handdator

Visa fullständig version : Vitamin- och mineralbrist p.g.a. ensidig kost?

MWA
2012-04-30, 19:18
Hej!

Jag har deffat de senaste månaderna och drog ner ännu mer på kaloriintaget för någon vecka sedan, vilket har gjort min redan ensidiga kost ännu mer ensidig. Förut så drack jag mycket lättmjölk (mellan 1-3 liter om dagen) vilket antagligen täckte mycket av vitamin- och mineralintaget, men nu så finner jag sällan någon plats för det i matschemat.

Kort och gott, detta är ungefär vad jag äter:

Köttfärs, lax, kyckling, pasta, ketchup, ärtor, ostkaka, proteinpulver.

(Ibland så får jag i mig ett äpple eller en halvliter lättmjölk, dock inte dagligen). Detta är givetvis en extremt ensidig kost utan variation. Jag har känt mig ganska trögtänkt de senaste veckorna och tänkte för någon dag sedan att jag säkert har brist på en massa vitaminer och mineraler som jag behöver. Jag ska därför se till att få i mig någon multivitamin och även sträva efter att göra kosten mer varierad framöver.

Men hur illa är det? Något speciellt som jag får i mig alldeles för lite av?

Både ett kort "det är riktigt illa!" eller ett ingående svar uppskattas! Tack!

Vinylsvarv
2012-04-30, 19:24
Tycker inte det ser så ensidigt ut möjligen att du bör lägga till lite mjölk och mer grönsaker dagligen.
Postat via en mobil enhet

Kischen
2012-04-30, 19:32
Få in ägg broccoli och blomkål?

Snorkelfarsan
2012-04-30, 19:54
köp frysta grönsaks- eller wokblandningar och lägg till det till varje mål.

Ägg är nog en bra ídé också, som Kischen föreslår.

Kanske nån enstaka frukt också? ett äpple inehåller inte många kalorier. Bär är också ett bra tips, mycket näring i litet format. Mycket smak, få makronutrienter men rikt på mikronutrienter.

paatrik
2012-04-30, 20:36
köp frysta grönsaks- eller wokblandningar och lägg till det till varje mål.

Ägg är nog en bra ídé också, som Kischen föreslår.

Kanske nån enstaka frukt också? ett äpple inehåller inte många kalorier. Bär är också ett bra tips, mycket näring i litet format. Mycket smak, få makronutrienter men rikt på mikronutrienter.

Lite OT men kan de möjligtvis vara skonsammare för magen? Upplevt lite problem när jag äter ffa. paprika och tomat, färska då. Funderar på att utesluta, vad kan ersätta de två om man inte väljer frysta varianter? Främst vitamin-c?

Holabandola
2012-04-30, 21:48
Hur har du det med folsyra med den kosten!?

Apos78
2012-04-30, 22:29
Lite OT men kan de möjligtvis vara skonsammare för magen? Upplevt lite problem när jag äter ffa. paprika och tomat, färska då. Funderar på att utesluta, vad kan ersätta de två om man inte väljer frysta varianter? Främst vitamin-c?

Vissa kan uppleva problem av paprikans skal, så även tomatens men inte i lika stor utsträckning. Ät varierat med grönsaker så behöver du inte tänka att det är någon specifik du måste äta mer av. Den totala mängden kommer att vara viktigare så länge det finns variation.

Holabandola
2012-04-30, 22:47
Jag kan inte äta potatisfamiljen nattskatta-intolerans kallas det.
http://www.vitaviva-info.com/sv/content/view/full/3042

krubkungen
2012-04-30, 23:05
Lite potatis skulle nog vara bra, näringsrikt och mättar bra.

Zenot
2012-04-30, 23:53
Lite potatis skulle nog vara bra, näringsrikt och mättar bra.
+1, inte så mycket kcal för mättnaden heller.

Mer potatis till folket!

MWA
2012-05-02, 10:47
Tack för alla tips!

Jag har inhandlad lite frysta grönsaks- och wokblandningar, samt broccoli. Jag ska pröva detta och se om något faller mig i smaken. Jag ska även se till att få i mig mer mjölk och någon frukt på träningsdagarna. Jag ser inget hinder för att börja äta potatis och ägg heller så det ska jag försöka få in någon gång ibland.

Förresten, hur stor skillnad är det på frysta och färska grönsaker/bär vad gäller vitamin- och mineralinnehållet?

Apos78
2012-05-02, 10:51
Förresten, hur stor skillnad är det på frysta och färska grönsaker/bär vad gäller vitamin- och mineralinnehållet?

Se de frysta som minst lika bra som de färska.