Visa fullständig version : Oändlig deff som gått bra, men nu står det still...
MrMartino
2012-05-02, 01:21
Hej! För strax över ett år sedan (januari 2011) vägde jag 89-90 kilo, tränade ingenting sen något år tillbaka, och åt helt okontrollerat med mycket skräpmat nästan dagligen. Efter en thai-resa i januari 2011 där jag konstant skämdes på stranden, insåg att det var dags att ta tag i träningen igen och bestämde mig för att köra stenhård träning, kardio och deff med strikt kost.
Det gick bra också, och redan efter några månader tappade jag runt 8 kilo. Körde mycket kardio (löpte på bandet mellan 5 och 8km), samt styrketränade de övriga dagarna. Total träning ungefär 6 dagar i veckan.
När det gäller kost så gick jag helt över till att bara äta kycklingfile (eller grillad kyckling utan skinn), tonfisk och torsk med tex broccoli, keso, avokado å liknande. Det hände att det blev nå pizza eller vanlig husmanskost, men kanske max 1 gång på 10-14 dagar. Jag har inga problem att äta kyckling 7 dagar i veckan :) Till det så pressade jag whey 100 proteiner dagligen, bcaa, omega 3 kapslar, PWO innan träningen, å även fettförbrännande såsom Red Stack och Hydroxycut som komplement.
Och exakt så körde jag på... mer eller mindre hela 2011 ut. Gick ner till cirka 74-75 kilo, fick fram lite ådror å konturer och magrutorna började äntligen titta fram. Musklerna kanske inte växte så snabbt, men det gick stadigt framåt... Fick bort det mesta underhudsfettet, men hade liiite lite kvar på nedre magen, så jag var inte nöjd än!
Sedan blev det en ny thai-resa på 3 veckor i början på januari 2012, och när jag kom hem så har jag fortsatt med exakt samma upplägg. Deff för hela slanten, kyckling/tonfisk/torsk varje dag, träning 6-7 ggr i veckan osv. Under februari 2012 körde jag en massa kardio på tränings-vilodagarna. Löpte oftast mellan 8 och 10km. Mars blev mer styrketräning, nästan varje dag, då foten vart skadad och sedan april har jag börjat löpa lite mer igen.
Men nu kommer det roliga... Det har seriöst inte hänt någonting på vågen, och jag har fortfarande det där sista underhudsfettet på nedre magen, precis som innan januari 2012! Jag väger fortfarande mellan 74-76 kg (pendlar från dag till dag).
Det händer liksom ingenting just nu, trots att jag tränar 6-7 dagar i veckan, ökar stabilt i vikter och styrka, och varierar med löpning till och från. Vad är problemet?
Jag äter fortfarande samma gamla vanliga: kyckling + broccoli + keso + avokado varje dag, varierar med tonfisk å torsk, flera ägg på morgonen och så vidare, inklusive alla ovanstående tillskott precis som förut. Inge skräpmat alls mer eller mindre, då jag försöker vara så strikt som möjligt och vägrar skräpmat eller ens husmanskost. Potatis/ris/pasta äter jag nästan aldrig, och dricker alkohol väldigt sällan då jag knappt går ut på krogen.
Har nyligen börjat forska i hur mycket jag egentligen får i mig, och efter massa räknande så får jag bevisat att jag ligger på mellan 1800 och 2100 kcal per dag i intag, beroende på om jag äter kyckling - eller torsk som e lite kalorisnålare. Proteinmängden per dag ligger på mellan 220-260g (inklusive protein-shakes), kolhydratmängden ungefär på 20-140g (varierar en del där).
När jag tränar så kör jag pulsband, som ofta visar att jag bränner mellan 400-700kcal på ett styrketräningspass (försöker köra högintensivt), och mellan 600-800kcal när jag löper. Med andra ord borde jag ligga på ett ordentligt minus varje dag...tycker man.
Nu undrar jag alltså... är 75kg min optimala vikt (eller minimum-vikt) som jag inte kan komma under? Hur får jag i så fall bort det sista fettet runt magen (under naveln typ) ? Jag vill helt enkelt bli lite mer rippad. Jag tror definitivt att jag skulle kunna få mer synliga rutor och mer rippade konturer (se bild).
Har ni förslag? Nåt jag borde ändra på? Eller har jag helt enkelt för lite tålamod?
http://img607.imageshack.us/img607/662/47687225.jpg
(Och ja, jag spänner magen så gott jag kan på bilden ja, hehe...)
Tack!
