handdator

Visa fullständig version : Ta reda på om man har ADHD

Snobbe
2012-05-01, 22:50
Hur gör man om man skulle vilja få reda på om man kanske har ADHD eller inte? Och som vuxen går det att göra något åt det? Jag har väldigt dålig koll på om det ens finns något man kan göra åt det. Men jag har lite misstanke om att jag kanske har det.

blondyz
2012-05-01, 22:56
Du kan begära att få göra en utredning. Vet inte hur det går till eller vad som krävs, men tala med din vårdcentral till att börja med.

Om du får diagnosen ADHD finns det bland annat medicinering, men även andra sätt att försöka hantera det. Detta kommer du få info om med all säkerhet om det visar sig vara så.

älskarcola
2012-05-02, 00:40
Du kan begära att få göra en utredning. Vet inte hur det går till eller vad som krävs, men tala med din vårdcentral till att börja med.

Om du får diagnosen ADHD finns det bland annat medicinering, men även andra sätt att försöka hantera det. Detta kommer du få info om med all säkerhet om det visar sig vara så.

Bra. Lås tråden!
Vi vill ju inte att folk ska länka "internet utredningar" *gah!*

Hobbes
2012-05-02, 01:19
Bra. Lås tråden!
Vi vill ju inte att folk ska länka "internet utredningar" *gah!*

Jaha, vore ju hemskt att ens diskutera eller peka i riktning om enkel information angående det. ;)

Till TS, ja det finns utredningar för vuxna. Var själv erbjuden att deltaga som testgrupp för en bedömning som togs fram 2009, tyvärr krockade det med min flytt och jag kom inte med.

Om du vill läsa lite mer om detta angående hur det kan behandlas framgångsrikt:

Lidia Zylowska, MD (http://www.lidiazylowska.com/)

Har boken själv.

En bra sida: Totallyadd.com (http://totallyadd.com/) Rekommenderar verkligen deras dokumentär den är väl värd att köpa.

Starkt av dig att fråga TS, det är ett steg i rätt riktning hoppas du får svar på dina frågor.

Hobbes
2012-05-02, 01:19
Zq8zVgumJ6I

filmjölk
2012-05-02, 08:45
Klarar du av vardagen som det är, och mår bra, tror jag att en diagnos i vuxen ålder kan stjälpa mer än hjälpa. Så om du får en diagnos, kom ihåg att du är du, en individ, och inte "en representant för en diagnos". Jag har sett en del med ganska lindriga besvär som efter en diagnos (nu talar jag iofs inte om ADD/ADHD utan om Borderline) börjar bete sig som en parodi på sin egen diagnos efter att de fått den.

Själv har jag ADD (tror jag, och har fått professionell bekräftelse för det - men har ingen "nytta" av en diagnos - vilket jag håller med om) men anser mig själv vara helt normal - bara lite svårare att koncentrera mig på ointressanta saker, och medicinerar inte (för den diagnosen).