handdator

Visa fullständig version : tankar kring fettceller

Cilia
2004-01-23, 18:58
Det har skrivits här på forumet att när man går ner i vikt så försvinner inte fettcellerna utan dom bara krymper och finns kvar. Detta ska innebära att det är svårt (omöjligt) att träna upp en tävlingsform eftersom man inte kan bli helt deffad.

Nu har jag lyckligtvis inte de planerna men jag undrar en annan sak kring detta.

Om det är så att fettcellerna finns kvar och om man har haft övervikt har utvecklat fler fettceller (antar att det är så) men att de efter viktminskning har man då lättare för att gå upp i vikt igen?

Är det så att dom bara ligger där och väntar på att få fylla på sig igen och bli mätta och glada eller är det ingen skillnad jämfört med en person som inte har utvecklat fler fettceller?

Hoppas det är förståeligt.

King Grub
2004-01-23, 19:17
Du måste fortfarande överäta 7000-7500 kcal för att lägga på dig ett kilo kroppsfett.

Sverker
2004-01-24, 07:45
Originally posted by Cilia
Det har skrivits här på forumet att när man går ner i vikt så försvinner inte fettcellerna utan dom bara krymper och finns kvar. Detta ska innebära att det är svårt (omöjligt) att träna upp en tävlingsform eftersom man inte kan bli helt deffad.

Nu har jag lyckligtvis inte de planerna men jag undrar en annan sak kring detta.

Om det är så att fettcellerna finns kvar och om man har haft övervikt har utvecklat fler fettceller (antar att det är så) men att de efter viktminskning har man då lättare för att gå upp i vikt igen?

Är det så att dom bara ligger där och väntar på att få fylla på sig igen och bli mätta och glada eller är det ingen skillnad jämfört med en person som inte har utvecklat fler fettceller?

Hoppas det är förståeligt.

Alla tävlande har alla sina fettceller kvar. Fettcellerna är kvar men nästan tomma, det är det som är
" tävlingsform ".

Det finns inget som tyder på att vuxna skulle få fler fettceller för att det är feta. Har läst lite ( inga referenser ) om att extremt överviktiga skulle få fler fettceller. Om det är så vet jag inte.

Du går upp igen efter en viktnedgång eftersom du återgår till dina gamla vanor med för mycket kalorier samtidigt som din ämnesomsättning är sänkt något.

King Grub
2004-01-24, 07:55
Originally posted by Sverker
Det finns inget som tyder på att vuxna skulle få fler fettceller för att det är feta. Har läst lite ( inga referenser ) om att extremt överviktiga skulle få fler fettceller. Om det är så vet jag inte.

Prim Care. 2003 Jun; 30(2): 281-99, v-vi. Related Articles, Links

Risks of obesity.

Bray GA.

Pennington Biomedical Research Center, 6400 Perkins Road, Baton Rouge, LA 70808, USA

Obesity is a chronic disease in the same sense as hypertension and atherosclerosis. The cause of obesity is an imbalance between the energy ingested in food and the energy expended. Excess energy is stored in fat cells that enlarge or increase in number. This hyperplasia and hypertrophy of fat cells is the pathologic lesion of obesity. Enlarged fat cells produce the clinical problems that are associated with obesity, either because of the weight or mass of the extra fat or because of the increased secretion of free fatty acids and numerous peptides from enlarged fat cells. The consequence of these two mechanisms is other diseases, such as diabetes mellitus, gallbladder disease, osteoarthritis, heart disease, and some forms of cancer.

Det krävs väl dock en rejäl bulk för att någon hyperplasia skall ske.

Cilia
2004-01-24, 09:52
jag förstår vad ni säger men vad jag tror att jag menar är att ni säger ju att för att kunna bygga muskler måste man ligga på energi +. kan det vara så att det kan vara lättare för de som varit överviktiga att energiöverskottet fyller på fettdepåerna istället för att bygga muskler.

vad jag menar är kan kroppens funktioner ha ändrats?

kharon
2004-01-24, 13:56
jag förstår vad ni säger men vad jag tror att jag menar är att ni säger ju att för att kunna bygga muskler måste man ligga på energi +. kan det vara så att det kan vara lättare för de som varit överviktiga att energiöverskottet fyller på fettdepåerna istället för att bygga muskler.

vad jag menar är kan kroppens funktioner ha ändrats?

Nej, det är inte så att fettcellerna skulle ta energin istället för de funktioner i kroppen som behöver energin.

