Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor under byggarbete.
Fishtank
2012-05-02, 14:24
Någon byggarbetare som kan ge en liten höftning på aktivitetsfaktorn.
Började byggjobba idag och känner direkt att det krävs klart mer energi men hur mycket mer vet jag inte riktigt.
Tänkte fuska och se om någon kunde ge en hint istället för att ägna 1-2 veckor åt att utvärdera ett kcalintag.
Kan vara dödfött men kolo brukar kunna hjälpa.
Är ju så jäkla svårt att säga, är plåtslagare och det varierar som tusan, är väl likadant inom snickeriet.
Ena dagen går man och skruvar gips en halv dag och sen sätter lister, nästa langar man högar med takpannor på ett brant tak och springer upp och ner för ställningen.
Närmaste ett svar man kommer är väl med steg och pulsmätare.
Jag går på hur tung och aktiv dagen har varit och anpassar kvällsmaten efter det.
Fishtank
2012-05-02, 17:25
Det jag misstänkte.
Hur mycket brukar det variera mot en vanlig helgdag där du styrketränar?
Är målare, på dagar jag jobbar fulldag och tränar så ligger jag kanske på 3000kcal, o inte mer. Har inte orkat pricka in exakt
Stjarnan
2012-05-02, 18:18
När jag jobbade som byggnadsarbetare vägde jag 87-88kg, är 191 cm lång! Jag snittade runt 4500 kcal och var viktstabil.
Fishtank
2012-05-02, 18:21
Hmm
Kör väl 3000 och utvärderar efter veckan.
madballz
2012-05-02, 19:56
När jag arbetar som betongare och gjuter betongblock, hackar i blöt betong och lyfter ur och lägger i balja, gör tunga lyft med järn osv så använder jag max på aktivitetsfaktor när jag räknar ut mitt bmr :)
greken2000
2012-05-02, 20:45
Är målare, på dagar jag jobbar fulldag och tränar så ligger jag kanske på 3000kcal, o inte mer. Har inte orkat pricka in exakt
är 3000 din balans eller under deff? Jag började nyss inom måleri och jag äter ca 2900 kcal med tef ca 2500 kcal.
När jag var helt sittastillande låg jag på 1500 kcal efter tef och gick ner.
Har rasat ne sedan jag började måla vet inte om det är för att jag svettas hela dagarna? är ju ute och jobbar på plåttak?
är 3000 din balans eller under deff? Jag började nyss inom måleri och jag äter ca 2900 kcal med tef ca 2500 kcal.
När jag var helt sittastillande låg jag på 1500 kcal efter tef och gick ner.
Har rasat ne sedan jag började måla vet inte om det är för att jag svettas hela dagarna? är ju ute och jobbar på plåttak?
Jag tror min snittbalans ligger minst på 3000, var uppe på 4000 tillochmed men inte tillräckligt länge för att kunna utvärdera. Nu när jag deffar äter jag 2000+\- räknar inte matfett och sånt smått. Inte TEF heller. Har gått ner 4.4kg på 44 dagar. Kanske lite för snabbt men har inte tappat så mycket på gymmet
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.