//Martin
phille87
2012-05-02, 04:37
Rent spontant är det väl konstigt om du skulle gå ner i vikt samtidigt som du ökar stabilt i styrka? Tycker du inte borde haka upp dig på vågen utan hellre gå efter hur det ser ut i spegeln.
Rent spontant så ser jag inte mycket fett på den magen. Grymma resultat. :thumbup: Hade jag varit du så hade jag stannat där.
Om du ändå vill gå ner mer så gissar jag att det enda som gäller är att äta ännu mindre, men då känns det ju nästan som en svältdiet, då du redan ligger ganska lågt på kalorierna och du riskerar nog att förlora en del muskler på köpet.
Som sagt så ligger du väldigt lågt i fettprocent redan.
Jag har hört att kroppen ibland samlar på dig vätska som visar sig i form av en platå i viktnedgången som kroppen sedan släpper ifrån sig senare om man bara fortsätter i samma takt. Möjligen att det är det som hänt fast jag tror inte att det brukar hålla i sig så pass länge. Ett par veckor max skulle jag tro.
Kroppen kanske vägrar gå ned ännu lägre i kroppsfett (såvida du inte börjar med svältdiet) och har ställt in sig på lägre förbränning.
Tycker det är dags att du tar en god titt på hur du ser ut. Du har ju kommit grymt långt på bara drygt 1 år och skulle du ha lägre fettprocent skulle du gå runt och frysa konstant nästan och förmodligen inte må bra mentalt i längden. Satsa på att behålla den där formen livet ut eller lägg på dig lite massa. Något mer kroppsfett kanske vore bra för hälsan.
Nikodemus
2012-05-02, 07:32
om du drar upp byxorna till naveln så ska du se att du har ett sexpack redan. buken ser ut som den gör.
Kent Herbert
2012-05-02, 10:01
Jag tror att du har förbränt så mycket och så länge så din ämnesomsättning inte är lika "top". Testa lika på ett svagt överskott 1-2 månader och sen kör igång igen, det skulle ju innebära en viktökning av muskler + fett den lilla perioden, ( om du har tur mestadelsmuskler) där du skalar av fettet och i hopp om en åter mer "normal" ämnesomsättning.
Allas magar ser olika ut, oavsett fett %
http://1.bp.blogspot.com/-n9lb-EgydCU/T3EQVLh5rsI/AAAAAAAAy2A/NiK4Mr0-8X0/s400/Arnold%2BSchwarzenegger%2BBody%2BBuilding%2BPhotos %2B%252841%2529.jpg
http://media.giantbomb.com/uploads/1/15484/821362-arnold_schwarzenegger18.jpg
Skulle jag vara i din form så skulle jag gråta av lycka. Hoppas jag ser ut nåt sådant på 75. Det är ju bara 14 - 15 kg kvar.
Reaper123
2012-05-02, 11:03
Om spegelbilden inte stämmer med vad du vill se så behöver du tappa mer i fettvikt, så då är det ju tyvärr så att du får skära ner på kcal'en ytterligare då du bevisligen nu ligger omkring kcalbalans!
Att skala av det sista kan krävas rent ut sagt en 100% kontroll, vilket jag inte har uppfattning av att du har på kosten och diffen där kan lätt göra att du ligger några 100 kcal högre vissa dagar än du borde och det i slutanändan gör att du ligger och pendlar mellan svagt kcal+ och kcal-
I övrigt, bra jobbat så här långt! :thumbup:
speedy83
2012-05-02, 11:36
Säkerligen en korkad fråga som lika säkert avhandlats flera hundra ggr här men jag ställer den ändå.
Går det att vid en sådan "platå" boosta igång viktnedgång/fettförbränning genom att ligga riktigt lågt på kcal en eller några dagar och då under dessa dagar fokusera väldigt hårt på protein.
Jag tänker mig ett upplägg på tex 5 proteindrinkar och sedan en middag bestående av 100-150 gr kyckling och en portion sallad?
Vad händer med kroppen?
Jag tror inte att du får fler rutor med mindre fett. Bilden på Arnold illustrerar vad jag tror du har. Dock grymma armar, så var stolt över det istället :)
LarsLasr
2012-05-02, 13:09
Du kanske har för små magmuskler för att dom ska bli riktigt tydliga, trots att du har mindre än 8% kroppsfett.
Sikta på att gå upp några kilo till i muskelmassa om du vill ha en mer rippad kropp och lägg mer fokus på magträning.
Bilden på Arnold illustrerar vad jag tror du har.