Även om man har varit fet så suger inte fettcellerna åt sig av energin utan man måste ligga på kaloriöverskott för att lagra fett. Och det spelar då ingen roll om man är "normal" eller fet, då man ätit 7000kcal över sin energigräns så har man lagt på sig ett kilo fläsk.

Har man dålig insulinkänslighet, vilket man kan ha då man är fet, så lagras energiöverskottet lättare som fläsk än som muskeluppbyggnad.

Insulinkänsligheten kan man förbättra genom motion och tillskott av krom hjälper cellernas receptorer att känna av insulinet. Ju bättre insulinkänslighet desto bättre muskeluppbyggnad kontra fettinlagring.

Cilia
2004-01-24, 14:16
tack

en dum fråga.
är insulinkänslighet något jag känner av själv eller är det något som kroppen tar hand om? Vad jag menar är det något som händer i kroppen utan att jag märker av det dvs att den förbättras eller försämras?

kharon
2004-01-24, 15:19
tack

en dum fråga.
är insulinkänslighet något jag känner av själv eller är det något som kroppen tar hand om? Vad jag menar är det något som händer i kroppen utan att jag märker av det dvs att den förbättras eller försämras?

Det tar kroppen hand om! Vilket är synd, jag skulle gärna kunna styra ibland... :D

Såhär har jag tidigare förklarat insulinkänslighet :

"Dålig insulinkänslighet innebär att en större mängd insulin behövs och produceras. Insulin är ett hormon som ser till att skyffla in byggnadsmaterial till kroppens celler, både muskelcellerna och fettcellerna. På cellerna sitter receptorer som fungerar som portvakter som känner igen insulinet och släpper igenom det som behövs. Vid försämrad insulinkänslighet blir dessa portvakter sämre på att känna av insulinet. Så kroppen behöver producera mera insulin för att portvakterna ska fatta att de ska öppna dörren till cellen. Mera insulin betyder mera överskottenergi till fettcellerna istället för muskelcellerna. Och mera byggnadsmaterial till fettcellerna är inte bra som du säkert förstår... "

Inte särskillt vetenskaplig förklaring men... :D

Cilia
2004-01-25, 10:26
Tack Kharon, bra förklaring.

Ska jag tolka det så att det finns inga biologiska förklaringar till att personer som varit överviktiga lättare skulle gå upp i vikt igen än förutom att insulinkänsligheten kan vara sämre?

Jag förstod också att vi inte kan styra insulinkänsligheten men kan vi känna av om den är bättre eller sämre? Tänkte att man kanske blir tröttare eller känner större sug efter socker eller fett om den är sämre än om den är bättre?

Sverker
2004-01-25, 12:35
Visst kan vi styra insulinkänsligheten !!
Det skall vi göra hela livet.

-Bara det att träna regelbundet gör att insulinkänsligheten ökar.

-Undvik att bli allt för fet. Känsligheten minskar ju fetare vi blir.

-Att äta bra. Undvik berg- och dalbana i blodsockret genom att äta regelbundet och mat med lågt GI och insulinindex.

- Ät fisk eller fiskolja regelbundet. Undvik onödigt feta livsmedel.

...etc..etc..

LunaSpice
2004-01-25, 12:52
Cilia: Läs mer här om du är intresserad.

http://www.drskantze.com/health/fetma.htm

Obesitas = Fetma
Obes person = Person med fetma

Cilia
2004-01-25, 13:56
tack Luna *s*

Sverker - tack för svaret. jag förstår bättre nu men vad jag fortfarande inte förstår är om jag kan känna av att min insulinkänning förbättras.

Om jag går från totalt otränad och börjar träna och äta hälsosamt och regelbundet, kan jag då efter ett par månader känna att insulinkänsligheten har ökat och i så fall hur? Eller är det något som bara händer och som jag kan räkna med händer utan att veta att det har hänt?

King Grub
2004-01-25, 14:22
tack Luna *s*

Sverker - tack för svaret. jag förstår bättre nu men vad jag fortfarande inte förstår är om jag kan känna av att min insulinkänning förbättras.

Om jag går från totalt otränad och börjar träna och äta hälsosamt och regelbundet, kan jag då efter ett par månader känna att insulinkänsligheten har ökat och i så fall hur? Eller är det något som bara händer och som jag kan räkna med händer utan att veta att det har hänt?

