Visa fullständig version : Hjälp och stöttning för att gå ner i vikt.
schwartzkopf
2012-04-26, 21:30
Jag är 19 år och tjej. Är 165 cm lång och väger 71 kg.
Jag skulle vara oerhört tacksam för tips och råd till en sund viktnedgång, och då jag försökt förut har motivationen dalat till botten när jag märker att det inte hänt något alls på vågen.
Jag äter mycket skräp. Oerhört mycket skit om jag ska vara ärlig. Chips, choklad, kakor, ja allt som är dåligt egentligen.
Jag har en målvikt på 60 kg.
Hur ska jag träna och äta på rätt sätt för att sakta men säkert nå mitt mål?
Har bestämt mig för att verkligen fixa det här nu, och om någon vill följa med mig på vägen med en del råd och stöttning så hade det varit guld värt!
schwartzkopf
2012-04-26, 21:31
Jag vet förövrigt att det finns 1000 trådar om samma ämne redan.
Vill bara få klarhet i vad som kanske skulle kunna funka för just mig.
Tacksam för svar!
azeriath
2012-04-26, 21:49
Jag började med att skriva en träningsjournal här på Kolo, den har hjälpt mig oerhört mycket då många har kommit med tips och råd både ang min träning men även ang min kost :)
har du slutat med skräpmaten nu?
Tränar du nånting?
Ett bra tips är också att läsa deffguiden här på forumet, läs den om och om igen då det kan ta ett tag att förstå, vet att det gjorde det för mig :P
Välkommen till sidan och kul att du har bestämt dig, det gäller bara att kämpa och framförallt ha disciplin så ska du se att det här kommer gå vägen :)
Lycka till!
Pretorian
2012-04-27, 06:49
Jag vet förövrigt att det finns 1000 trådar om samma ämne redan.
Vill bara få klarhet i vad som kanske skulle kunna funka för just mig.
Tacksam för svar!
Oftast fungerar samma sak för folk. Ta bort skräpet helt och ersätt det med god mat du tycker om. Du kommer gå ner i vikt på det.
Som det redan skrivits. Skippa skräpet, om inte helt så i väldigt stor utsträckning. Det är det första steget, samt ett steg som kommer att ge resultat!
När det kommer till träning, hitta något som du faktiskt gillar. Det är lättare att prova på nya "tråkigare" saker sen när man kommit igång med någonting.
Om du efter dessa steg inte börjat få de resultat du vill så sök efter mer information. Deffguiden här på forumet är ett utmärkt verktyg om du behöver mer information.
Mattiays
2012-04-27, 10:54
Snälla snälla snälla... Ät inte skräpmat om du vill gå ner i vikt! Ligg på underskott, problem solved. Lycka till!
allt vettigt verkar redan ha sagt
kan bara rekommendera när det gäller motivationen att starta en journal här finns massa stöttande folk likaså är det på fitocracy.com massa folk som stöttar en å ger tips osv om du behöver invite så är det bara å dra iväg ett PM lycka till
Jag vet att det kan vara svårt att ibland tillämpa råden som finns, men min rekommendation är att gå med i typ viktklubb eller liknande, där du kan skriva in direkt vad du stoppar i dig. Det ger motivation att få in så lite som möjligt och då börjar du automatiskt tänka på vad du stoppar i dig. Läs så mycket som möjligt om det och försök hitta substitut till det du gillar. Jag har tex blivit helt frälst i "chokladmousse" men med proteinpulver, 0.5 dl minimjölk och kanske lite bär eller en halv banan till. Kan varieras i det oändliga. Det gäller bara att hitta vad DU gillar och vad som fungerar för dig.
schwartzkopf
2012-04-27, 20:03
Jag började med att skriva en träningsjournal här på Kolo, den har hjälpt mig oerhört mycket då många har kommit med tips och råd både ang min träning men även ang min kost :)
har du slutat med skräpmaten nu?
Tränar du nånting?
