handdator

Visa fullständig version : Vilken kostrådgivarutbildning?

amandascherdin
2012-04-30, 16:01
Tjena!
Jag har planer på att utbilda mig till Dietist och för att börja någonstans tänkte jag först och främst utbilda mig till kostrådgivare.

Det finns några att välja mellan och skulle vilja veta vilken ni tycker är bäst. Kanske har ni gått en bra utbildning eller hört talas om någon bra.

Funderar på utbildningen som SAFE har eller Pauluns.

Tacksam för svar! :cool:

z_bumbi
2012-04-30, 16:33
Om du ändå tänker bli dietist så leta upp kurslitteraturen och börja läs reda nu. Att gå en kort kostutbildning kommer inte att ge dig några större fördelar utan det kostar bara pengar.

Ola Wallengren
2012-04-30, 16:45
+1

TheIsh
2012-04-30, 17:51
Rätta mig om jag har fel, men en dietist sysslar väl inte med kostrådgivning?
edit/ Jag kanske missförstod frågan helt, men varför utbilda sig till kostrådgivare om man ändå ska bli dietist. Det är väl som att utbilda sig till tandhygienist och sedan gå en tandläkarutbildning?

Trött
2012-04-30, 18:07
Rätta mig om jag har fel, men en dietist sysslar väl inte med kostrådgivning?
edit/ Jag kanske missförstod frågan helt, men varför utbilda sig till kostrådgivare om man ändå ska bli dietist. Det är väl som att utbilda sig till tandhygienist och sedan gå en tandläkarutbildning?

Lite off topic men just det sista är något som man kan göra i England, finns påbyggnadsutbildningar till tandläkare om man har läst till tandhygienist först. : )

Sniggel
2012-04-30, 18:36
Kan man (officiellt) utbilda sig till kostrådgivare? Varför isåfall när man väl i princip kan kalla sig kostrådgivare så fort man börjar ge råd om kost?

TommieS
2012-04-30, 18:44
Tjena!
Jag har planer på att utbilda mig till Dietist och för att börja någonstans tänkte jag först och främst utbilda mig till kostrådgivare.

Det finns några att välja mellan och skulle vilja veta vilken ni tycker är bäst. Kanske har ni gått en bra utbildning eller hört talas om någon bra.

Funderar på utbildningen som SAFE har eller Pauluns.

Tacksam för svar! :cool:

Kolla Axelsons :) Den tänker jag gå.

Apos78
2012-04-30, 22:25
Kan man (officiellt) utbilda sig till kostrådgivare? Varför isåfall när man väl i princip kan kalla sig kostrådgivare så fort man börjar ge råd om kost?

+1.

Alla är vi vår egen lilla kostrådgivare:)

Satsa på programmet direkt om du ändå har sådana planer. Kostrådgivaren och dietisten har i praktiken väldigt få likheter.

Tiefensee
2012-04-30, 22:53

Du får papper på det. Vilket ju kan betyda en hel massa både om du kör eget eller om du söker till företag.

Jag har gått Pauluns och tyckte den var bra.

Tjuckot
2012-04-30, 23:12
Utan att alls vara insatt i dietistutbildningen eller så. Men rent spontant om du vill jobba med att rådgiva människor kanske en renodlad utbildning i samtalsmetodik är mer lämpligt? Kunskap om kost bör man ju rimligtvis få via dietistutbildningen.

Eddie Vedder
2012-05-01, 09:04
Kostrådgivare blir man genom att skaffa sig en F-skattsedel som man skriver "Kostrådgivning" på i verksamhetsbeskrivningen. Sen är det klart.

Vill du bli dietist så nöj dig med det. Då har du både möjlighet att bli kostrådgivare men även arbeta bredare. Det kanske kommer en dag när det är lite mindre kul att lägga upp ytterligare en viktnedgångsdiet eller en "jag-vill-få-större-muskler"-diet och om du då har en yrkeslicens som dietist finns ju större möjligheter.

Peter Hansen
2012-05-01, 11:49
De flesta gym o dylikt kräver väl en "utbildning" om man vill jobba som kostrådgivare, så kanske därför en idé =D

Eddie Vedder
2012-05-01, 12:39
De flesta gym o dylikt kräver väl en "utbildning" om man vill jobba som kostrådgivare, så kanske därför en idé =D

Värderas det högre än dietistexamen?

TheIsh
2012-05-01, 15:34
Om man frågar 100 dietister vad de jobbar med i sitt dagliga jobb, så är det väl inte så många som rådger inom nutrition till atleter (oavsett nivå), eller?. Jag har åtminstone fått för mig att det är mer en forskar/labb typ?

Eddie Vedder
2012-05-01, 16:36
Om man frågar 100 dietister vad de jobbar med i sitt dagliga jobb, så är det väl inte så många som rådger inom nutrition till atleter (oavsett nivå), eller?. Jag har åtminstone fått för mig att det är mer en forskar/labb typ?

