Logga in

Visa fullständig version : Har totalt stannat i vikt

Doolie
2012-04-26, 16:02
Tjenare!

Jag är 17 år, 195cm och 85kg. Jag tränar konditionsträning ~3 ggr i veckan och snittar 6km varje gång. Jag styrketränat cirka 1 gång i veckan.

Jag får skolmat till lunch och bestämd mat till middag (kan inte ändra middan fråga inte).

Till frukost: 250 0,1% fett kvarg med funlight + 1 knäckebröd med 6 skivor ägg på och kalles kaviar + en kopp kaffe med mellanmjölk i.

Lunch: Typisk skolmat men vi har bland sveriges bästa skolmat så de brukar vara 3-4 olika varmrätter, mycket grönsaker och pasta, ris eller potatis. Äter mycket av köttet (kyckling, olika grytor osv), och mycket grönsaker (isbergssallad, tomater och gurka)

Mellanmål runt 16:00 tiden: 250g kvarg med funlight + 1 knäckebröd med kaviar och 6 skivor ägg på.

Middag: Marinerad Fläskfilé med sallad och klyftpotatis. Jag äter då bara en bra bit kött med salladen.

Även fast jag äter som jag skrev ovan och joggar 1,8 mil i veckan så går jag inte ner i vikt.

Vad ska jag ändra på? Vad är det jag gör fel? Vad kan jag göra för att fortsätta gå ner i vikt?

Kom gärna med tips för jag är förbluffad jag tror att jag äter ganska lågt med kalorier och lite kollisar men vad vet jag :Virro

King Grub
2012-04-26, 16:04
Vad är det jag gör fel?

Du äter för mycket. Du måste göra av med mer energi än du äter för att gå ner i vikt, och det gör du uppenbarligen inte. Det är nyttig mat, men det har inte med saken att göra.

begt
2012-04-26, 16:05
Räkna kalorier och dra av t.ex. 500 kcal, eller ta bort lite överflödig mat genom att höfta så går du ned, förutsatt att allt annat är lika.

Doolie
2012-04-26, 16:28
Du äter för mycket. Du måste göra av med mer energi än du äter för att gå ner i vikt, och det gör du uppenbarligen inte. Det är nyttig mat, men det har inte med saken att göra.

Skulle du rekommendera att jag springer mer eller bara äter mindre?
Har nämligen kompisar som äter exakt likadant som jag plus 3-4 mackor som mellanmål över dagen (deras mål är också att gå ner i vikt) och de fortsätter att gå ner och de tränar med mig så vi tränar lika mycket. Han är dessutom bara några centimeter kortare än mig och 3kg lättare.

Exakt hur ska jag käka mindre? För jag äter redan ganska lite och nästan bara kött och grönsaker. Käker psyliumfrö med vatten också för att bli mätt. Finns de någon slags gräns för när kroppen stannar viktnedgången? För jag har gått ner från 96-97 till detta i jämn takt och under den tiden så åt jag lika mycket som nu men istället för kvarg och knäckebröd så åt jag toast med oboy :em:

King Grub
2012-04-26, 16:33
Skulle du rekommendera att jag springer mer eller bara äter mindre?

Det är helt upp till dig.

Finns de någon slags gräns för när kroppen stannar viktnedgången?

Ja, när du inte längre förbrukar mer energi än du gör av med. Ju mer du går ner, desto mer sjunker din ämnesomsättning och du förbrukar mindre energi i vila och under aktivitet, både pga den lägre kroppsvikten i sig och andra faktorer.

Om du äter kolhydrater eller inte spelar ingen roll.

begt
2012-04-26, 16:36
För jag har gått ner från 96-97 till detta i jämn takt och under den tiden så åt jag lika mycket som nu men istället för kvarg och knäckebröd så åt jag toast med oboy.

Du väger inte 96-97 längre; du har ett lägre energibehov nu om du väger 85 kg. Förutsatt att du inte rör dig mer för att det känns lättare.

Pretorian
2012-04-26, 17:24
Jämför inte med dina kompisar. Du vet inte om allt de stoppar i sig eller hur mycket de rör på sig.

L2310
2012-04-26, 20:58
Jämför inte med dina kompisar. Du vet inte om allt de stoppar i sig eller hur mycket de rör på sig.

+1
Du kan ju omöjligt veta att ni äter exakt likadant om ni inte äter varenda måltid tillsammans och väger upp allt lika på tallrikarna.

speedy83
2012-04-27, 10:02
Det är ganska lätt att hamna i lite platåer när man går ner tycker jag. Hade själv en nyligen då jag låg kvar på samma vikt i 2-3 veckor trots att jag tyckte mig dra ner på maten samt ökade min rörelse (började springa) men inget hände ändå. Sen rätt som det var tappade jag något kilo och sen har det fortsatt i ganska bra takt igen.

Doolie
2012-04-27, 12:31
Det är ganska lätt att hamna i lite platåer när man går ner tycker jag. Hade själv en nyligen då jag låg kvar på samma vikt i 2-3 veckor trots att jag tyckte mig dra ner på maten samt ökade min rörelse (började springa) men inget hände ändå. Sen rätt som det var tappade jag något kilo och sen har det fortsatt i ganska bra takt igen.

Skönt å höra :D

Ronn
2012-04-27, 12:40
Om du står still i vikt nu så är det ju enkelt, ät som du gör nu fast lite mindre.