Ett bra tips är också att läsa deffguiden här på forumet, läs den om och om igen då det kan ta ett tag att förstå, vet att det gjorde det för mig :P
Välkommen till sidan och kul att du har bestämt dig, det gäller bara att kämpa och framförallt ha disciplin så ska du se att det här kommer gå vägen :)
Lycka till!
Tack för tipsen! :)
Och nej, skräpmaten har jag ej slutat med, men det ska bli ändring på det nu!
Och nej, tränar gör jag inte heller.
Promenader tycker jag kan vara kul när man väl kommer igång. Tycker också det kan vara rätt roligt med styrka.
Hur skulle jag kunna börja träna? Det är ju perfekt nu när snön är borta att komma igång med promenader, men då måste jag ha mig ett par riktiga skor, då mina knän är rätt dåliga.
schwartzkopf
2012-04-27, 20:09
Idag åkte jag faktiskt och köpte en ny badrumsvåg så jag kan skriva ner exakt vad jag väger. Stannade på 71.9 :( Mer än vad jag trodde! Men det ger mig bara mer motivation att komma igång nu!
Jag har laddat ner ShapeUp-appen till telefonen, som faktiskt verkar ganska bra för att hålla koll på vad man stoppar i sig. Och som sagt, man blir mer pepp till att äta mindre då!
Kan det vara ett alternativ att köpa en hushållsvåg för att lättare veta hur mycket jag stoppar i mig av allting? Jag har svårt att fatta hur mycket det är av vissa saker.
Kan en timmes rask promenad några dagar i veckan vara ett alternativ? Är det bra att börja på det viset?
Tack förresten för alla svar!
young_george
2012-04-27, 21:09
Att styrkaträna är det bästa om du vill se skillnad på din viktnedgång. Är det bara en siffra du jagar så fungerar det helt okej att promenera, eller bara äta ännu mindre.
azeriath
2012-04-27, 22:11
En hushållvåg är absolut ett steg i rätt riktning! Speciellt då många av shape ups livsmedel väger i gram och har man inget våg är det väldigt lätt att man gissar sig till hur mycket man äter. Börja promenera i all ära men jag håller med om att styrketräning är ett bra sätt att komma igång. Jag själv började promenera och gymma samtidigt och det håller än, har bara gått 2 månader men det går framåt :)
Springer
2012-04-27, 22:18
ShapeUp + hushållsvåg var WIN!!1!! för mig.
Gör inte misstaget att gå "all in" första dagarna bara. Risken är stor att du kör superhårt och sen tröttnar rätt snabbt. Om du har mycket vikt att tappa och äter mycket skräp (vilket du gör) så lär du se skillnad bara av att börja äta bättre. Börja skriva ned vad du äter. Väg maten och var riktigt seriös om du vill/kan/orkar, annars kan du köra ungefärligt. Men var noggrann med att skriva ned allt skräp du äter, oftast står det på förpackningen exakt hur många kcal du stoppar i dig. Då inser du snabbt hur ovärt det är, och det blir lättare att skippa den där kexchokladen.
Sen kan du börja promenera, ladda ner lite schysst musik så går det lättare.
LarsLasr
2012-04-27, 23:39
Couch 2 5k (http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm)
Där är ett bra program för att ta sig från soffpotatis till 5km på 30minuter under 9 veckor med 3pass/vecka.
Lägg till lite styrketräning i form av kroppsviktsövningar t.ex.
Armhävningar på tårna/knäna
Plankan
Upphopp/knäböj/gå i trappor(gärna 2 steg åt gången)
Utfall
Ligga platt på marken -> ställa sig upp på en stol -> ner platt på marken -> upp på stolen igen.
Bröstsim på mage
Gående hunden
Om någon av övningarna låter intressant eller om du vill ha fler/förklaringar är det bara säga till.
Jag skulle fokuserat mer på träningen och siktat på att få in ~45minuters blandad styrke- och konditionsträning/dag 4 dar i veckan och 45-1timmes promenader dom andra 3 dagarna. Att börja väga allting man äter och räkna kalorier tycker jag låter tråkigt jämfört med att träna, men upp till dig om du tycker det är roligt och givande. Att det kan ha effekt på din vikt är sant, men det finns redan så många tjejer som räknar kalorier i första hand och tränar i andra när det borde vara tvärtom.