I klartext, alla kan inte få 6 pack, 8 pack eller 12 pack bara genom att deffa. Det kan inte komma fram någonting som inte ens finns där.
Vissa får ett tvåpack eller ett fyrpack och andra får inget alls.
MrMartino
2012-05-03, 05:19
Hej igen och tack för alla svar! Har haft dåligt med tid, därmed svarar så sent...
@phille87
Jag kan inte säga att jag ökade så mycket i styrka då jag gick ner som mest, de första 10-12 kilona (fram till sommaren 2011 typ). Men efter det så har jag inte tappat mycket mer i vikt, och styrkan har ökat rätt stabilt i både fria vikter, maskiner och allmänt mer uthållig. Det konstiga här e ju bara att man kan ligga på samma vikt så länge trots deff. Kollar faktiskt mest i spegeln efter resultat, men visst är vågen ett bra "kvitto" på att saker händer.
@aijou
Tack för orden! Ja, just det här med att äta ännu mindre känns rätt knepigt, och som du säger så vill man kanske inte tappa (ännu) mer muskler. Kan nog erkänna att man tappat en del muskler på vägen, men trodde det skulle va värre. Kanske all styrketräning och konstant hög dos av proteiner som hjälpt lite...
Det här med fettprocenten har jag endast mätt på Nautilus-gym med hjälp av en kunnig anställd där. Vet inte vad det var för apparat (vit sådan) med ett kromat grepp som man håller på varsin sida med händerna rakt ut. Den visade 5,9% sist jag kollade (i februari 2012 tror jag). Har visserligen svårt att tro på den, och den anställde sa att felmarginalen kan ligga på 1 till 1,5% upp eller ner. Han var själv lite förvånad. Så man får ta det med en nypa salt. Ska göra ett mer avancerat test hos de snart, som kostar typ 150 spänn, där man mäter flera punkter.
Men helt ärligt så säger inte procenten mig så mycket. Tycker fortfarande det finns en del att tappa och det är det jag vill lyckas med. Har alltid varit lite lönnfet genom åren å aldrig sett en magruta på min kropp tidigare fram tills nu. Så nu när man för en gångs skull är på god väg så har jag väl blivit helt lyrisk och vill få bort ALLT på en gång! ;)
Det här med vätskan stämmer säkert till en viss del, då jag dricker allt som oftast löjligt mycket vatten/loka/ramlösa. Blir lätt 2-3 liter per dag, och då pratar jag bara mellan måltiderna och räknar inte in shakes. Men det där irriterande återstående underhudsfettet på nedre magen känns inte som vatten iaf tyvärr..
@begt
Ja, det är e man väl lite rädd för faktiskt, att kroppen vant sig iomed att jag mer eller mindre levt på kyckling, fisk å grönt i ett år. Fast mer kroppsfett vill jag inte ha, därför e det så svårt att bestämma nästa steg... Tack förresten!
@Nikodemus
haha där sa du nåt! Men om jag vill ju inte "fuska" hehe!
@Kent Herbert
Mmm, får fundera om jag kanske ska göra som du säger, iaf prova äta mer "normalt" någon månad och se vad som händer. Problemet är att jag har lätt för att "lägga på mig" hull. Har som sagt alltid varit lite lönnfet/sladdrig innan, så just nu e man ju nästan livrädd att börja bulka/äta mer :(
@DGARD
Tack! Känns skönt att höra :) Bara kämpa på och var envis så når du ditt mål förr eller senare (försöker jag intala mig själv om varje dag, trots att jag inte känner att jag uppnått mitt mål hehe...)
@Reaper123
Tack tack. Iofsig tycker jag själv att jag har stenhård disciplin på maten, men det kan stämma att jag ibland räknar fel på kalorierna, och jag väger faktiskt inte maten ofta, utan uppskattar mer att en kycklingfile är 250g osv... Kanske blir lite slarvigt till slut...
Men hur mycket bör jag räkna på i minus per dag, optimalt alltså? 300-500kcal? Ibland kan jag äta runt 2200-2500 kcal, men samma dag löper jag milen å bränner 700+kcal, så man tycker ju att det borde sluta med minus hursomhelst, eller? :)
@TREX & @TheIsh
Mjo, alla ser vi olika ut, så sant så. Nästan lite konstigt att Arnold "bara" hade ett sexpack typ, nedre rutorna ser lååånga ut (ok, jag ska inte klaga på självaste Arnold, det känns lite obefogat...) men det har väl med generna att göra som ni säger.
