Visa fullständig version : Body recomp
Rawsteel
2012-05-04, 18:04
Godkväll, tänkte försöka göra mig av med det lilla fett jag har kvar efter min deff men samtidigt försöka öka i muskelmassa så tog och läste lite på leangains och +20% träningsdagar och -20% vilodagar låter riktigt lockande men hur pass viktig är fastan?
För mig och hur mitt liv är uppsatt så blir det nästan omöjligt att endast äta inom 8h.
Det jag kan få är 14h fasta men att endast äta inom 8h blir svårt då jag förmodligen har dom mest udda arbetstider man kan få och måste mer eller mindre hålla mig inom en 10-11h period där jag intar min föda såvida jag inte väljer att skippa målet vid 23 men då måste jag lägga mig hungrig och det är inget jag föredrar, sen att jag måste äta en 2h innan min träning gör det lite svårare.
Har testat att träna på tom mage men energin fanns helt enkelt inte så det är uteslutet.
Så min fråga är om det är pointless att börja med detta? Det skiljer ju inte så överdrivet mkt mot vad herr Berkhan rekommenderar, 16 fasta, 8 äta that is.
Så 14h fasta och 11h ätande, blir det någon direkt skillnad mot 16/8?
Det skulle se ut ungefär såhär
12:00 - Frukost (runt 20% av dagsintag)
14-15:00 - träning
15:30 - mellanmål (15%)
16:30 - Huvudmålet (30%)
19:30 - Mellanmål (15%)
23:00 - Kvällsmat (20%)
LarsLasr
2012-05-04, 18:33
Det viktigaste är väl fortfarande kalori in och kalori ut?
Är det omöjligt med 16/8 så kör 14/11 (jag får det till 25timmar, och det vore en riktig omöjlighet :))
Fastan är väl inte det som gör att du går ner i vikt, utan att du får bättre struktur på när du äter, känner att du har kontroll och att det gynnar din träning. Om det bara leder till besvär att fasta 16h per dag men det funkar perfekt att fasta 14 så tycker jag valet låter självklart.
* People sometimes ask me which protocol is best. I tend to look at things from a behavioral perspective first and foremost, so my reply to that is to choose the protocol best suited to your daily routine and training preferences. When dealing with clients I make the choice for them. If you work a 9-5 job and your only option is to train after work, training fasted is generally a bad idea and I always choose the one or two meals pre-workout protocol.
Rawsteel
2012-05-04, 18:41
Det viktigaste är väl fortfarande kalori in och kalori ut?
Är det omöjligt med 16/8 så kör 14/11 (jag får det till 25timmar, och det vore en riktig omöjlighet :))
Fastan är väl inte det som gör att du går ner i vikt, utan att du får bättre struktur på när du äter, känner att du har kontroll och att det gynnar din träning. Om det bara leder till besvär att fasta 16h per dag men det funkar perfekt att fasta 14 så tycker jag valet låter självklart.
Oj vart lite fel där, på träningsdagar så blir min första måltid vid 12:00 och sista vid 23 så det blir 13h fasta och 11h ätande.
På vilodagar så kommer jag dock kunna sköta fastan eftersom jag inte behöver äta inför ett pass så då kan jag käka min första måltid vid 15:00 och avbryta vid 23:)
Får ta och testa detta över sommaren och förhoppningsvis lyckas lägga på mig lite muskler samtidigt som jag blir av med det sista fettet.
Rawsteel,
Vad tyckte du om body recomp-upplägget?
Andra som kört det som inte har en utgångspunkt där de har en högre fett%?
Min utgångspunkt är
182 cm lång
ca 76 kg
ca 13% BF.
Deffat sen i mitten av februrari. Tycker att det går riktigt trögt i nedgången nu och börjar känna mig liten. Funderar därför på ett recomp-upplägg för det sista fett%, ca 11% var/är målet.
Har inga amitioner att se biffig ut kan tilläggas.
Blir 16/8 någon skillnad mot något annat sätt att äta på?
Vem vet.
Blir 16/8 någon skillnad mot något annat sätt att äta på?
Vem vet.
Personligen är det inte just PF-delen som är så intressant utan snarare under-/överskott dag-till-dag. I mitt fall är det den delen jag skulle tillämpa. Frukost är ett trevligt inslag i min vardag och ska så förbli.
Frågan är om det är överlägset en vanlig väl genomförd deff istället med rätt träning.
Frågan är om det är överlägset en vanlig väl genomförd deff istället med rätt träning.
Agreed. Därav intresset för Rawsteels eller andras erfarenheter/åsikter av upplägget.
Min personliga erfarenhet är att det inte händer så jättemycket i praktiken. Det blir som en kompromiss mellan deff och bulk som gör att man står och stampar på stället.
Min personliga erfarenhet är att det inte händer så jättemycket i praktiken. Det blir som en kompromiss mellan deff och bulk som gör att man står och stampar på stället.
Är det utifrån att du testat själv? Hur körde du i så fall?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.