Logga in

Visa fullständig version : Tips på böcker för att starta eget företag

Gald
2012-05-06, 19:12
Finns det någon som vet bra böcker som är bra att läsa om man är suget på att starta eget företag hur allt går till osv, alla tips är välkomna.

Även böcker som kanske inte handlar om just att starta företag men bra saker att veta osv i livet.

Mvh.

Pepparkakssmurfen
2012-05-06, 20:12
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/462.4.39f16f103821c58f680007865.html

Gald
2012-05-06, 20:17
Tack för det, ska läsas när jag sitter vid datan men e mest sugen på just böcker som man kan ta med sig till jobbet och läsa, någon?

Stoltz
2012-05-06, 20:20
Skriv ut broschyren :) Den är bara 28 sidor och rätt värt det.

Jag har hört mycket bra om boken "Rivstart" också.

Gald
2012-05-06, 21:27
Aah får väl ta och göra det, blir väldigt mycket bläck dock haha men men.

Jasså, ska kolla på det tack.

Doctor Snuggles
2012-05-06, 21:40
Bra att veta = du kommer sannolikt få jobba minst dubbelt så mycket som du tror, och kommer tjäna hälften så mycket du tror, och det är OM du är framgångsrik. I'm not even kidding.

Stoltz
2012-05-06, 21:47
Bra att veta = du kommer sannolikt få jobba minst dubbelt så mycket som du tror, och kommer tjäna hälften så mycket du tror, och det är OM du är framgångsrik. I'm not even kidding.

Nja..! Okej, det kan vara bra att gå in med mentaliteten att "Shit's going down", men om man tjänar hälften av vad man tror så behöver man hjälp med budgeteringen.

Jobba dubbelt däremot - Ja, herre jävlar... Det tåls att sägas.

Hardrocker
2012-05-06, 21:49
En bok som är bra för inspirationen när man ska starta ett företag är Rework av Jason Fried och David Heinemeier Hansson.

Doctor Snuggles
2012-05-06, 22:04
Nja..! Okej, det kan vara bra att gå in med mentaliteten att "Shit's going down", men om man tjänar hälften av vad man tror så behöver man hjälp med budgeteringen.

Jobba dubbelt däremot - Ja, herre jävlar... Det tåls att sägas.

Jag pratar förstås om nybakade egenföretagare. Det är en sak att känna till moms och ha ett hum om hur mycket skatt man kommer betala, det är en helt annan att faktiskt erfara det.

Jobbar man dock som it-konsult eller motsvarande, har ett hyffsat kontaktnät, och skaffar en revisor.. ja, då kan man komma undan med mindre arbete och fortfarande en hygglig peng.
Pappersarbete är f.ö. djävulens påfund.

Stoltz
2012-05-06, 22:08
Du har faktiskt helt rätt, fel av mig.