Det som irriterar mig är att man ser många på gymmet och de har så klara/tydliga linjer på sina rutor - vare sig de har 4-pack, 6-pack eller 8-pack, ser ut som NOLL underhudsfett emellan, och självklart har de flesta också 8 rutor hehe... Har de kört ännu längre deff? E det generna där också, eller är min deff helt enkelt bristande?
Om jag känner på nedre magen så kan jag faktiskt känna att det finns en klar linje mitt i den "nedre rutan", som om jag faktiskt hade 8-pack därunder, men så är väl det där sista fettet där framför och döljer :( Och det är det jag blir galen på. Har inte hänt något där på flera månader!
Tack förresten, TheIsh!
@LarsLasr
Där måste jag hålla med också. Jag bör kanske köra mage fler gånger i veckan. För närvarande kör jag 2ggr, ibland 3ggr/vecka. Varje gång minst en halvtimme på intensiv magträning tills jag är helt slut. Men menar du alltså att jag får större/tydligare rutor om jag kör de 4-5ggr / veckan? Trodde det var tvärtom faktiskt, vad vet jag...
...
Men OK... jag får lite delade meningar här, men vad jag förstår så borde det sista fettet "rinna av" till slut, förr eller senare, om jag fortsätter ligga på kanske 400-500kcal minus per dag, eller alternativt ökar till 600-700 genom att skippa lite på tallriken?
Jag vet att det sista fettet på magen alltid är svårast att få bort, det säger allt. Men ska det verkligen ta ytterligare ett halvår med deff innan jag är där?
Inte för att dra jämförelser här, men jag har stor respekt för Chris Harnells deff han kör till och från. Helt galet va killen kan bulka å sen få bort minsta lilla fettet på magen på bara några veckor - den ser ju helt torr ut till slut! Så sjukt snyggt!
Och som jag förstår så gör Chris knappast något magiskt. Äter fisk å massa proteiner, ligger på minus och tränar... så vad är skillnaden? Genetiskt ännu en gång? (förutom att han är galet mycket mer pumpad och har galet mycket mer muskler än mig såklart...).
//Martin
azrael109
2012-05-03, 08:27
Framför allt är det extra svårt att få bort det "sladdriga" om du alltid varit lönnfet tidigare, det kan ta en jävla tid för huden att dra ihop sig helt. (om den ens gör det)
Springer
2012-05-03, 09:46
I klartext, alla kan inte få 6 pack, 8 pack eller 12 pack bara genom att deffa. Det kan inte komma fram någonting som inte ens finns där.
Vissa får ett tvåpack eller ett fyrpack och andra får inget alls.
Finns det så många olika varianter, alltså? Hur ser de olika ut, vad har Arnold tex, 4-pack?
MrMartino
2012-05-03, 16:54
Framför allt är det extra svårt att få bort det "sladdriga" om du alltid varit lönnfet tidigare, det kan ta en jävla tid för huden att dra ihop sig helt. (om den ens gör det)
Ja, nu vet jag inte riktigt vad man menar med lönnfet egentligen, jag kanske uttryckte mig lite fel, men jag har helt enkelt alltid varit lite "lullig/sladdrig" å magen har inte direkt varit platt. Kan faktiskt stämma det du säger, har inte ens tänkt den tanken. Huden känns helt enkelt inte "fast" där nere...
Har inte tid att leta bilder nu, men hittade spontant en ca 5 år gammal bild. Så såg jag alltså ut för 5 år sen, och mer eller mindre så har jag alltid sett ut :P
http://i48.tinypic.com/1zxo0tg.jpg
Längtar INTE tillbaka dit... ;)
Finns det så många olika varianter, alltså? Hur ser de olika ut, vad har Arnold tex, 4-pack?
Arnold har ett 4 pack,
http://www.popstarsplus.com/images/ArnoldSchwarzeneggerPicture.jpg
http://www.bodybuildingnewsarticles.com/wp-content/uploads/2011/07/Arnold-Schwarzenegger-2.jpg
Ett 6 pack
http://www.bodybuildingpro.com/nypro2005/bild10.jpg
Ett 8 pack
http://i13.photobucket.com/albums/a282/deetrakt/JNS/j-mikohearn.jpg
Springer
2012-05-04, 08:26
Haha, okej. Undrar vad som döljs bakom fettet på mig! :D
LarsLasr
2012-05-04, 12:35
@LarsLasr
Där måste jag hålla med också. Jag bör kanske köra mage fler gånger i veckan. För närvarande kör jag 2ggr, ibland 3ggr/vecka. Varje gång minst en halvtimme på intensiv magträning tills jag är helt slut. Men menar du alltså att jag får större/tydligare rutor om jag kör de 4-5ggr / veckan? Trodde det var tvärtom faktiskt, vad vet jag...
