gång men fick det inte att funka på första försöket så jag la ner för stunden. Får prova igen vid nåt tillfälle!
mpersson
2012-05-08, 11:41
Du skrev "curce", men jag gissade att du menade "curve". Ville
bara få det bekräftat innan jag börjar titta närmare på det.
Lugnt, såg de inte förrens ni skrev de :)
Har testat nån gång men fick det inte att funka på första försöket så jag la ner för stunden. Får prova igen vid nåt tillfälle!
Använde du Tracker?
Använde du Tracker?
Jepp. Tyckte det var så krångligt men å andra sidan satt jag lite laid-back och snackade i skype och åt mat samtidigt så jag kanske inte ska uttala mig!
mpersson
2012-05-08, 11:48
Jepp. Tyckte det var så krångligt men å andra sidan satt jag lite laid-back och snackade i skype och åt mat samtidigt så jag kanske inte ska uttala mig!
Satt i 4h i lördags så fattar precis. Dock blev de mer logiskt när man kollade på lite exempel på RTS sida och forum.
mpersson
2012-05-08, 11:53
Kan ge ett exempel på min vän MArcys Yngvessons 200 bör från gårdagen.
Av nån anledning så började kurvan från höger.
Har markerat den svaga punkten, ställde inte in referens lägnden fel dock så vet inte exakt höjd men de är lite orellevant då de är så nära botten.
Har verkar va rätt bra på att grinda, men även relativt explosiv så rätt balanserad kraft kurva.
De jag skulle säga är att köra lite mer rep i den mest specefika övningen och lite lägre i specialövningen, vilket i detta fall kmr bli 3-5ct under volymen eller pinböj.
Jag fick upp graferna osv men jag fick den aldrig till att rita upp något. Vet inte om jag missade någonting med referenslängd eller nåt! Ska ta mig tid och kolla igenom guiden på RTS om jag hittar den!
mpersson
2012-05-08, 12:15
Satte du ut punkt massan och valde autotrack?
Nu fick jag det att fungera ganska lätt. Bara en kopp kaffe som behövdes så löste det sig! Var mycket enklare än jag trodde!
Satt bara ut längden av en viktskiva med calibration stick, sen satt jag ut axeln där jag vill att mätningen ska gå på ett ungefär. Markerade när den ska starta och sluta. Sen ctrl+shift klick på den punkt som programmet ska följa och sedan bara search i den rutan som kommer upp. Fick bättre resultat utan "look ahead". Har däremot inga bra lyft jag kan mäta. Måste börja filma lite singlar så jag kan analysera!
Satte du ut punkt massan och valde autotrack?
Jo, man sätter ut längden med calibration stick. Sedan måste man gå på "create point of mass" och sedan autotrack!
mpersson
2012-05-08, 13:04
Jo, man sätter ut längden med calibration stick. Sedan måste man gå på "create point of mass" och sedan autotrack!
A exakt så jag gjort. Gjorde likadant som de andra gångerna men denna gången fuckade. Jaja.
Vet du hur man läser av hur man ska träna? Är ny på de så vore kul om man kan få tips :)
hertzman
2012-05-08, 13:20
Vilket program använder ni och finns det någon guide? Är syftet att mäta var i lyften man har svagheter?
Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
mpersson
2012-05-08, 13:29
Vilket program använder ni och finns det någon guide? Är syftet att mäta var i lyften man har svagheter?
Tracker heter det. Bläddrar du på RYS forum så finns de en tråd som heter som denna. Längst ner på första sidan ör en bra guide.
Tanken är att få reda på vart accelerationen/kraften avtar.
Vet du hur man läser av hur man ska träna? Är ny på de så vore kul om man kan få tips :)
Nej, vet inte ens om det finns något att följa. Det verkar vara upp till en själv att bestämma övningar efter sina svagheter. Jag är svag i botten i alla 3 lyft t.ex. så jag måste träna mycket med stopp. Sedan lite extra framsida lår kom jag fram till. Magen är jag riktigt svag i så den skulle behöva en riktig omgång den med!
mpersson
2012-05-08, 13:44
Nej, vet inte ens om det finns något att följa. Det verkar vara upp till en själv att bestämma övningar efter sina svagheter. Jag är svag i botten i alla 3 lyft t.ex. så jag måste träna mycket med stopp. Sedan lite extra framsida lår kom jag fram till. Magen är jag riktigt svag i så den skulle behöva en riktig omgång den med!
Sen kan man även avgöra im man ska träna explosivt eller tungt på hur mkt kurvan dalar. Kollar du på den bild jag postade så ser du att accelerationen inte sjunker så mkt när han når den svaga pubkten. Och accelerationen är rätt bra i starten så explosivitetsträning kanske är överflödigt, man kan säga att kurvan är balanserad mellan båda.
