handdator

Visa fullständig version : Bedöm min kost (Nybörjare)

mackzi
2012-05-01, 21:44
Hej gott folk!

Som tråder avslöjar, skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på hur min dagliga kost ser ut. Är det så att ni behöver veta vikt eller dylikt för att kunna avgöra om den är bra så är det bara att fråga.

Såhär ser den ut:

Frukost: 3-4 ägg. 1 dl. havregrynsgröt. lätt eller minimjölk (?)
Fika: 1 burk tonfisk
Lunch: fullkornsris/fullkornspasta. kycklingfilé. mjölk. sallad.
Fika: proteindrink & en banan.
Efter träning: proteindrink och en riskaka
Middag: samma som lunch. eventuellt byta ut kycklingfilé mot lax.
Halvtimme innan läggdags: proteindrink (ev. nattprotein) och havregrynsgröt.

Något som är tokigt? Något som behövs ändras på? Tack på förhand :)

Barbastark
2012-05-01, 21:55
Hej gott folk!

Som tråder avslöjar, skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på hur min dagliga kost ser ut. Är det så att ni behöver veta vikt eller dylikt för att kunna avgöra om den är bra så är det bara att fråga.

Såhär ser den ut:

Frukost: 3-4 ägg. 1 dl. havregrynsgröt. lätt eller minimjölk (?)
Fika: 1 burk tonfisk
Lunch: fullkornsris/fullkornspasta. kycklingfilé. mjölk. sallad.
Fika: proteindrink & en banan.
Efter träning: proteindrink och en riskaka
Middag: samma som lunch. eventuellt byta ut kycklingfilé mot lax.
Halvtimme innan läggdags: proteindrink (ev. nattprotein) och havregrynsgröt.

Något som är tokigt? Något som behövs ändras på? Tack på förhand :)

Ser la bra ut. Skulle dock byta ut tonfisken då det vad jag vet är väldigt mycket tungmetaller i tonfisk.

Vill du få lite extra koll på vad ditt faktiska makro ligger på så kan du ju väga allt du äter under ett par dagar. Bra riktlinjer är 2g protein/kg kroppsvikt, 1g fett/kg kroppsvikt (lite mer om du "har råd" tror jag absolut inte är fel) å resten kolhydrater. Vidare så lägger jag mig själv på på
3-400kcal över energibalans under byggfasen.

myntmästarn
2012-05-01, 22:04
Ser bra ut men svårt att veta mer specifikt eftersom vi inte vet vad du väger eller vad du vill uppnå med detta. Skulle dock byta ut gröten på kvällen till större dos protein eller spara in lite kalorier till de andra målen. Tycker det är onödigt att smälla på med carbs innan läggdags ;)

King Grub
2012-05-01, 22:08
Tycker det är onödigt att smälla på med carbs innan läggdags ;)

Varför då? Oftast sover man gott på det, och man har även sett kroppsfettförlust av att äta mer kolhydrater på kvällen.

http://www.nature.com/oby/journal/v19/n10/full/oby201148a.html

mackzi
2012-05-01, 22:15
Tack för svaren! :)

Jag väger 81 kilo för tillfället. Syftet med den här kosten är att så bra/snabbt/bäst bygga muskler under 12 veckor som möjligt.

Barbastark
2012-05-01, 22:16
Varför då? Oftast sover man gott på det, och man har även sett kroppsfettförlust av att äta mer kolhydrater på kvällen.

1. Intressant. Teorierna kring detta har väl snarare varit precis tvärt om tidigare?
2. Vilken tid är "dinner" här?, har ej tillgång till fullängdaren.
3. Trodde att kroppen jämnade ut förbränningen av makronutrienter från kroppen sett över dygnet oavsett upplägg av träning och kost? Hur kan dessa personer då gått ned mer av större kolhydratintag senare under dagen?(antar att dem intog samma kcal-mängd). Eller har jag missuppfattat det hela och att kroppen snarare bara jämnar ut baserat på träningsintensitet?

