handdator

Visa fullständig version : Kostråd vid träning

Krut
2012-05-04, 22:46
Hej!

Jag styrketränar minst 3 gånger i veckan och cardio minst 2 gånger. Jag väger 64kg och är 1,73 lång. Mitt mål är att bränna underhudsfett och övrigt fett men bibehålla och helst öka i muskelmassa.

Hur rekommenderar ni att jag äter? 2g protein per kg är väl något som brukar rekommenderas. Hur blir det med min cardio-träning om jag t.ex. drar ner på kolhydraterna så mycket som det går och ligger på energiunderskott? Vid senaste spinningpasset sade benen emot långt före "pulsen" vilket väl är ett tecken på att man antingen inte har tillräckligt mycket vila eller energi.

Eller ska jag bara köra på mycket mat av allt? Kan man få en platt mage till sommarn av det? *rolleyes*

vicarious
2012-05-04, 22:54
Hej!

Jag styrketränar minst 3 gånger i veckan och cardio minst 2 gånger. Jag väger 64kg och är 1,73 lång. Mitt mål är att bränna underhudsfett och övrigt fett men bibehålla och helst öka i muskelmassa.

Hur rekommenderar ni att jag äter? 2g protein per kg är väl något som brukar rekommenderas. Hur blir det med min cardio-träning om jag t.ex. drar ner på kolhydraterna så mycket som det går och ligger på energiunderskott? Vid senaste spinningpasset sade benen emot långt före "pulsen" vilket väl är ett tecken på att man antingen inte har tillräckligt mycket vila eller energi.

Eller ska jag bara köra på mycket mat av allt? Kan man få en platt mage till sommarn av det? *rolleyes*

Minst 2g protein/kg kroppsvikt. Det som krävs för att du ska gå ned i vikt är ett underskott av energi. När kroppen får i sig mindre energi än den förbrukar så tvingas den ta av reserverna = fettet. Styrketräning under viktnedgången ger kroppen en anledning att behålla musklerna så det är fördelaktigt.

Fredrik_S
2012-05-04, 23:13
All kaloriunderskott som påverkar träningen negativt påverkar resultaten på alla plan negativt i förlängningen. Det är av absolut högsta prioritet att du har tillräckligt med glykogen i kroppen för att maximera din träning i kroppen. Hård träning kräver mycket kolhydrater för maximalt resultat. Ligg så högt du kan på kolhydrater utan att gå upp i vikt för mycket.
Du väger för lite för att det ska bli mer attraktivt av att banta, du behöver mer muskler för det.

LarsLasr
2012-05-04, 23:42
Att benen lägger av under ett spinningpass betyder att benen är otränade, det är verkligen inte alla som kan komma upp i maxpuls av att bara cykla.

Om du bara kommer upp till ca 170 i puls innan du får för mycket mjölksyra betyder det att dina benmuskler inte kan använda mer syre och fett/kolhydrater pga att dom är för dåligt tränade.

Krut
2012-05-05, 09:35
Tack för svar! Det jag tycker är svårt är att hitta den balans där jag äter tillräckligt mycket kolhydrater för att maximera träningen samtidigt som jag ligger på ett litet energiunderskott i slutet av dagen nämligen.