Då skulle jag inte fokuserat så mkt på de utan hålla mig till @9 i de mesta istället för x2-3@8-8,5 för explosivitet eller x4-6@9-10 för att "grinda". Och istället sikta på den svaga punkten.
Sen kan man även avgöra im man ska träna explosivt eller tungt på hur mkt kurvan dalar. Kollar du på den bild jag postade så ser du att accelerationen inte sjunker så mkt när han når den svaga pubkten. Och accelerationen är rätt bra i starten så explosivitetsträning kanske är överflödigt, man kan säga att kurvan är balanserad mellan båda.
Då skulle jag inte fokuserat så mkt på de utan hålla mig till @9 i de mesta istället för x2-3@8-8,5 för explosivitet eller x4-6@9-10 för att "grinda". Och istället sikta på den svaga punkten.
Seems legit!
Jag har än inte bestämt mig hur jag ska lägga upp komplementövningar/specialövningar utan just nu kör jag på improvisation. Jag följer inget specifikt RTS-program. Har aldrig riktigt läst igenom det och förstått mig på det. Funderar däremot på att börja använda RPE-skalan istället för att skriva hur det kändes i kommentarerna efteråt!
mpersson
2012-05-08, 14:40
Seems legit!
Jag har än inte bestämt mig hur jag ska lägga upp komplementövningar/specialövningar utan just nu kör jag på improvisation. Jag följer inget specifikt RTS-program. Har aldrig riktigt läst igenom det och förstått mig på det. Funderar däremot på att börja använda RPE-skalan istället för att skriva hur det kändes i kommentarerna efteråt!
Jag är ju inte direkt objektiv i frågan men gillar man (är besatt av som i mitt fall) av logik och logiskt tänkande så är allt så logiskt i hur man programmerar stress och intensitet efter vilka mål man har med ett specifikt block osv.
Och denna FCA gör att jag förstår logiken MKT bättre.
hertzman
2012-05-08, 15:59
Tracker heter det. Bläddrar du på RYS forum så finns de en tråd som heter som denna. Längst ner på första sidan ör en bra guide.
Tanken är att få reda på vart accelerationen/kraften avtar.
Med risk för att verka tarded. Link pwease?
http://www.cabrillo.edu/~dbrown/tracker/
Download finns här
mpersson
2012-05-08, 16:39
http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/12264-individual-weakness-analysis-sample
http://www.reactivetrainingsystems.com/new-forum/view-postlist/forum-1-discussion-forum/topic-835-force-curve-analysis
jag använder det där.. tycker det kan vara trevligt, men när man använt det ett tag så blir man inte direkt förvånad av resultatet..
mpersson
2012-05-08, 17:09
jag använder det där.. tycker det kan vara trevligt, men när man använt det ett tag så blir man inte direkt förvånad av resultatet..
Att de funkar så jävla bra eller är urkasst?
Att de funkar så jävla bra eller är urkasst?
nej inte så.. alltså att man redan innan vet hur kurvan kommer se ut på ett ungefär
mpersson
2012-05-08, 17:14
nej inte så.. alltså att man redan innan vet hur kurvan kommer se ut på ett ungefär
Okej, ne jag antar att de inte händer så dramatiska förändringar på 3-4 veckor. Kan du ge lite tips på hur du vet hur du ska träna baserat på FCA?
Verkar jag ha koll på de?
Okej, ne jag antar att de inte händer så dramatiska förändringar på 3-4 veckor. Kan du ge lite tips på hur du vet hur du ska träna baserat på FCA?
Verkar jag ha koll på de?
i böjen hade jag t.ex. planerat att träna x5-6@10. men bara efter några veckor märkte jag att jag blev seg. Så då sänkte jag repsen och RPEn. Men ju närmare tävling jag kommer ju mindre FCA specifikträning blir det. För jag anser ändå att man måste bli bra på det man tävlar i. dvs lågreps, att jobba sig ner till singlar. Även om jag egentligen skulle "behöva" något annat.
Det verkar som att du har koll. Sen är det bara att experimentera lite :)
mpersson
2012-05-08, 17:26
i böjen hade jag t.ex. planerat att träna x5-6@10. men bara efter några veckor märkte jag att jag blev seg. Så då sänkte jag repsen och RPEn. Men ju närmare tävling jag kommer ju mindre FCA specifikträning blir det. För jag anser ändå att man måste bli bra på det man tävlar i. dvs lågreps, att jobba sig ner till singlar. Även om jag egentligen skulle "behöva" något annat.
Det verkar som att du har koll. Sen är det bara att experimentera lite :)
Jo de verkar ju logiskt att fortfarande köra på känn så att säga. Vore kul (för mig) om du ville skriva lite om din FCA i journalen :)
Jag har ju inte planerat att tävla i år så ska köra några cykler med sportform osv och se va analysen säger :)
mpersson
2012-05-09, 20:11
Om någon mer är intresserad kan jag lägga upp denna bild oxå.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.