Det är inget som "känns" - ingen pirrande känsla i kroppen eller något liknande. :)

LunaSpice
2004-01-25, 15:48
Originally posted by King Grub

Det är inget som "känns" - ingen pirrande känsla i kroppen eller något liknande. :)

Om det ändå vore så väl...;)

Cilia
2004-01-25, 16:01
tack då vet jag.
ändrad livsstil så kommer det på köpet.
inget illa köp om jag får säga det *ler*

AJO
2004-01-28, 13:30
Stämmer det att man inte får dem "extra" fettcellerna vid övervikt föränn man har ca 45 kg övervikt....(sades på ett tv prog.), är detta från ens högsta normalvikt enligt bmi?(vet att inte bmi gillas här, men jag menar på en helt otränad person)

Jag trodde mig ha fått en massa extra fettceller från min överviktstid..., men det kanske jag har sluppit eftersom jag inte har vägt mer än 20 kg över 25 i bmi(otränad).....?:confused:

kharon
2004-01-28, 14:00
Originally posted by AJO
Stämmer det att man inte får dem "extra" fettcellerna vid övervikt föränn man har ca 45 kg övervikt....(sades på ett tv prog.), är detta från ens högsta normalvikt enligt bmi?(vet att inte bmi gillas här, men jag menar på en helt otränad person)

Jag trodde mig ha fått en massa extra fettceller från min överviktstid..., men det kanske jag har sluppit eftersom jag inte har vägt mer än 20 kg över 25 i bmi(otränad).....?:confused:

Man kan väl knappast sätta en exakt siffra då hyperplasian sker, vissa människor har väl lättare att få "extra" fettceller än andra. Generna är nog en lurifax i detta sammanhang också.

Har man 45kg onödigt fläsk så börjar säkert kroppen fundera på att fixa fram lite nya fettceller så att pizzorna, chipsen och ölen på helgen ska få plats! Kanske en annars späd tjej har lättare för samma fenomen vid bara 20kgs fläsk.

Cilia
2004-01-28, 19:47
så här står det i det projektarbetet som LunaSpice la ut en länk till avseende antalet fettceller vid olika övervikt.

Betydelsen av antalet fettceller

Det finns en korrelation mellan fetma och antalet fettceller. Fettcellerna har en gräns för hur stora de kan bli och när den är nådd delar de sig. En normalviktig person har 25 till 30 miljarder fettceller. En måttligt obes person har mellan 60 och 100 miljarder och extremt obesa kan ha upptill 300 miljarder fettceller. Den som bantar har kvar antalet celler oförändrat. Normalt är adipocyterna långt ifrån sin maximala storlek och en person kan öka 10-15 kg utan att antalet celler förändras nämnvärt (8).

AJO
2004-01-30, 17:53
Då har jag väl 100 miljarder då, kan tänka mig att sälja dem för 1 krona styck, om det e ngn som har svårt för att gå upp i vikt;)

Garnax
2004-02-01, 02:55
Tycker det vore juste om man hade säg 30 miljarder fettceller
så ökar man i vikt och har 50 miljarder...sen bantar man ner sig då skulle de senaste 20 miljarderna fatta att de är överflödiga
och bara dö :)

Om bara om fanns hade mitt liv vart helt annorlunda

//Garnax

zipper
2004-02-02, 02:59
Men då betyder det att ju mer fettceller man har desto enklare är det att lägga på sig vikt om man slarvar. Men borde de även inte bli svårare att bli av med fettcellerna om de är många ?

King Grub
2004-02-02, 06:32
Originally posted by zipper
Men då betyder det att ju mer fettceller man har desto enklare är det att lägga på sig vikt om man slarvar. Men borde de även inte bli svårare att bli av med fettcellerna om de är många ?

Fettceller försvinner aldrig i antal; de bara krymper i storlek.

Cilia
2004-02-02, 07:27
zipper - men det var min fråga från början.
Är det så att om man varit överviktig och därmed utökat antalet fettceller att man då lättare går upp i vikt än om man inte har varit överviktig.

Svaret jag fått om jag förstått det rätt är att så inte är fallet pga antalet fettceller men det kan vara så att man har sämre insulinkänlighet och därmed inte kan kontrollera situationen lika bra.

Men jag kanske har uppfattat det fel.

Snapphanen
2004-02-02, 08:17
så här står det i det projektarbetet som LunaSpice la ut en länk till avseende antalet fettceller vid olika övervikt.