King Grub
2012-05-01, 22:16
Inget fel alls på kosten. Prova, och se efter hand om du behöver justera upp eller ner portionsstorlekarna beroende på hur kroppsvikten ser ut efter hand.

mackzi
2012-05-01, 22:19
Tillägger även tiderna:

06:15 = Frukost
09:00 = Fika
11:30 = Lunch
14:00 = Fika
16:00 = Träning
16:45 = Efter tränings-målet
17-18:00 = Middag
Halvtimme innan läggdags cirka.. 9:30

King Grub
2012-05-01, 22:20
1. Intressant. Teorierna kring detta har väl snarare varit precis tvärt om tidigare?
2. Vilken tid är "dinner" här?, har ej tillgång till fullängdaren.
3. Trodde att kroppen jämnade ut förbränningen av makronutrienter från kroppen sett över dygnet oavsett upplägg av träning och kost? Hur kan dessa personer då gått ned mer av större kolhydratintag senare under dagen?(antar att dem intog samma kcal-mängd). Eller har jag missuppfattat det hela och att kroppen snarare bara jämnar ut baserat på träningsintensitet?

http://www.nature.com/oby/journal/v19/n10/fig_tab/oby201148ft.html

myntmästarn
2012-05-01, 22:21
Varför då? Oftast sover man gott på det, och dessutom verkar förlora fett av att äta mer kolhydrater på kvällen än tidigare.

Han äter visserligen kolhydrater till "dinner" så förstår inte varför man ska äta det direkt innan läggdags? Sen beror det på hur hårt han har tränat samt om kroppen är i behov av mer energi. Känner väl att vad jag lärt mig så behöver inte kroppen det bränslet i form av kolhydrater under natten utan fungerar utmärkt att sova på protein.

King Grub
2012-05-01, 22:24
Man "behöver" aldrig kolhydrat om det enda som räknas är att överleva.

Men har man ett visst kaloriintag att fördela över dagen och lägger en större del av kolhydratenergin innan man går och lägger sig och trivs med det ser jag inte problemet. Även om fettbalansen skulle påverkas till det sämre timmarna efter det, kommer det ju tillfällen tidigt nästa dag då man äter mindre i stället så kaloribalansen jämnas ut. Om man däremot bara lägger till kolhydrat innan sänggående jämfört med ett annat upplägg är det klart att man gå upp, på gott eller ont vad man nu är ute efter.

Jag äter alltid majoriteten av mina kolhydrater direkt innan jag går och lägger mig, oavsett om jag tränat eller inte (och det gör jag nästan aldrig på kvällen, utan på morgonen), kanske upp till 300 gram (ofta snabba) kolhydrater direkt innan sänggående, och min kroppsfettprocent har inte varit tvåsiffrig på 20 år.

Barbastark
2012-05-01, 22:25
http://www.nature.com/oby/journal/v19/n10/fig_tab/oby201148ft.html

Står ju inte vilken tid "dinner" är. Står bara att "afternoonsnack" är vid 16.00.

Har du något svar på min fråga 3?

King Grub
2012-05-01, 22:29
Adiponectinnivåerna påverkades olika. Adiponectin reglerar bla fettsyrenedbrytning.

Och nej, förbränningen jämnas inte ut så den är identisk oavsett vad man äter. Hormoner och enzymer påverkas av födointag, och dessa har betydande påverkan på vad som oxideras och lagras in. Och vi har genetiska individuella skillnader i hur vi svara på olika födointag, om man svarar bättre eller sämre på en lågkolhydratdiet (till exempel).

Owe
2012-05-01, 22:32
Står ju inte vilken tid "dinner" är. Står bara att "afternoonsnack" är vid 16.00.

Har du något svar på min fråga 3?

Nä jag håller med, vad är poängen med att äta kolhydrater eller fett innan läggdax???

MVH
Owe

Barbastark
2012-05-01, 22:34

Men har man ett visst kaloriintag att fördela över dagen och lägger en större del av kolhydratenergin innan man går och lägger sig och trivs med det ser jag inte problemet. Även om fettbalansen skulle påverkas till det sämre timmarna efter det, kommer det ju tillfällen tidigt nästa dag då man äter mindre i stället så det jämnas ut.

Hur går dessa ihop? Eller menar du i det övre citatet att "man har sett att fettförlust förekommer" och inte "man har sett STÖRRE fettförlust"? Studien du länkade till verkar väll dock visa att personerna som åt mer kolhydrater senare minskade mer i fett än kontrollgruppen?

