handdator

Visa fullständig version : EAA under träning vid deffen? Hämmad fettförbränning av insulinet?

Barbastark
2012-04-29, 22:46
Hejhej

Undrar om det är en bra idé att ha EAA i vattenflaskan under passet vi deffen?

Det jag tänker är att EAA i flaskan kanske gör att insulinet skjuter iväg väldigt och hämmar förbränningen, vilket ju i så fall kan vara negativt.

rbn
2012-04-29, 23:50
Hur mycket EAA har du tänkt ha i flaskan? EAA är ju kraftigt insulinfrisättande i sig men frågan är hur stor påverkan den vanliga dosen på ~10-12g har? Jag gissar att den inte är speciellt stor och effekten på fettförbränningen är försumbar.

Jag har för mig jag sett grafer på detta tidigare på forumet men jag är för lat för att söka :-)

vicarious
2012-04-30, 00:01
Det låter fett onödigt. Ta 10g efter istället. Före också om du fastat innan.

Barbastark
2012-04-30, 07:43
Hur mycket EAA har du tänkt ha i flaskan? EAA är ju kraftigt insulinfrisättande i sig men frågan är hur stor påverkan den vanliga dosen på ~10-12g har? Jag gissar att den inte är speciellt stor och effekten på fettförbränningen är försumbar.

Jag har för mig jag sett grafer på detta tidigare på forumet men jag är för lat för att söka :-)

Nä GL borde ju inte bli så stor. Skulle dock vara bra att veta hur mycket det påverkar. Du kommer inte ihåg vad den tråden hette?

z_bumbi
2012-04-30, 08:04
Hur får du ett GL av aminosyror?

Barbastark
2012-04-30, 08:13
Hur får du ett GL av aminosyror?

Trodde att glykemiskt index-svängen kunde appliceras på all föda som påverkar insulinutsöndringen. Men så kanske det inte är.

King Grub
2012-04-30, 10:47
Träning ökar inte dygnets fettförbränning mer än den ev påverkar kaloribalansen.

nisse1976
2012-04-30, 11:06
Träning ökar inte dygnets fettförbränning mer än den ev påverkar kaloribalansen.

Det borde den väl göra - om man styrketränar och ligger på -500 energi tappar man väl mer fett än om man inte styrketränar och ligger på -500?

Eller komma man tappa like mycket fett men också mer muskler i det andra exemplet och därav en större viktnedgång?

King Grub
2012-04-30, 11:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

nisse1976
2012-04-30, 11:14
Det gäller alltså styrketräning också? Jag har alltid förknippat det mer med konditionsträning och tänkt att vid ett visst underskott måste kroppen släppa en viss mängd massa och styrketränar man kommer merparten av massan komma från fett.

Barbastark
2012-04-30, 15:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Hänger inte med på hur dem menar här. Man bränner ju alltid mer energi när man tränar än när man inte tränar.

Så på vilket sätt menar dem att man inte bränner mer näringsämnen sett över ett dygn vid träning jämfört med i icke träning?

Sverker
2012-04-30, 16:15
Hejhej

Undrar om det är en bra idé att ha EAA i vattenflaskan under passet vi deffen?

Det jag tänker är att EAA i flaskan kanske gör att insulinet skjuter iväg väldigt och hämmar förbränningen, vilket ju i så fall kan vara negativt.

Tror att du glömmer adrenalinet.

Adrenalinet frisätter fett från depåerna. Muskelarbetet ökar aktiviteten av GLUT-4 så kroppen borde INTE frisätta insulin. Ser inte varför du skulle frisätta insulin:confused:

Dreas
2012-04-30, 16:19
Hänger inte med på hur dem menar här. Man bränner ju alltid mer energi när man tränar än när man inte tränar.

Så på vilket sätt menar dem att man inte bränner mer näringsämnen sett över ett dygn vid träning jämfört med i icke träning?Vid samma kcalbalans såklart?

Barbastark
2012-04-30, 17:01
Vid samma kcalbalans såklart?

Haha, a såklart. Skyller på tillfälligt hjärnsläpp

Barbastark
2012-05-01, 23:00

Även om detta är fallet så kan väl ett näringsintag som hämmar fettförbränningen (som tex något som leder till större insulinutsöndring, så som EAA) leda till lägre fettförbränning under dygnet jämfört med näringsintag som inte hämmar fettförbränningen?

King Grub
2012-05-01, 23:02
Kanske. Och då kanske fettförbränningen ökar av att äta före träning i stället för att utföra den fastande.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21411835

Återigen är det dygnet som helhet som är intressant, inte om fettförbränningen ev är nedreglerad några minuter här eller där.

Sedan är det fettbalansen som är det intressantaste, inte fettförbränningen i sig. Om en ökad fettförbränning under ett tillfälle bara kompenseras med lägre (eller större fettinlagring) vid ett annat tillfälle är det ju inget i sig att sträva efter bara för sakens skull.