Nu blandar du ihop med nutritionist skulle jag tro. Men även när det gäller dietisters arbete är det, precis som du säger, sällan inom idrotten. Men det säger ju ingenting om möjligheterna. Att dietister oftare jobbar med typiskt dietistarbete är ju ingen kioskvältare. Vill man hamna i idrotten specifikt så får man ju se till att ta sig dit genom att aktivt söka sig dit, läsa in extra kurser kanske. Kanske visa upp sin kompetens genom att lägga ner extremt mycket tid på att skriva om kost och träning på forum och blogg så man syns, det ska ju visst funka bra har jag hört. ;)

Men oavsett vilket ger det ju otroligt mycket större möjligheter att få kunskaper om kost än att köpa ett kostrådgivardiplom efter en kort intensivkurs.

Apos78
2012-05-01, 16:46
Om man frågar 100 dietister vad de jobbar med i sitt dagliga jobb, så är det väl inte så många som rådger inom nutrition till atleter (oavsett nivå), eller?.

Ingen jag vet gör detta i sitt yrke. De som kör privat har det nog närmare till dock. Jag har föreläst lite men det är då helt och hållet utanför min anställning vid landstinget.

Tolkia
2012-05-01, 18:39
Eh, hur många jobbar med atleter överhuvudtaget? Det kan inte vara en majoritet inom NÅGOT yrke som gör det.

Eddie Vedder
2012-05-01, 19:55
Eh, hur många jobbar med atleter överhuvudtaget? Det kan inte vara en majoritet inom NÅGOT yrke som gör det.

Nä inget yrke inom hälso- och sjukvård i alla fall. Yrket "Förbundskapten i fotboll" eller "NHL-coach" kan jag exempelvis tänka mig annars. :D

Men ja, det haf ju diskuterats många gånger på Kolo och väldigt många söker sig nog till den typen av utbildningar i tron om att få "jobba med träning" vilket mycket mycket sällan blir fallet.

Peter Hansen
2012-05-02, 06:51
Värderas det högre än dietistexamen?

Va? Det är väl rätt klart att det inte gör. Det är väl bra att börja med en 2 veckors utb så HEN kan jobba och testa lite tycker jag. Behöver ju inte ha 5 år i ryggen för att coacha folk att gå ner i vikt

Eddie Vedder
2012-05-02, 08:29
Va? Det är väl rätt klart att det inte gör.

Inte vet jag. Jag förstod ju som sagt inte vad du menade. De flesta hade ju rekommenderat dietistutbildningen men då sa du att ett sånt där kostrådgivardiplom brukar krävas på de stora kedjorna. Därför frågade jag.

z_bumbi
2012-05-02, 09:05
Att jobba enbart som kostrådgivare med bara en kortare kostrådgivarutbildning i bagaget kan inte vara så himla vanligt det heller?
Valfri PT på ett gym bör ha liknande kunskaper, om inte annat genom att läsa fitnesstidningar/body/forum så varför hyra in en person till som inte kan instruera träningen när man kan få både kostnadstäckning och vidareförsäljning på en PT.
Om man vill jobba med tränande och vill börja redan innan utbildningen så skulle jag alltså snarare lägga pengarna på en grundkurs i träning för att senare kunna gå både gruppträning och pt-utbildningar. (om det finns ett intresse av den sidan, annars är det självklart bortkastade pengar). Välj ett företag som har båda inriktningarna och som är känt bland fitnesscentrumen. Det är både en väg in till jobb under utbildningen samt även efter utbildningen. Det finns nästan alltid brist på utbildade gruppträningsinstruktörer med erfarenhet som kan ta timmar men PT-marknaden är betydligt svårare.
Komplettera sedan med en del extra kurser i idrott och/eller folkhälsa med inriktningar som verkar intressant så har du en ganska gedigen bakgrund när du tar examen.
Om man vill spara pengar så kan man bli gympaledare på en del högskolekurser och då får man annan kunskap på köpet. Man kan iofs också bli PT men det är inte lika vanligt att det är kopplat till något företag som utfärdar sk licenser om inte hela utbildningen har en PT-inriktning.

Peter Hansen
2012-05-02, 09:53
Inte vet jag. Jag förstod ju som sagt inte vad du menade. De flesta hade ju rekommenderat dietistutbildningen men då sa du att ett sånt där kostrådgivardiplom brukar krävas på de stora kedjorna. Därför frågade jag.

Ah förlåt! Ja vad jag vet så har iaf worldclass och sats det som krav mer eller mindre. Det är samma med PT, de bryr sig inte om vilken dock. Bara du har stämpeln i pannan så äre bara att köra.

Oscar79
2012-05-02, 14:22
Finns det kurser att läsa på distans och vad kostar det ungefär?

Sverker
2012-05-02, 16:51
Distans kanske inte är bästa lösningen. Vill man arbeta med att hjälpa andra med kosten kanske man redan i utbildningen ska få med andras erfarenheter och synpunkter. Arbeta med kontakten, ungefär som Tjuckot skriver.