King Grub
2012-05-01, 22:35
Dom går ihop alldeles utmärkt. Grupperna hade precis samma kaloriintag.

Men ett studieresultat betyder inte att du kan applicera det på precis alla andra rakt av. Bantande överviktiga poliskonstaplar på en medelproteindiet behöver inte reagera på samma sätt som unga kroppsbyggare som äter fyra gånger så mycket protein och tränar hårt.

Dom flesta drar alldeles för långtgående slutsatser av minsta abstrakt. Min poäng var mer ett ifrågasättande av påståenden att stora kolhydrat på kvällen per automatik är en katastrof, eller "onödigt". Det kanske t o m är en fördel, oavsett om man tränat innan eller inte.

myntmästarn
2012-05-01, 22:38
Man "behöver" aldrig kolhydrat om det enda som räknas är att överleva.

Men har man ett visst kaloriintag att fördela över dagen och lägger en större del av kolhydratenergin innan man går och lägger sig och trivs med det ser jag inte problemet. Även om fettbalansen skulle påverkas till det sämre timmarna efter det, kommer det ju tillfällen tidigt nästa dag då man äter mindre i stället så det jämnas ut.

Jag äter alltid majoriteten av mina kolhydrater direkt innan jag går och lägger mig, oavsett om jag tränat eller inte (och det gör jag nästan aldrig på kvällen, utan på morgonen), kanske upp till 300 gram (ofta snabba) kolhydrater direkt innan sänggående, och min kroppsfettprocent har inte varit tvåsiffrig på 20 år.

Det stämmer säkert på vissa personer. Alla är vi olika och har olika vanor så man får absolut hitta något som fungerar på sig själv och sin kropp.
Vet bara att jag själv fungerar bäst när jag äter mina kolhydrater innan samt efter träning så att jag orkar med ett hårt pass. Då måste man plocka någonstans för att ligga på balans och ser kvällens gröt som den minst behövda måltiden på detta schemat.

Barbastark
2012-05-01, 22:49
Dom går ihop alldeles utmärkt. Grupperna hade precis samma kaloriintag.

Men ett studieresultat betyder inte att du kan applicera det på precis alla andra rakt av. Bantande överviktiga poliskonstaplar på en medelproteindiet behöver inte reagera på samma sätt som unga kroppsbyggare som äter fyra gånger så mycket protein och tränar hårt.

Dom flesta drar alldeles för långtgående slutsatser av minsta abstrakt. Min poäng var mer ett ifrågasättande av påståenden att stora kolhydrat på kvällen per automatik är en katastrof, eller "onödigt". Det kanske t o m är en fördel, oavsett om man tränat innan eller inte.

Men verkar som att din åsikt är att det mer lutar åt att kolhydratintag sent på kvällen hämmar fettförbränningen under natten, eller?

King Grub
2012-05-01, 22:51
Kolhydrat hämmar alltid fettförbränning akut efter intag. Det intressanta är hur och om balansen påverkas på längre tid, en mätperiod sett över t ex ett helt dygn.

mackzi
2012-05-02, 07:29
Förstår enbart fragment av vad som sagts i tråden :D bortsett från den lilla punkt jag antar ni inte kommer överens på, så är det en bra kost? Behöver helst ett kortfattat svar om möjligt, eftersom jag inte hajjar så mycket :) tack på förhand

Pretorian
2012-05-02, 08:33
Vill du bygga muskler så ät mycket av det du skriver så du samtidigt ökar långsamt i vikt.

Eddie Vedder
2012-05-02, 08:39
Ser la bra ut. Skulle dock byta ut tonfisken då det vad jag vet är väldigt mycket tungmetaller i tonfisk.

Nej man behöver inte ta bort tonfisk av den anledningen. Men visst ska man kanske skippa att käka det varje dag. Det kan ju vara onödigt.

Min enda invändning mot kosten är väl att den är i fettsnålaste laget.

Nä jag håller med, vad är poängen med att äta kolhydrater eller fett innan läggdax???

MVH
Owe

Ja vad är poängen med att äta? Att få i sig näringsämnen som kroppen behöver och att bli mätt. Och njuta av något gott. Samma poäng klockan 18 som klockan 22.