handdator

Visa fullständig version : Pizzadeff!

monsterek
2012-04-25, 09:17
Jag börjar ett litet "projekt" idag. Jag kommer äta en kebabpizza+dricak en burk cola varje dag nu i 10 dagar framöver. Utöver det kommer jag äta "normalt" . Syftet är att visa att de går att minska i fett även att man äter pizza och dricker cola varje dag. Följ gärna min pizzadeff på bloggen :)
Och snälla, inga dryga kommentarer här tack!

Sniggel
2012-04-25, 09:21
Är det inför nära och kära du har tänkt visa att det går? :p

edit: Apropå bloggen - skulle föreslå att du har en bakgrundsbild som inte är så kontrastrik. "Mörka till" bilden på dig så att den är närmre svart t ex.

monsterek
2012-04-25, 09:34
Ja typ, eller för de som läser bloggen :)
Ok tack för tipset. Egentligen har jag tänkt att byta bild helt men har inte blivit av än.

Sportfiskaren
2012-04-25, 09:35
Undrar även jag om du har någon specifik målgrupp? Det är nog ingen här på Kolozzeum som tvivlar på att det går :)

monsterek
2012-04-25, 09:41
Undrar även jag om du har någon specifik målgrupp? Det är nog ingen här på Kolozzeum som tvivlar på att det går :)

Nej det har du ju rätt i faktiskt. Kanske finns nån här som tvivlar kan jag ju hoppas på ;)

Manta
2012-04-25, 09:45
Hur ser ditt övrig kostupplägg samt träning ut?

Fishtank
2012-04-25, 10:07
Nej det har du ju rätt i faktiskt. Kanske finns nån här som tvivlar kan jag ju hoppas på ;)

Tror inte någon här tvivlar då det gjorts ett par gånger redan.

monsterek
2012-04-25, 10:36
Hur ser ditt övrig kostupplägg samt träning ut?

Det kommer på bloggen idag eller imorgon :)
Äter dock inte exakt lika från dag till dag men grunden ser ungefär lika ut

Sondret
2012-04-25, 14:29
Vad uppskattar du att kcal-värdena i en kebabpizza respektive en vanlig pizza ligger på?

vicarious
2012-04-25, 14:48
10 dagar var väl en lite kort period för att kalla det för en "deff" men nåväl. Hoppas det smakar.

Nikodemus
2012-04-25, 17:25
fan va gott det lät. när jag hade en "depp-period" i november december så orkade jag inte laga mat så jag åt kebabtallrik med pommes varje dag (brutalstora). klarade faktiskt att gå ner / ligga på ballans genom att äta som en fågel frukost och lunch... sen var jag ganska värdelös på träningen :)

Ristretto
2012-04-25, 17:33
10 dagar var väl en lite kort period för att kalla det för en "deff" men nåväl. Hoppas det smakar.

+1

För övrigt känns som en rätt meningslös grej att göra.

Nutrid
2012-04-25, 18:46
Hälsa insulinet från mig

monsterek
2012-04-25, 19:06
"Och snälla, inga dryga kommentarer här tack! " ;)
Känns väldigt meningsfullt

monsterek
2012-04-25, 19:07
Vad uppskattar du att kcal-värdena i en kebabpizza respektive en vanlig pizza ligger på?

Jag vet inte faktiskt, nån som har lite koll på det? Brukar inte räkna kcal utan kör "på känn"

monsterek
2012-04-25, 19:09
Det är en del av min deff.. Orkar inte köra flera månader med pizza som ni nog förstår. Gjorde fettmätning idag och den visade 8,3 % så jag tänkte försöka gå ner under 7,3 % på dessa tio dagar. Tror det är rimligt

Peter Hansen
2012-04-25, 19:21
Bara för att göra det roligt säger jag; Hah! du kommer aldrig klara det. Man blir fet av kebab

Tobias5511
2012-04-25, 19:33
Intressant!

Nisseg
2012-04-25, 19:39
Jag förstår inte hur det ska gå till? Du ska äta i övrigt som vanligt och lägga till pizza? Hur ska du minska i vikt? Extrema mängder cardio?

Spartansk
2012-04-25, 19:41
Jag förstår inte hur det ska gå till? Du ska äta i övrigt som vanligt och lägga till pizza? Hur ska du minska i vikt? Extrema mängder cardio?

+1, hur deffar man "på känn"? Äter sig aldrig helt mätt, eller?

