handdator

Visa fullständig version : För lite kalori-intag, hur hittar jag min nivå?

Magnifico
2012-04-25, 14:45
Tja alla
Bakgrund: Kille(22) tränat periodvis i 3 år, lite mer seriöst senaste 15 månaderna.

tanken är att det skall deffas till sommaren. har gjort det 2 gånger förut men har svårt att veta hur mycket jag ska stoppa i mej.
Får väl medge att det är ett lyxproblem men har svårt att inte tappa vikt "för snabbt" och vill inte tappa så snabbt att hälften av alla muskler ryker också.

är 188 cm/91 kg med en uppskattad fett% på 14-15. målet är under 10%

vid mina 2 tidigare deff-perioder har jag behövt trycka i mej nästan 3000ckal/dag för att "bara" tappa 1kg i veckan.
behöver jag verkligen så mkt? och hur får man i sånna fall i sig 3000ckal och fortfarande kunna dra ner carbs till minimum?

kan tillägga att jag har en rätt grov ADHD diagnos. kan detta ha nåt att göra med saken också?

snälla inget "trollande" upskattar alla seriösa tips/råd!

vicarious
2012-04-25, 14:49
Varför vill du dra ner carbs?

Magnifico
2012-04-25, 15:08
vad jag har fattat så går är en del av tanken med deff att genom att dra ner på carb intaget och öka proteinintaget så tvingar man kroppen att använda kroppsfett som energi då den inte har samma energi-källa från maten.
har jag uppfattat det rätt eller är det bs?

begt
2012-04-25, 15:12
vad jag har fattat så går är en del av tanken med deff att genom att dra ner på carb intaget och öka proteinintaget så tvingar man kroppen att använda kroppsfett som energi då den inte har samma energi-källa från maten.

Har du en kaloribudget på 3000 kcal så bör du knappast undvika kolhydrater. Gör du det lär du bli hängig och må kasst. Ligg på åtminstone 2g protein/kg kroppsvikt, 0.5-1g fett/kg kv och resten kolhydrater.

cero
2012-04-25, 15:20
Allt du behöver göra för att gå ned i vikt är att äta mindre energi. Går du ned för snabbt så ser du till att äta mer. Sen är det viktigt att äta mycket proteiner under den perioden som du säger. Läs deffguiden som är klistrad i deff-forumet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Det är kalori in/ut som avgör om du går upp i vikt, stannar i vikt, eller går ned i vikt.

RassK
2012-04-25, 15:25

Det är rätt, frågan är om det är relevant.

Har du en kaloribudget på 3000 kcal så bör du knappast undvika kolhydrater. Gör du det lär du bli hängig och må kasst. Ligg på åtminstone 2g protein/kg kroppsvikt, 0.5-1g fett/kg kv och resten kolhydrater.

+1.

Magnifico
2012-04-25, 16:52
Tack för feedback, tar till mej och får göra några justeringar. Får återkomma med förhoppningsvis positivt resultat:)