Visa fullständig version : Axelstarka strongmen vs OL...vikterna är ganska nära
filmjölk
2012-05-02, 12:30
I OL stöter de absolut bästa strax över 260. I strongman stockpressar de allra bästa 200, kör kanske 210 kg fläsk-stång över skallen, vissa av dem ser knappt ut att ens använda benen på 160-180kg+
Vändningarna med otympliga stockar och fläsk-stänger ser minst sagt klumpiga och energikrävande ut gentemot stilrena "obökiga" OL-vändningar.
Med lite teknikträning, vad skulle man kunna "översätta" en 200kgs stockpress till i stöt? Eller vice versa, vad blir en 260kgs stöt i stockpress med lite teknikträning?
Nu vet jag att det inte blir en exakt vetenskap, men gissa lite.
Även om stockarna är mycket otympliga så får man slänga upp dem hur man vill, något som ej går i tyngdlyftning. Samma gäller hur man får den ovanför huvudet. Tyngdlyftare måste få upp vikten på raka armar utan efterpress.
Tror att tyngdlyftarna hade presterat bäst i båda kategorierna då deras sport går ut på att få saker ovanför huvudet medans strogmen måste vara bra på allt.
Stefan J
2012-05-02, 12:46
Eftersom tyngdlyftning funnits länge och världrekordet i tyngsta klassen i stöt de senaste 3-4 decennierna varit mellan 255-266kg får man anta att 255-266 är den övre gränsen för vad en människa kan träna sig till i överstöt. Om det nu inte kommer ett freak som det kan göra var 100:e år som spränger de gränserna. Oavsett om lyftarna varit explosiva, råstarka, explosiva och råstarka, ännu råstarkare men mindre explosiva, korta, långa, byggda som kuber eller varit av en lite slankare modell så verkar det ju inte som om det går att komma längre än runt 265kg i stöt.
Om det visar sig att strongmännen kommer fastna runt 210-215kg i stockpress (strongman är yngre som idrott så det kanske dröjer lite innan de slår i det övre taket) eller vad det nu blir för en övre gräns så får man väl likställa styrkeprestationerna med varandra. Eftersom båda idrottsdisciplinerna gör vad de kan för att bli som bra som möjligt i vad de sysslar med.
Får jag sedan gissa så tror jag att de mer tekniskt oslipade OL-arna som lever mer på råstyrka kommer kunna anpassa sig bättre till stockpressar än deras tekniskt mer fulländade kollegor. Men det behöver ju inte vara så, det ena utesluter ju inte det andra.
Gå från stockpress till OL tror jag inte alls på däremot. Det blir lite som när en styrkelyftare och olympisk lyftare testar på varandras grenar. En olympisk lyftare kan mycket väl göra bra ifrån sig på en klassisk SL-tävling. En styrkelyftare som aldrig skolats i OL kommer inte att nå upp till damnivå ens, det är för svårt tekniskt.
filmjölk
2012-05-02, 14:11
jag kom själv på att det finns ett praktexemplar som tävlar i OL, SL och strongman, med filmer på tuben, med en 250kgs stöt... där var bra jämförelsematerial på hur stark en "OL:are" är. Kanske inte något tekniskt vidunder, men stark. jag gillar hur han vänder apollonet:) inte det minsta bökigt.
WVGDHluuqYI&feature=related
jag kom själv på att det finns ett praktexemplar som tävlar i OL, SL och strongman, med filmer på tuben, med en 250kgs stöt... där var bra jämförelsematerial på hur stark en "OL:are" är. Kanske inte något tekniskt vidunder, men stark. jag gillar hur han vänder apollonet:) inte det minsta bökigt.
WVGDHluuqYI&feature=related
Koklyaev måste ju nästan vara den mest optimala atleten i världen, om man ser till just styrkeprestationer. Lyckas man vara såpass framstående i både SL, OL och strongman så har man fan gjort något rätt. En pallplats i WSM samt en hel drös med vinster och pallplatser i "mindre" strongmantävlingar. 6-faldig vinnare i ryska mästerskapen i OL (tror jag det var) med en OL-total på 450 kg som mest.
Vinnare av +125 kg klassen i ett europamästerskap (World Powerlifting Congress) i år och har en SL-total på 985 jävla kg.
Finns väl nåt klipp där han stöter 270 kg (från ryggen) har jag för mig, och ett annat roligt klipp där han precis ryckt upp +200 kg och lyfter ena foten från golvet för att klia sig på benet, naturligtvis utan att tappa balansen öht.
Utöver detta verkar ha vara en riktigt trevlig och ödmjuk kille.
