handdator

Visa fullständig version : Berätta om er bygg-deff cykel under året

Barbastark
2012-04-29, 22:29
Hejhej

Har tänkt börja bli lite mer seriös med bygg, deff och formen nu. Så tycker det kan vara kul att i denna tråd prata lite om man tex kör en eller två deffar per år, hur mycket man siktar på att gå upp/mån i byggfasen, vilken form man siktar på att ha under året, varför man kör på detta upplägg osv.

Min tanke nu är att inleda med en 4-5kg deff fram till slutat på juli. Sen planerar jag att sikta på gå upp ca 5 kg under året fram till nästa deff i maj då jag skalar bort lite till. Kommer även räkna kalorier under byggfasen för att få en så kvalitativ uppgång som möjligt.

Hur gör/planerar ni andra att göra?

Morty
2012-04-30, 08:22
Mja, nu har jag dietat cirka 12v och är lite trött. Kommer att ha en viktuppgång på nåt kilo i månaden tills i Oktober då jag dietar 4v, sedan cirka 8v igen om ett år (typ nästa Mars/April).

Barbastark
2012-04-30, 08:25
Mja, nu har jag dietat cirka 12v och är lite trött. Kommer att ha en viktuppgång på nåt kilo i månaden tills i Oktober då jag dietar 4v, sedan cirka 8v igen om ett år (typ nästa Mars/April).

Okok. Provat detta upplägg innan. Provat andra upplägg? Funderar fortfarande lite på hur mycket jag ska lägga mig i viktuppgång under byggfasen.

Morty
2012-04-30, 08:50
Det är, för mig, matte. Du bestämmer dig för en vikt du ska ha som lean nästa år, säg, 3 kilo över din leanvikt idag. Du bestämmer dig för en rimlig viktuppgång, säg, 1kg per månad. Sedan en rimlig viktnedgång, typ 2kg per månad. Om du då använder 9 månader till att gå upp i vikt, sedan 3 månader att gå ner i vikt, så slutar du på +3kg.

Jag har inte prövat att ha en seriös deff under hösten tidigare. Alltid haft misslyckade dieter (nåja) under försommaren :d Jag tror att 4v under hösten där man tappar 3kg ger bättre förutsättningar för att bygga under vintern och dessutom lättare för att bli shredded under våren.

krubkungen
2012-04-30, 11:29
Min senaste bulk gick dåligt iom att jag underskattade min energiförbrukning och låg lite för lågt på kalorier. Cirka 6kg (-2kg vätska tror jag) på 6månader bulk. Ganska leanbulk. Rädslan för att göra samma misstag förra året när jag började träna och grisbulkade mig oaptitlig fett var nog orsaken till underskattning.

Nu blir det väl bara att vässa formen lite "lätt" underskott och leanbulka vidare under sommaren och framåt.

Dashivas
2012-04-30, 14:19
Min senaste bulk gick dåligt iom att jag underskattade min energiförbrukning och låg lite för lågt på kalorier. Cirka 6kg (-2kg vätska tror jag) på 6månader bulk. Ganska leanbulk. Rädslan för att göra samma misstag förra året när jag började träna och grisbulkade mig oaptitlig fett var nog orsaken till underskattning.

Nu blir det väl bara att vässa formen lite "lätt" underskott och leanbulka vidare under sommaren och framåt.

4kg muskler på 6 månader är riktigt bra

Barbastark
2012-04-30, 14:48

Asså, tycker du 1kg/mån är för lite under bulk? Tycker själv nästan det är lite mycket. Planerar ju själv lägga mig på ca 0.5kg/mån under bulken