MyFitnessPal är en annan superapp, där finns tusentals av även svenska livsmedel. Hushållsvåg är nästan ett måste för att kunna se vad tex 100 g av något är, det är svårt att uppskatta.
Tycker som de andra, börja med promenader och kombinera med styrka. Det finns massor av youtube-klipp med bra övningar du kan göra hemma med din egen kroppsvikt eller med tex. fyllda vattenflaskor som tyngder.
Kör hårt :D
schwartzkopf
2012-04-29, 20:00
Couch 2 5k (http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm)
Där är ett bra program för att ta sig från soffpotatis till 5km på 30minuter under 9 veckor med 3pass/vecka.
Lägg till lite styrketräning i form av kroppsviktsövningar t.ex.
Armhävningar på tårna/knäna
Plankan
Upphopp/knäböj/gå i trappor(gärna 2 steg åt gången)
Utfall
Ligga platt på marken -> ställa sig upp på en stol -> ner platt på marken -> upp på stolen igen.
Bröstsim på mage
Gående hunden
Om någon av övningarna låter intressant eller om du vill ha fler/förklaringar är det bara säga till.
Jag skulle fokuserat mer på träningen och siktat på att få in ~45minuters blandad styrke- och konditionsträning/dag 4 dar i veckan och 45-1timmes promenader dom andra 3 dagarna. Att börja väga allting man äter och räkna kalorier tycker jag låter tråkigt jämfört med att träna, men upp till dig om du tycker det är roligt och givande. Att det kan ha effekt på din vikt är sant, men det finns redan så många tjejer som räknar kalorier i första hand och tränar i andra när det borde vara tvärtom.
Tack för ditt svar!
Tycker allt detta låter intressant. Verkar som en bra plan.
Hur ska jag börja för att inte tappa suget på en gång? Jag har en tendens till att gå all in och ge upp på en gång :(
LarsLasr
2012-05-02, 13:33
Tack för ditt svar!
Tycker allt detta låter intressant. Verkar som en bra plan.
Hur ska jag börja för att inte tappa suget på en gång? Jag har en tendens till att gå all in och ge upp på en gång :(
Som så många andra :)
Finns massa bra knep för att hålla fokus på träning uppe. Det bästa är nog att ha en träningskompis med liknande utgångsläge och som följer liknande schema också säger man att man gör alla pass tillsammas, och om den andra ringer och säger "nu tränar vi" då får man inte säga nej, kan även vara bra med någon duktigare som kan pusha en. Hela tiden intala sig att man vill träna, om du och din träningskompis kommer överens om att ni inte orkar träna någon gång så är det dags att skaffa en ny/hitta motivation igen. Man orkar alltid gå en promenad.
Starta träningsjournal, skriva upp mål.
Berätta för någon nära kompis/pojkvän/flickvän/förälder att man ska börja träna och att du kommer ha denna personen som stöd för att motivera dig för att du ska få prata av dig, sedan varje gång du tänker/känner "hmm, kanske ska vila idag" eller "orkar inte träna, så jobbigt" så tar du kontakt med personen och pratar om det. Varför det är jobbigt, varför du är omotiverad, varför du vill vila. Har man pratat om det är det lättare att putta åt sidan och sluta tänka på det, sedan kan man träna som vanligt då man inser att det är det man vill.
Sätt upp en bild med en snygg kropp du är ute efter och skriv något motiverande under så att du hela tiden påminns om varför du tränar.
Börja visualisera dig själv tränandes/springandes i solsken/regn/dimmiga mornar, föreställ dig hur dina ben känns, hur mjölksyran bränner och hur andetagen känns när det är som värst och hur du trots att det är jobbigt fortsätter tills du sprungit klart dagens mål. Föreställ dig också hur skönt det är när du är klar och vilka resultat du kommer få om du verkligen anstränger dig. Gör detta om du har dötid under dagen och innan du somnar och upprepa orden "jag gillar att träna" i huvudet.