Koklyaev är grymt allroundstark! Verkar var en skojfrisk typ med, minns när han la upp ett klipp där han reppade på 300kg i böj iklädd endast en strumpa. Dessvärre tyckte tydligen vissa att det var vulgärt eller något så det togs ned efter någon dag.
filmjölk
2012-05-02, 19:43
Koklyaev måste ju nästan vara den mest optimala atleten i världen, om man ser till just styrkeprestationer. Lyckas man vara såpass framstående i både SL, OL och strongman så har man fan gjort något rätt. En pallplats i WSM samt en hel drös med vinster och pallplatser i "mindre" strongmantävlingar. 6-faldig vinnare i ryska mästerskapen i OL (tror jag det var) med en OL-total på 450 kg som mest.
Vinnare av +125 kg klassen i ett europamästerskap (World Powerlifting Congress) i år och har en SL-total på 985 jävla kg.
Finns väl nåt klipp där han stöter 270 kg (från ryggen) har jag för mig, och ett annat roligt klipp där han precis ryckt upp +200 kg och lyfter ena foten från golvet för att klia sig på benet, naturligtvis utan att tappa balansen öht.
Utöver detta verkar ha vara en riktigt trevlig och ödmjuk kille.
Jag har för mig att jag läste i någon gammal amerikansk muskelbyggartidning om hur han tränade (vilket inte behöver stämma alls i realiteten). Snortungt i varenda moment varje dag. Ollande på morgonen, SL:ande på kvällen och när han emellanåt tog en vilodag så gick han till gymmet och tränade helkroppspass med isolationsövningar i högreps.
tntballe
2012-05-02, 19:47
Koklyaev är grymt allroundstark! Verkar var en skojfrisk typ med, minns när han la upp ett klipp där han reppade på 300kg i böj iklädd endast en strumpa. Dessvärre tyckte tydligen vissa att det var vulgärt eller något så det togs ned efter någon dag.
Dom jävlarna
Vilken jävla atlet :hbang:
Haha, fan va epic :D
Synd att man missade det..
Den här är ju ganska sjuk också.. :Virro
yloRKzSUQ84
@ toppkommentarerna :laugh:
Jag har för mig att jag läste i någon gammal amerikansk muskelbyggartidning om hur han tränade (vilket inte behöver stämma alls i realiteten). Snortungt i varenda moment varje dag. Ollande på morgonen, SL:ande på kvällen och när han emellanåt tog en vilodag så gick han till gymmet och tränade helkroppspass med isolationsövningar i högreps.
Galet om det stämmer, hur fan håller kroppen för sånt. Har du tidningen kvar?
Han är ju väldigt fuktionellt tränad, började han inte med Crossfit?
No hands
What the actual fuark
Larsa_wee
2012-05-03, 11:18
Koklyaev är grymt allroundstark ! *flex*
Själv så tävlar även jag i OL-SL-Strongman. Däremot enbart gjort en tävling i OL så att så mkt erfarenhet har jag ej inom det.
Men helt klart så är många av OL lyftarna duktig i våra pressmoment i Strongman. Speciellt när det handlar om max antal reps osv. Oftast blir det att dom inte sätter stötarna när det blir tungt och missar där,men när det blir tungt för dom som kör strongman så brukar dom få problem med vändningarna. Men sakerna är ju i sig väldigt otymplig att vända och pressa.
Men i råstyrkeövningarna så gynnas Styrkelyftarna tex ben och ryggövningar. Och hur som så är det ju väldigt individuellt.
Strongmanträning är riktigt skoj och ger väldigt mycket oavsett vad ens "huvud" idrott är.
(Ursäkta för ev felskrivningar och konstiga meningsupplägg)
vi brukar på klubben ha något som kallas 5-lyft på vårt klubbmästerskap där man tävlar i SL och OL och sen slår ihop totalen.
Gjort 835 ngn gång.
Men Mikhail är ju uppe i runt 1400 kg :D hahah ! sånt monster !
vi brukar på klubben ha något som kallas 5-lyft på vårt klubbmästerskap där man tävlar i SL och OL och sen slår ihop totalen.
Gjort 835 ngn gång.
Men Mikhail är ju uppe i runt 1400 kg :D hahah ! sånt monster !
edit: När det kommer till skivstångsmoment så är Mikhail den starkaste personen som går på denna jord.
edit: När det kommer till skivstångsmoment så är Mikhail den starkaste personen som går på denna jord.
Du menar rent generellt, alla de "stora" övningarna man kan göra med en skivstång?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.