Visa fullständig version : Gå upp i vikt trots kaloriunderskott?
Jag tjafsade med en kollega igår om att man inte kunde gå upp i vikt om man låg på kaloriunderskott. Om man endast äter en gång per dag, något onyttigt tex pizza eller chips. Och samtidigt ligger på underskott. Då kan man väl ändå inte gå upp i vikt? Vi säger att jag har en energiförbrukning på 3000kcal och äter chips på 2500kcal. Och jag skulle göra det under en vecka. Då skulle jag väl inte kunna gå upp i vikt? Min kollega menade att kroppen kände av detta på något vis och lagrade in en del som fett. Alltså man skulle gå upp i vikt om man äter så mycket på en gång. Stämmer detta?
Det stämmer inte.
Ligger du på underskott så går du ner i vikt.
När du inte äter på hela dagen så har ju din fettförbränning varit högre över den perioden jämfört om du hade ätit mat med jämna mellanrum. Äter du då en gång så är det ju bara logiskt att fettinlagringen då också blir högre just efter en stor måltid.
Sheogorath
2012-05-01, 20:03
Nej det stämmer inte. Däremot finns det vissa omständigheter där det går. T.ex. om man börjar äta mer kolhydrat, kreatin eller salt, eller om man som kvinna går in en annan del av sin månadscykel. Man kan då lägga på sig vätska (så att man går upp i vattenvikt) även på underskott. Men det går förstås bara till en viss gräns: man kan inte hålla hur mycket vätska som helst.
King Grub
2012-05-01, 22:04
lagrade in en del som fett.
Absolut. Men det faktum att energiunderskott föreligger innebär att förbränningen av fett kommer att vara större än den inlagringen totalt sett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.