Det är bra att vara mentalt förberedd för hur jobbigt det kommer vara att träna så att man inte lägger av mitt i ett pass.
Mycket kanske låter löjligt eller onödigt, och det är inte säkert att allting fungerar på just dig. Men om du är seriös med att börja träna och verkligen vill, gör något av detta. Efter att man hållit på att träna i 3-6månader brukar det blivit ett ganska befäst beteende och det blir lättare, tills dess måste man hela tiden påminna sig.
Det är bara du som stoppar dig, finns hur många exempel som helst på folk som lyckats, sluta aldrig försöka.
schwartzkopf
2012-05-02, 21:54
Som så många andra :)
Finns massa bra knep för att hålla fokus på träning uppe. Det bästa är nog att ha en träningskompis med liknande utgångsläge och som följer liknande schema också säger man att man gör alla pass tillsammas, och om den andra ringer och säger "nu tränar vi" då får man inte säga nej, kan även vara bra med någon duktigare som kan pusha en. Hela tiden intala sig att man vill träna, om du och din träningskompis kommer överens om att ni inte orkar träna någon gång så är det dags att skaffa en ny/hitta motivation igen. Man orkar alltid gå en promenad.
Starta träningsjournal, skriva upp mål.
Berätta för någon nära kompis/pojkvän/flickvän/förälder att man ska börja träna och att du kommer ha denna personen som stöd för att motivera dig för att du ska få prata av dig, sedan varje gång du tänker/känner "hmm, kanske ska vila idag" eller "orkar inte träna, så jobbigt" så tar du kontakt med personen och pratar om det. Varför det är jobbigt, varför du är omotiverad, varför du vill vila. Har man pratat om det är det lättare att putta åt sidan och sluta tänka på det, sedan kan man träna som vanligt då man inser att det är det man vill.
Sätt upp en bild med en snygg kropp du är ute efter och skriv något motiverande under så att du hela tiden påminns om varför du tränar.
Börja visualisera dig själv tränandes/springandes i solsken/regn/dimmiga mornar, föreställ dig hur dina ben känns, hur mjölksyran bränner och hur andetagen känns när det är som värst och hur du trots att det är jobbigt fortsätter tills du sprungit klart dagens mål. Föreställ dig också hur skönt det är när du är klar och vilka resultat du kommer få om du verkligen anstränger dig. Gör detta om du har dötid under dagen och innan du somnar och upprepa orden "jag gillar att träna" i huvudet.
Det är bra att vara mentalt förberedd för hur jobbigt det kommer vara att träna så att man inte lägger av mitt i ett pass.
Mycket kanske låter löjligt eller onödigt, och det är inte säkert att allting fungerar på just dig. Men om du är seriös med att börja träna och verkligen vill, gör något av detta. Efter att man hållit på att träna i 3-6månader brukar det blivit ett ganska befäst beteende och det blir lättare, tills dess måste man hela tiden påminna sig.
Det är bara du som stoppar dig, finns hur många exempel som helst på folk som lyckats, sluta aldrig försöka.
Tack för ditt svar!
Tror du det kan vara bra att äta runt 1300 kcal om dagen samtidigt som jag tränar? Borde jag gå ner på det med tanke på att jag annars lätt kan trycka i mig över 2000-3000 kcal när jag har såna dagar. Idag har jag vägt och kollat allt jag äter och jag hamnade på ca 1300 utan att ha varit så farligt hungrig.
Att både räkna kalorier och träna borde väl vara en bra grej att göra? Jag får helt enkelt testa mig fram och se vad som händer :)
LarsLasr
2012-05-03, 11:28
Tack för ditt svar!
Tror du det kan vara bra att äta runt 1300 kcal om dagen samtidigt som jag tränar? Borde jag gå ner på det med tanke på att jag annars lätt kan trycka i mig över 2000-3000 kcal när jag har såna dagar. Idag har jag vägt och kollat allt jag äter och jag hamnade på ca 1300 utan att ha varit så farligt hungrig.
