Logga in

Visa fullständig version : Gram protein / kg vikt under balans ?!

2HE
2012-04-26, 08:56
Mycket enkel fråga. Hur mycket gram protein / kg vikt ska man äta när man ligger på balans/överskott ?

Tacksam för svar.

dauit
2012-04-26, 09:18
2g per kilo kroppsvikt brukar man rekommndera, men du kan lägga dig på uppemot 3 om du har råd

paatrik
2012-04-26, 10:29
2 under uppbyggnad, 3 under deff. Finns dock inga "ska" förutom att fylla sitt livsnödvändiga behov, men där omkring ligger många kan jag tänka mig.

Sniggel
2012-04-26, 13:15
+1 på paatrik och dauit. Finns inget ska, men de siffrorna hade jag nog också rekommenderat. Högre om man tycker man har råd och tror att det kanske ger ytterligare fördelar (osäkert, men det skadar iaf inte annat än plånboken).

paatrik
2012-04-26, 13:49
+1 på paatrik och dauit. Finns inget ska, men de siffrorna hade jag nog också rekommenderat. Högre om man tycker man har råd och tror att det kanske ger ytterligare fördelar (osäkert, men det skadar iaf inte annat än plånboken).

Är väl också omdiskuterat? Har personligen behövt gå på toa under natten, inget skadligt kanske, men jobbigt i längden. Kan däremot inte koppla det till högt proteinintag rakt av även om det är en huvudmisstänkt.

Kyroc
2012-04-26, 14:05
Att du måste springa på toaletten under natten beror förmodligen på att du äter en sådan liten mängd kolhydrater =)

2HE
2012-10-15, 09:38
Med andra ord så ska man aldrig ligga under 2g/kg protein någonsin oavsett om man deffar, ligger på balans eller på överskott?

Pretorian
2012-10-15, 09:42
Med andra ord så ska man aldrig ligga under 2g/kg protein någonsin oavsett om man deffar, ligger på balans eller på överskott?

Som redan poängterats så finns inga "ska" men det är rekommenderat.

Latissimus Dorsi
2012-10-15, 09:48
2g/ kilo kroppsvikt har vetenskapliga bevis och uppemot 2.3 vid deff. Sedan finns det folk som påstår högre, pröva och se om det blir någon skillnad :)

andeem
2012-10-15, 09:50
Med andra ord så ska man aldrig ligga under 2g/kg protein någonsin oavsett om man deffar, ligger på balans eller på överskott?Bra riktmärke, men det är knappast värt att noja över om du skulle hamna för lågt enstaka dagar.

vicarious
2012-10-15, 09:57

Det händer inget katastrofalt om du skulle hamna under den siffran heller.

nisse1976
2012-10-15, 10:32
2g/ kilo kroppsvikt har vetenskapliga bevis och uppemot 2.3 vid deff. Sedan finns det folk som påstår högre, pröva och se om det blir någon skillnad :)

Gör det? Det högsta jag har sett bevis för är 1,3 och att rekomendationer på 2 g/kilo mer är för att vara på den säkra sidan.

tjing
2012-10-15, 10:48
För att inte tappa muskler på kcal-balans kan man ligga på 1 g / kg kroppsvikt, till skillnad från vad för hitte-på rekommendationer man kan läsa annars. Om man dessutom styrketränar, lär man inte förlora någon muskelmassa, men kanske inte bygga någon heller.

Annars är som sagt siffran 2 g / kg kroppsvikt rätt standard.

nisse1976
2012-10-15, 11:01
För att inte tappa muskler på kcal-balans kan man ligga på 1 g / kg kroppsvikt, till skillnad från vad för hitte-på rekommendationer man kan läsa annars. Om man dessutom styrketränar, lär man inte förlora någon muskelmassa, men kanske inte bygga någon heller.

Annars är som sagt siffran 2 g / kg kroppsvikt rätt standard.

Att bygga på balans och 1 g protein per kilo ser jag inte alls som nåt svårt, inte optimalt men visst kommer du lägga på dig muskler

tjing
2012-10-15, 11:08
Att bygga på balans och 1 g protein per kilo ser jag inte alls som nåt svårt, inte optimalt men visst kommer du lägga på dig muskler

Inte alls omöjligt. Men muskeltillväxten blir sannolikt inte optimal sett till studier som gjorts på området.

Ärligt talat är ju det svåraste att de facto få i sig så lite protein om man äter riktig mat och inte halvfabrikat.

nisse1976
2012-10-15, 15:23
Inte alls omöjligt. Men muskeltillväxten blir sannolikt inte optimal sett till studier som gjorts på området.

Visst men det är stor skillnad på "men kanske inte bygga någon heller" och "muskeltillväxten blir sannolikt inte optimal"

Ärligt talat är ju det svåraste att de facto få i sig så lite protein om man äter riktig mat och inte halvfabrikat.

Inte alls, på kolo kanske där alla äter 600 kilo kycklingfile till lunch och 800 ton fläskytterfile till middag.
Finns många som äter två smörgåsar till frukost, en sallad till lunch och pasta utan någon direkt proteinkälla till middag och då får du inte i dig jättemängder protein.

Felixflobby
2012-10-15, 17:12
Ligger hellre på 2g/kg under deff och håller ett mindre överskott, än att ligga på 3g/kg med större underskott. Varför? Håller kvar styrkan bättre samt blir lättare för plånboken ;)

tjing
2012-10-15, 20:52
Visst men det är stor skillnad på "men kanske inte bygga någon heller" och "muskeltillväxten blir sannolikt inte optimal"

Absolut, håller med dig.

Finns många som äter två smörgåsar till frukost, en sallad till lunch och pasta utan någon direkt proteinkälla till middag och då får du inte i dig jättemängder protein.

Men två smörgåsar, en sallad och pasta utan en högkvalitativ proteinkälla till middag bygger du inga muskler på direkt om vi ska vara krassa.

Det hade ju lätt kunnat optimeras med bara lite till protein; t ex två ägg till frukost, kycklingsallad till lunch och en laxbit till pastan till middagen. Fortfarande relativt lite protein men mer gynnsamt för muskeltillväxt.