Eddie Vedder
2012-04-25, 19:57
+1, hur deffar man "på känn"? Äter sig aldrig helt mätt, eller?

Man har kunskaper om mat och energiförbrukning. Då är det knappast svårt att uppskatta. Felmarginalerna från dag till dag blir kanske större dock.

IronBug
2012-04-25, 20:02
Eftersom du inte tänker skriva något i tråden skapades tråden egentligen bara för att ragga besökare till din blogg? Ja så kan man också göra.

monsterek
2012-04-25, 20:31
Att jag ska äta som vanigt i övrigt var kanske fel uttryckt av mig. Jag menar bara att jag inte ska äta BARA en pizza+cola om dagen. Jag kommer köra relativt mycket cardio ja, men inga extrema mängder. Tack Eddie. Jag vet ungefär hur mycket ja stoppar i mig innehåller. Jag har deffat många gånger innan och jag använder spegeln för att se så det går åt rätt håll :)
Ironbug, vad inte skriva nåt i tråden?

IronBug
2012-04-25, 20:40
Tex hänvisar du till bloggen när folk frågar om övrig kost

Barbastark
2012-04-25, 21:41

Skulle också gärna vilja veta kcal på ett par olika pizzeriapizzor.

Någon som frågat någon pizzeria om ni kunde få väga allt dem lägger på för att beräkna kcal? Har själv funderat på det, men inte blivit av.

monsterek
2012-04-25, 21:56
Tex hänvisar du till bloggen när folk frågar om övrig kost

Ok du menade så :) Jag kan skriva lite hur jag äter i övrigt. Jobbar olika så tränar, kör cardio o äter olika varje dag men en normaldag kan under "pizzadeffen" sen ut ungefär så här:

06,30: 10 gram aminosyror
06,45: ca 30 minuter promenad
07.15: 2 dl havregryn, bär, 3 dl minimjölk och 20 gram proteinpulver.
09,00: En halv burk lättkesella
12,00: En halv kebabpizza+cola
14,00: gympass eller cardiopass med jobbet (behandlingassistent)
15,00: aminosyror
16,00: 2 dl havregryn, 3 dl minimjölk + 20 gram protein + bär
18,30: 10 gram aminosyror
18,30: gympass
19,30: 40 gram protein+ 20 gram kolisar (mängden varierar beroende på vad jag tränat och om jag ska ta en kvällspromenad)
20,00: En halv kebabpizza.
Kvällen: Eventuellt en kvällspromenad
23,00: 40 gram kvällsprotein+lite mandlar

monsterek
2012-04-29, 15:43
5e dagen på pizzadeffen och de går riktigt bra *flex*

hidden
2012-04-29, 18:32
5e dagen på pizzadeffen och de går riktigt bra *flex*

Har du fått några roliga kommentarer från pizzerian än? :P

madballz
2012-04-29, 22:17
Förstår inte direkt syftet med det hela, en pizza är en pizza, det är innehållet i pizzan som ska matcha dina macros. IF IT FITS YOUR MACROS YOU CAN EAT WHATEVER YOU WANT!

nisse1976
2012-04-29, 22:36

Någon som frågat någon pizzeria om ni kunde få väga allt dem lägger på för att beräkna kcal? Har själv funderat på det, men inte blivit av.

Inte frågat på nånpizzeria. Frysta pizzor ligger på ca 200 - 300 per 100 gram beroende på vad det är på, det brukar jag räkna med. En pizza bruker väga mellan 400 - 1000 gram så det skiljer helt klart en del men har du en matvåg kan du höfta ganska bra.

vicarious
2012-04-29, 22:46

http://forum.body.se/showthread.php?t=45560
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html

monsterek
2012-04-29, 23:00
Förstår inte direkt syftet med det hela, en pizza är en pizza, det är innehållet i pizzan som ska matcha dina macros. IF IT FITS YOUR MACROS YOU CAN EAT WHATEVER YOU WANT!

"Syftet är att visa att de går att minska i fett även att man äter pizza och dricker cola varje dag"
Jo, de stämmer att en pizza är en pizza, vad fan skulle de annars vara?

RobbanColeman
2012-04-30, 08:14
Lite som min deff. Jag kör i princip McD:s dagligen, varvar med pizza och tacos. I övrigt bcaa och swebar. Slänger också in lite godis i princip dagligen.