Att både räkna kalorier och träna borde väl vara en bra grej att göra? Jag får helt enkelt testa mig fram och se vad som händer :)
Jag är ingen kaloriräknare och tycker det verkar omständigt. Vill jag upp i vikt så äter jag mycket och ser till att äta frukost lunch middag tills jag blir supermätt, vill jag vara på balans så slutar jag äta när jag är mätt och vill jag bli deffad så gör jag mer träning med högre puls. Har inte fått några superresultat, men är väldigt nöjd med min kropp och brukar få komplimanger på sommrarna. Kaloriräkning är inte ett måste, men kanske underlättar om man ska ner i vikt. Jag är bara rädd att må dåligt av att inte kunna äta mig mätt.
Mitt tips är att fokusera på träningen. Minst 1h promenad alla dagar, 4-6 dar i veckan så tränar du kondition och styrka.
Istället för att räkna kalorier så kan du se till att sluta äta godis/dricka/bakverk/onyttigheter etc och få en bra kost baserad på råvaror(kött kyckling fisk rotfrukter pasta ris sallad ägg såser) med mycket protein grönsaker och frukt. Vill du räkna så gör som du nyss hade gjort, räkna intaget alla dagar i en vecka ungefär där du inte går och lägger dig hungrig och sedan ät mer/mindre beroende på mål. Men fokus bör vara på att äta nyttigt och träna, vill du räkna kalorier så gör det! Det finns säkert många som fått hjälp av det, men jag är inte en av dom så vet inte så mycket om det.
schwartzkopf
2012-05-05, 21:24
Jag är ingen kaloriräknare och tycker det verkar omständigt. Vill jag upp i vikt så äter jag mycket och ser till att äta frukost lunch middag tills jag blir supermätt, vill jag vara på balans så slutar jag äta när jag är mätt och vill jag bli deffad så gör jag mer träning med högre puls. Har inte fått några superresultat, men är väldigt nöjd med min kropp och brukar få komplimanger på sommrarna. Kaloriräkning är inte ett måste, men kanske underlättar om man ska ner i vikt. Jag är bara rädd att må dåligt av att inte kunna äta mig mätt.
Mitt tips är att fokusera på träningen. Minst 1h promenad alla dagar, 4-6 dar i veckan så tränar du kondition och styrka.
Istället för att räkna kalorier så kan du se till att sluta äta godis/dricka/bakverk/onyttigheter etc och få en bra kost baserad på råvaror(kött kyckling fisk rotfrukter pasta ris sallad ägg såser) med mycket protein grönsaker och frukt. Vill du räkna så gör som du nyss hade gjort, räkna intaget alla dagar i en vecka ungefär där du inte går och lägger dig hungrig och sedan ät mer/mindre beroende på mål. Men fokus bör vara på att äta nyttigt och träna, vill du räkna kalorier så gör det! Det finns säkert många som fått hjälp av det, men jag är inte en av dom så vet inte så mycket om det.
Tack för ditt svar!
Jag har börjat kört igång med träning, ätit mindre och bättre i snart en vecka, och vågen har redan börjat peka neråt. Men idag har jag haft sån ångest. Vi äter ibland pedagogiskt med våra brukare så idag bjöd dom på kebab. Jag åt inte upp allt, men jag får ändå lite ångest. Saken jag vill fråga är att: Måste jag börja om på nytt om jag äter onyttigt och inte tränar vissa dagar? För jag antar att fler såna dagar kommer att komma.
King Grub
2012-05-05, 21:30
Nej, man behöver aldrig "börja om" med något; både fettförbränning och fettinlagring pågår alltid, alltid samtidigt, och ett dygn är bara en mätperiod som vilket annan som helst. Inget nollställs vid midnatt. Man skulle lika gärna kunna använda en månad som mätperiod, och vid ett kaloriunderskott totalt sett över den tiden skulle man gå ner i (fett)vikt då också, även om man hade ett antal dagar då man överåt under den tiden.