Mer fokus kan ju även betyda andra övningar eller ökad belastning. 2-3ggr/vecka låter bra och tvivlar på att du skulle ske någon större skillnad i muskelutveckling bara för att du ökar till 4-5, förutsatt att det är bra pass.
Om du orkar får du gärna skriva vilka övningar du kör :)
Men planerar du att ligga på samma mängd kroppsfett året runt eller är det här bara deff inför sommaren? Tänkte det blir nog svårare och svårare att bygga muskler om du ska fortsätta med att ligga på underskott.
Snyggt resultat oavsett :)
MrMartino
2012-05-07, 09:29
Mer fokus kan ju även betyda andra övningar eller ökad belastning. 2-3ggr/vecka låter bra och tvivlar på att du skulle ske någon större skillnad i muskelutveckling bara för att du ökar till 4-5, förutsatt att det är bra pass.
Om du orkar får du gärna skriva vilka övningar du kör :)
Men planerar du att ligga på samma mängd kroppsfett året runt eller är det här bara deff inför sommaren? Tänkte det blir nog svårare och svårare att bygga muskler om du ska fortsätta med att ligga på underskott.
Snyggt resultat oavsett :)
Ok, tack! Då får jag fortsätta köra 2-3 ggr i veckan. Mer hinner man ju knappt ändå om man vill hinna pumpa resten av kroppen också :)
Jag kör mage lite olika från gång till gång, men alltid rätt så intensivt, korta pauser (ibland typ inga alls) och åtminstone en halvtimme med bara magträning per gång. Jag räknar oftast inte reps, utan kör varje set tills magen inte orkar mer eller "bränner" som bara den...
Är rätt så dålig på namnen på alla övningarna men brukar hinna med:
4-5 set (till fail) vanliga crunches (med vikt bakom nacken, typ 10-15kg)
3 set (till fail) reverse crunches på golvet (typ såhär http://www.workouts365.com/images/Reverse_Crunch.JPG)
3 set cable crunches
3 set hängande benlyft (med en 7-10kg hantel vid fötterna)
3 set benlyft/reverse crunches (liggande på bänk)
Minst 3 set ab-wheel rollout x ca 10-12 reps (eller vad det nu heter)
3 set x 60-90 sekunder plankan
1-2 set sidoplankan ca 60 sek
Man hinner med en del när det blir så intensivt, men sen e jag helt slut i magen efteråt :) Har lite svårt att hitta fler bra övningar för nedre magen, som tar på rätt sätt...
Angående kroppsfettet så har jag inte riktigt bestämt mig, men det lutar lite åt en bulk-period efter sommaren, typ september, (utan överdrifter) med någorlunda kaloriöverskott så att man lägger på sig mer muskler. Annars blir det rätt svårt, precis som du säger... Men man är heller inte så supermotiverad till att lägga på sig fett igen, så det KAN bli lite knepigt i början... Nåja, vi får se när sommaren lider mot sitt slut!
Tack för din feedback förresten, alltid lite peppande!
Pretorian
2012-05-07, 09:36
Vill du ha FLER magövningar än alla du precis rabblade upp!?
MrMartino
2012-05-07, 09:43
Vill du ha FLER magövningar än alla du precis rabblade upp!?
Haha ja varför inte? Tycker det börjar bli allt roligare att träna mage, när man verkligen känner att man får bra kontakt. :)
Å andra sidan skulle jag kunna köra färre crunches-varianter, och försöka hitta fler bra övningar för nedre magpartiet...
Lägger man ut 30-40 minuter på bara mage så hinner man ju en hel del hehe...
LarsLasr
2012-05-07, 11:42
Har nog inte något att tillägga på magträningen, om du vill kan du få in lite mer gymnastiska övningar för att träna bålstabilitet, det är fysiskt utmanande, ger självförtroendeboost att kunna och nice om man vill visa hur stark man är, men vet verkligen inte om det skulle ge något i form av större rutor eller bättre magträning ;)
Om inte annat kan man byta bort plankan ibland för något av detta, många av dom tar även med axlar och lats.
GbZeD4q_cSE&
ysqkaCxv2bI&
Men som sagt, mycket statisk träning och vet inte om det ger särskilt mycket för att få rutor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.