Kcal som styr och jag får iaf i mig 1g fett/kg och 2g protein/kg på "cirkus". Kolhydraterna får hålla tempot och dem räknas ej utan det går på känsla.

Jag gör lite samma grej som du men har gjort det i kanske en månad nu. Har gått ned 5kg.

Lycka till! :)

ducedo
2012-04-30, 10:25

Jag tenderar att äta pizza varannan vecka och bestämde mig därför för att mäta:

Pizza base (dough, tomato sauce, cheese, ham): 353 g
Shrimps: 28 g
Pineapple: 45 g
Mushrooms: 20 g
Bacon: 35 g

It has a diameter of 29 cm and contains a total of 1100 kcal.

http://www.stefannilsson.com/calories-in-pizza/

Naturligtvis långt ifrån perfekt genomfört men ändå en bra bit ifrån 1800-2000 kcal som ofta nämns.

Sniggel
2012-04-30, 13:12
Man får tänka på att storleken på pizzor kan variera enormt. Jag var tvungen att flytta utanför Hässleholm för att inse att vi har onormalt stora här och att det inte alls är så att alla andra städer har små pizzor.
De minsta pizzorna här måste kanterna vikas upp på för att de ska passa i kartongerna.
Mindre än så och pizzerian i fråga kommer att gå i konkurs.

Så vill man veta kanske man inte ska gå efter Pizzeria Nivås uträkning eftersom man inte vet hur stora pizzor de gör i förhållande till vad man är van vid.

Chopsuey
2012-04-30, 16:41
Klart man kan.
Men jag blir inte mätt av en halv pizza.
Dvs jag får gå hungrig dygnet runt.
Men visst, om man gillar att plåga sig själv så.

Kul grej iaf. Ska följas!

TheIsh
2012-04-30, 18:10
Lite som min deff. Jag kör i princip McD:s dagligen, varvar med pizza och tacos. I övrigt bcaa och swebar. Slänger också in lite godis i princip dagligen.

Kcal som styr och jag får iaf i mig 1g fett/kg och 2g protein/kg på "cirkus". Kolhydraterna får hålla tempot och dem räknas ej utan det går på känsla.

Jag gör lite samma grej som du men har gjort det i kanske en månad nu. Har gått ned 5kg.

Lycka till! :)1. Har du omänsklig ämnesomsättning?
2. Ytte pytte portioner som inte en tvååring skulle vara nöjd med?
3. Superaktiv rent allmänt?

Jag måte få var enda kalori att räknas om jag ska ner i vikt. En macka gör skillnaden känns det som.

monsterek
2012-04-30, 18:51

Lycka till! :)

Intressant :) Tack, lycka till själv!

monsterek
2012-04-30, 18:53
Klart man kan.
Men jag blir inte mätt av en halv pizza.
Dvs jag får gå hungrig dygnet runt.
Men visst, om man gillar att plåga sig själv så.

Kul grej iaf. Ska följas!

Jag blir mätt på en halv pizza och blir inte hungrig så lätt. Det är en stor del när man ska deffa :) Hatar att bli hungrig. Kan stå ut med att vara hungrig ibland men oftast tar jag ett par morötter eller lite mandlar eller nåt så går hungern över en stund.

massakay
2012-05-01, 07:08
Vill bara säga att jag tycker att det var en rolig idé det där med pizza deff.
Kanske inget jag själv skulle utöva.
Men jag tror man får ännu mer pepp att klara det, och lägger ner ännu större noggrannhet på dom övriga målen, eftersom det blir mindre toleranser att spela på, och kanske lite mer cardio för att kompensera kaloriöverskottet.
Men det är klart att det kommer gå att pizzadeffa om man gör det på rätt sätt (som du)
Ha en riktigt skön pizzadeff nu och lycka till med den...
Själv kör jag nog på med den mer tråkiga traditionella deffdieten*popcorn*

cakehole
2012-05-01, 09:28
Jag måte få var enda kalori att räknas om jag ska ner i vikt. En macka gör skillnaden känns det som.

Är du superinaktiv rent allmänt? Inget illa menat, bara nyfiken. Jag menar en macka, beroende på hur stor den mackan nu är och vad du väljer att garnera den med, så borde du kunna promenera bort de kalorierna på typ 15min.

Testa att aktivera dig lite mer, alternativt kör lite cardio/mer cardio utan att för den delen kompensera med extra mat. Det borde lösa problemet.