Och "nyttigt" eller "onyttigt" är rätt irrelevant; du går ner lika bra med "onyttig" mat som med nyttig. Bara du får i dig proteinet gör det knappast någon skillnad på fettförlust eller inte heller om du äter en del "skräp" varje dag om så är jämfört med att bara äta vad du nu anser är "nyttig" mat. Det går att äta glass och godis dagligen och ändå gå ner, bara man åstadkommer ett kaloriunderskott totalt sett. Och ser man till att proteinintaget är högt behåller man musklerna också (med regelbunden styrketräning).
cosmic_dancer
2012-05-06, 13:58
Jag vill också gå ner, vill gå ner minst 10 kilo helst 15. Är 163 cm och väger idag 71 kilo
Det är lättare sagt än gjort och skippa godis och dylikt. Jag ahr själv samma problem gällande sötsuget. Jag kan hålla igen på sockret, men sen är det som om jag vill sabba för mig själv och så äter jag en massa skit igen och sen är karusellen igång. :smash:
Ett tips är ju att hitta något som verkligen motiverar en, gärna att man gör upp en deal med någon annan som verkligen vill att man ska gå ner ltie för ens egen skull, då har man ju även den andra att vara lojal mot och inte bara sig själv. Så kom övernes med en kompis, sambo eller familjemedlem om något som gör att du verklgien triggas och den andra partnern vill hjälpa dig att nå din målvikt.
Jag kom idag överens med min mamma att om jag går ner minst 10 till den 1 september så ska jag hon betala en gemensam resa till Budapest och om jag inte lyckas så får jag betala resan. Det faller väl inte riktigt i linje med det jag skrivit ovan, men hon går med på det då hon anser precis som mig att jag bör gå ner till en sundare vikt och att jag såg mycket bättre ut när jag var smal.
Jag har som plan just nu att gå ner 1 kg i veckan och motionera på gym eller motsvarande 5 gånger i veckan. Förutom detta vanliga promenader/cykelturer. Kommer hålla mig till en lchq diet.
Önska mig lycka till. Jag ska även till new york i höst så att behöva betala en resa till budapest också känns inte så lockande. :)
LarsLasr
2012-05-06, 16:57
Tack för ditt svar!
Jag har börjat kört igång med träning, ätit mindre och bättre i snart en vecka, och vågen har redan börjat peka neråt. Men idag har jag haft sån ångest. Vi äter ibland pedagogiskt med våra brukare så idag bjöd dom på kebab. Jag åt inte upp allt, men jag får ändå lite ångest. Saken jag vill fråga är att: Måste jag börja om på nytt om jag äter onyttigt och inte tränar vissa dagar? För jag antar att fler såna dagar kommer att komma.
Kebab är inga problem i min värld, kött och sallad, strålande! Stripsen är väl inte lika bra som potatis pasta eller ris, men ingenting att oroa sig över. Om du orkar kan du be om klyftpotatis istället.
Det viktiga som du ska fokusera på är träningen och se till att du inte vräker i dig godis, dricka, bakelser, choklad och sånt som innehåller mängder med socker.
Vet inte riktigt hur man ska bemöta ångest över mat då jag inte har så mycket erfarenhet, men genom att träna så minimerar du effekten av dålig kost. Det är kombinationen av brist på motion och dålig mat/överätning som är farlig, om du motionerar regelbundet så är det inga problem att äta lite som man vill. Men se till att få i dig någon sorts kött/kyckling/fisk, gärna ägg och mycket frukt och grönt regelbundet under veckan. Sedan om inte varje mål är det perfekta ur hälsosynpunkt är inget att oroa sig över.
Du kan testa att om du får matångest så går du ut på promenad eller joggar, motion brukar ofta lugna ner en och du känner direkt att du gjort något vettigt!
