Visa fullständig version : Bästa sättet att gå till balans diet från en hård deff?
Dashivas
2012-05-01, 10:58
Tjena ligger inne på min första deff än är jag inte klar har nog 6-8v kvar men än så länge har jag gått ner runt 17kg från 97kg till 79,6kg senaste invägningen.
Dock har jag ingen koll på min kalori förbrukning i balans har aldrig haft koll på vad jag ätit förrän det senaste halvåret ungefär åt mest på känn.
Tanken är att gå under kalori balans när deffen är slut kanske snäppet över med 100-200 tills sommarn är över.
Så frågan är hur går man lättast och bäst till balans ?
Är det så enkelt att helt enkelt bara lägga till 1-300 kalorier 1 vecka och kolla sen lägga till ytterliga varje vecka tills man når sin balans eller finns det bättre sätt.
Inge Enveten
2012-05-01, 11:20
Min plan är att sänka underskottet i åtminstone två veckor och se lite vad som händer. Så om jag snittar minus 500 per dag nu kommer jag när jag är färdig att kanske snitta minus 250 per dag istället i två veckor efter att dieten "egentligen är slut".
Jag tror att det är bäst att ställa om långsamt. Små förändringar och sen utvärdera.
Sheogorath
2012-05-01, 11:26
TS: Du ska naturligtvis väga dig så att du har en snittvikt för åtminstone sista dietveckan. Ett förslag som jag kör efter är att du fortsätter att äta samma sak som under diet men "unnar" dig sådant som bjuds (någon kanske har med kaka till jobbet, morsan vill bjuda på varmkorv eller vad fan det nu kan vara). Utvärdera igen efter en vecka. Har viktnedgången inte stannat av så lägg på 100 kcal per dag, kanske äter lite mer ur fruktkorgen eller whatnot. Du kanske gillar att baka gott bröd; så gör det. Se vad som händer.
När du håller vikten har du nått balans.
Dashivas
2012-05-01, 11:33
Med andra ord så är min plan rätt enligt er.
Min tanke var att lägga till ett mål med tex kyckling file och potatis/ris/pasta
Det blir ungefär 500 kalorier.
Jag borde ligga på underskott även med detta extra mål mat men som sagt ingen aning.
Enda jag är rädd för är att man snabbt lägger på sig massa fett igen om man börjar äta lite gott igen.
Speciellt om kroppen vant sig vid att klara sig på runt 1600 in dagen med 30-60min cardio pass per dag.
Lite osäker dock hur kroppen fungerar om den kan vänja sig vid lägre energi eller helt enkelt bara tappar fett/muskler vid för lågt intag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.