Visa fullständig version : Cla?
Iron Bull
2012-05-06, 20:20
Har köpt CLA som sägs vara fettförbrännande, men man vet ju hur det är med vad som sägs när det gäller kosttillskott... hade allt som stått varit sant så hade det ju varit hur bra som helst :)
Hur funkar det? Dåligt? Bra? Hur funkar fettförbrännande vid bulk?
madballz
2012-05-06, 21:48
CLA (Conjugated Linoleic Acid), konjugerad linolsyra, är en transfettsyra som används som kosttillskott, framförallt vid bantning. Flertalet studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. [källa behövs] Vissa studier indikerar också att muskelmassan kan öka utan att personen i fråga lägger på sig mer fett. [källa behövs] De långsiktiga hälsoeffekterna av ett ökat intag av CLA är inte kända, men försöken på råttor indikerar att preparatet kan ha en positiv påverkan på förhindrandet av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Huruvida detta gäller även för människor är inte visat.
Citerat ifrån Wikipedia, jag tror att omega 3 kombinerat med CLA är bra under deff, men några extrema förändringar blir det nog inte, men om du håller en bra kost och tränar så ska du nog se att du går ner i vikt om det är ditt mål :)
Du har alltså först köpt CLA och frågar nu och det är ett bra köp eller inte?
Iron Bull
2012-05-06, 21:58
Du har alltså först köpt CLA och frågar nu och det är ett bra köp eller inte?
Ja? :) Fick med det i ett storpaket...
azrael109
2012-05-06, 22:00
Brukar också lägga till det under deff men det är rent "bonus" då det verkar vara dåligt med dokumenterade effekter av det. Hade jag varit snålare hade jag definitivt skippat det.
Brukar också lägga till det under deff men det är rent "bonus" då det verkar vara dåligt med dokumenterade effekter av det. Hade jag varit snålare hade jag definitivt skippat det.Det är väl ganska väl dokumenterat och visat verkningslöst förutom en gång?
Eddie Vedder
2012-05-07, 08:00
CLA (Conjugated Linoleic Acid), konjugerad linolsyra, är en transfettsyra som används som kosttillskott, framförallt vid bantning. Flertalet studier visar att CLA kan ge ökad fettförbränning, i samband med fysisk aktivitet, utan att muskelmassan minskar. [källa behövs] Vissa studier indikerar också att muskelmassan kan öka utan att personen i fråga lägger på sig mer fett. [källa behövs] De långsiktiga hälsoeffekterna av ett ökat intag av CLA är inte kända, men försöken på råttor indikerar att preparatet kan ha en positiv påverkan på förhindrandet av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Huruvida detta gäller även för människor är inte visat.
Det där var lite kul faktiskt. "Vi skriver att det är så och att det finns massor av evidens, förhoppningsvis kan någon annan göra research åt oss och se om det vi skriver stämmer eller inte". :D
azrael109
2012-05-07, 08:07
Det är väl ganska väl dokumenterat och visat verkningslöst förutom en gång?
De flesta studierna är väl baserade på råttor och visar lite blandade resultat, som oftast inte är överförbara på människor ändå. Eller har jag missat nått?
Har du dem redan så ät dem, jag tror inte de har någon negativ effekt. Hädanefter tror jag du bränner mer om du skippar en macka om dagen och den muskelbesparande effekten räknar jag som försumbar.
Pretorian
2012-05-07, 08:45
Vill du bli av med fett så föreslår jag ett kaloriunderskott (hittar inte studien just nu...)
King Grub
2012-05-07, 09:27
Eventuell påverkan på kroppsfettet verkar inte uppträda förrän efter ett års kontinuerligt bruk.
http://jn.nutrition.org/content/135/4/778.long
Lika bra du beställer 11 burkar till då iron bull ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.