Dvs. träna för låt säga 700kcal för att sedan kompensera för endast 400kcal. Då kan du käka 300kcal mer än vad du brukar göra om dagen, men samtidigt måste du då vara bered att köra runt 60min konditionsträning på medel intensitet varje dag, alternativt 1 eller 2 lite längre promenader.

Och sen angående "en macka gör skillnaden". Det är kanske läge att ta bort allt vad mackor heter från dieten om du är tvungen att ligga lågt på kalorier för att fettreduceringen ska fortgå. Släng allt vad lättätna produkter/råvaror heter, och satsa ENDAST på mättande råvaror. Har du en snäv kaloribudget så har inte mackor eller något annat "fyllnadsmedel" någon som helst plats i dieten imo.

johanhej
2012-05-01, 10:37
Man får tänka på att storleken på pizzor kan variera enormt. Jag var tvungen att flytta utanför Hässleholm för att inse att vi har onormalt stora här och att det inte alls är så att alla andra städer har små pizzor.
De minsta pizzorna här måste kanterna vikas upp på för att de ska passa i kartongerna.
Mindre än så och pizzerian i fråga kommer att gå i konkurs.

Så vill man veta kanske man inte ska gå efter Pizzeria Nivås uträkning eftersom man inte vet hur stora pizzor de gör i förhållande till vad man är van vid.

+1

Vikings familjepizzor kallas släktpizzor så stora de är.

TheIsh
2012-05-01, 15:20
Är du superinaktiv rent allmänt? Inget illa menat, bara nyfiken. Jag menar en macka, beroende på hur stor den mackan nu är och vad du väljer att garnera den med, så borde du kunna promenera bort de kalorierna på typ 15min.

Testa att aktivera dig lite mer, alternativt kör lite cardio/mer cardio utan att för den delen kompensera med extra mat. Det borde lösa problemet.

Dvs. träna för låt säga 700kcal för att sedan kompensera för endast 400kcal. Då kan du käka 300kcal mer än vad du brukar göra om dagen, men samtidigt måste du då vara bered att köra runt 60min konditionsträning på medel intensitet varje dag, alternativt 1 eller 2 lite längre promenader.

Och sen angående "en macka gör skillnaden". Det är kanske läge att ta bort allt vad mackor heter från dieten om du är tvungen att ligga lågt på kalorier för att fettreduceringen ska fortgå. Släng allt vad lättätna produkter/råvaror heter, och satsa ENDAST på mättande råvaror. Har du en snäv kaloribudget så har inte mackor eller något annat "fyllnadsmedel" någon som helst plats i dieten imo.

Japp :) Det blir styrketräning ca 60-70min 6 dagar i veckan, men annars sitter jag mest still (arbetlös!). RMR ligger väl runt 1700, så det blir inte så mycket. Mackor var mer ett exempel, jag äter inte mackor. Senaste tre veckorna har varit kyckling med antingen pasta, ris, pommes eller röda linser. Har slunkit ner annat, och det var det jag menade. Håller jag inte 99% på vad jag äter så skiter det sig oavsett, pga av att min energiförbrukning inte är så hög, och dessutom konstant mer eller mindre. Optimalt vore ca 1200 om dagen, men det blir alltid liite mer. Vilket påverkar kilona i längden. Palla 0,3-0,4 i veckan när man har 10 att tappa.. Måste styra upp det bättre.

monsterek
2012-05-07, 19:14
Jag lyckades bra med pizzadeffen :) första dagarna gick jag ner mycket, syndes stor skillnad efter typ 5 dagar sedan stannade det upp lite mer de beror på att jag slarvade lite med promenader och förmodligen överskattade mig själv lite

powderdog
2012-05-07, 21:06
Viktskillnad?

Ristretto
2012-05-07, 21:19
Jag lyckades bra med pizzadeffen :) första dagarna gick jag ner mycket, syndes stor skillnad efter typ 5 dagar sedan stannade det upp lite mer de beror på att jag slarvade lite med promenader och förmodligen överskattade mig själv lite
För i vanliga fall så är viktnedgången helt linjär?

monsterek
2012-05-08, 21:51
För i vanliga fall så är viktnedgången helt linjär?

Nej det är den inte.. Men jag brukar ändå märka skillnad från dag till dag på deffen. Viktnedgång ca 1-1.5 kg. Väger mig inte så ofta.