LarsLasr
2012-05-06, 17:04
Jag vill också gå ner, vill gå ner minst 10 kilo helst 15. Är 163 cm och väger idag 71 kilo
Det är lättare sagt än gjort och skippa godis och dylikt. Jag ahr själv samma problem gällande sötsuget. Jag kan hålla igen på sockret, men sen är det som om jag vill sabba för mig själv och så äter jag en massa skit igen och sen är karusellen igång. :smash:
Ett tips är ju att hitta något som verkligen motiverar en, gärna att man gör upp en deal med någon annan som verkligen vill att man ska gå ner ltie för ens egen skull, då har man ju även den andra att vara lojal mot och inte bara sig själv. Så kom övernes med en kompis, sambo eller familjemedlem om något som gör att du verklgien triggas och den andra partnern vill hjälpa dig att nå din målvikt.
Jag kom idag överens med min mamma att om jag går ner minst 10 till den 1 september så ska jag hon betala en gemensam resa till Budapest och om jag inte lyckas så får jag betala resan. Det faller väl inte riktigt i linje med det jag skrivit ovan, men hon går med på det då hon anser precis som mig att jag bör gå ner till en sundare vikt och att jag såg mycket bättre ut när jag var smal.
Jag har som plan just nu att gå ner 1 kg i veckan och motionera på gym eller motsvarande 5 gånger i veckan. Förutom detta vanliga promenader/cykelturer. Kommer hålla mig till en lchq diet.
Önska mig lycka till. Jag ska även till new york i höst så att behöva betala en resa till budapest också känns inte så lockande. :)
Kanske kan hjälpa med denna videon som förklarar lite kring socker och belöningssystem, kan vara lättare att säga åt sötsuget att vara tyst om man vet varför det skriker så mycket :)
Xn1cI8FNU6M#!
Lycka till!
Pretorian
2012-05-07, 08:43
Tack för ditt svar!
Sluta med ångesten! Antingen äter du en sån sak (vet inte om kebab är "dåligt"?) och njuter av det (jag gissar du tycker det är gott) eller så struntar du i det.
Men som jag skrivit tidigare så kommer du väldigt långt på att äta rejält med mat, kött, fisk, fågel, potatis, ris etc och håller dig borta från godis, sötad läsk, chips pizza etc.
Äter du mycket av det så kommer sötsuget minska och du kommer troligtvis se resultat både på vågen och i spegeln. DÅ kommer du bli motiverad av att fortsätta på samma spår. En god cirkel.
Ett bra första steg är att kolla runt bland trådar som handlar om mat. Vilket ställe du än besöker på internet (där det handlar om träning) så kommer du se samma matvaror nämnas som nyttiga och bra. Det går inte att sikta så värst fel om du absorberar kunskap om vilka matvaror som är ändamålsenliga. Kolla vilka du personligen tycker är goda, köp såna, och släng mat som du vet inte är ändamålsenlig.
Tänk också på vilka personer du ska följa råd från. Personer som Anna Skipper ser till näring och välmående. Släktingar/familjemedlemmar kanske ser till välmående med en touch av rejälhet och lite oönskade kilon. Styrketränare (deffare) ser till faktorer som är optimala för viktnedgång (och bibehållande av muskelmassa; det skadar ju såklart inte, även om du kan tillåta dig själv att sovra bort den biten om du vill). Mitt tips är att lita på de deffande styrketränarna.
När du botaniserar bland de nyttiga materna så kommer du säkert att hitta saker du tycker mycket om, som trots sin nyttighet kommer kännas tillfredsställande för den där "skräpmatstarmen", som undertecknad också i allra högsta grad "lider" av trots god form. Jag har dock turen att aldrig känna sötsug, efter godis, snacks och sånt, utan när jag blir vrålhungrig och desperat så är det maträtter jag tänker på. Och då blir det lite enklare att styra det till nånting någorlunda nyttigt.
Information om träning och andra faktorer kan skilja sig lite mer, tycker jag, och mer förvirring. Men kolozzeumforumet är överlag bra.
Springer
2012-05-10, 18:47
Sätt upp ett mål med träningen. För dig kanske något som att springa Lidingöloppet 15km på under 100 minuter kan vara något Gör en plan, sätt upp milstenar du måste passera. Etc, etc.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.