Betydelsen av antalet fettceller

Det finns en korrelation mellan fetma och antalet fettceller. Fettcellerna har en gräns för hur stora de kan bli och när den är nådd delar de sig. En normalviktig person har 25 till 30 miljarder fettceller. En måttligt obes person har mellan 60 och 100 miljarder och extremt obesa kan ha upptill 300 miljarder fettceller. Den som bantar har kvar antalet celler oförändrat. Normalt är adipocyterna långt ifrån sin maximala storlek och en person kan öka 10-15 kg utan att antalet celler förändras nämnvärt (8).

Öka 10-15 kilo rent fläsk eller? Då är jag lite lugnare iaf... men det måste vara fläsk.

zipper
2004-02-03, 02:29
zipper - men det var min fråga från början.
Är det så att om man varit överviktig och därmed utökat antalet fettceller att man då lättare går upp i vikt än om man inte har varit överviktig.

Svaret jag fått om jag förstått det rätt är att så inte är fallet pga antalet fettceller men det kan vara så att man har sämre insulinkänlighet och därmed inte kan kontrollera situationen lika bra.

Men jag kanske har uppfattat det fel.

Missa det :). Men de e la bara å ligga i så e det väl skit samma, bara de förändras. Mig spelar det ingen roll :)

kjellis
2004-02-03, 08:16
När man är liten och överviktig så kan väll fett cellerna dela sig kommer inte ihåg vid vilken ålder de slutar dela sig om man inte har en extrem övervikt när man blir vuxen då kan de också dela på sig..

Annars så utvidkar dom sig bara...

Har bara skummat igenom en bok om detta en gång så jag kommer inte ihåg allt som stod därav min följd fråga =)

Låt sig att man har bulkat och fyllt upp sina fettceller tar det lång tid för dom att dra ihop sig?

Dvs efter deffen om jag slutar äta som vanligt kommer jag ha lättare att gå upp i fett igen för att jag bulkat?

Jag tror ej det är så men en viss person påstår att det är så =)

vill veta vem som har rätt...?

joonah
2004-03-02, 23:49
Så det är alltså så att fettcellerna kan dela sig men inte på något magiskt vis försvinna utan enda sättet att bli av med dem är fettsugning?

Nästa fråga blir då automatiskt, spelar det någon roll att man har fler, jag menar, lägger man på sig lika mycket i alla fettcellerna samtidigt och om de nu delar sig, delar de sig på samma ställe (typ magen) eller delar de sig överallt?

Jag har vägt ~160 och har nu gått ner till ~90 så jag har inte några enorma mängder fett kvar, men just längst ner på magen så sitter det en "kudde" som känns rätt envis att bli av med. Hade vart kul att veta om man kan förvänta sig att den ska försvinna om man bara fortsätter att hålla sig på ett lägre intag än vad man förbrukar samt tränar regelbundet.

edit: sorry för att jag drog igång en så gammal tråd, misstog mig på datumet (3/2 och 2/3) :em:

King Grub
2004-03-03, 05:16
Så det är alltså så att fettcellerna kan dela sig men inte på något magiskt vis försvinna utan enda sättet att bli av med dem är fettsugning?

Ja.

Nästa fråga blir då automatiskt, spelar det någon roll att man har fler, jag menar, lägger man på sig lika mycket i alla fettcellerna samtidigt och om de nu delar sig, delar de sig på samma ställe (typ magen) eller delar de sig överallt?

Det kan ske på olika ställen och beror på dina könshormoner. Hos mannen lär det vara vanligast på magen.

Hade vart kul att veta om man kan förvänta sig att den ska försvinna om man bara fortsätter att hålla sig på ett lägre intag än vad man förbrukar samt tränar regelbundet.

Antagligen inte det allra allra sista, ärligt talat. Men det är ju ingen anledning att sluta hoppas eller träna.

joonah
2004-03-03, 08:07
Antagligen inte det allra allra sista, ärligt talat. Men det är ju ingen anledning att sluta hoppas eller träna.

Hehe, självklart inte, man får väl lägga sig runt en 4% kroppsfett lr så :)

z_bumbi
2004-03-03, 10:32
Man kan ju känna av om ens egen insulinkänlsighet har förändrats radikalt i alla fall.

Ät en stor påse godis och se hur du känner dig timmarna efter. Anteckna.

Träna och ät bra i 6 månader alt skit i att träna och ät skräpmat.

Ät en stor påse godis och se hur du känner dig timmarna efter. Anteckna.

Bara en sådan sak som hur dåsig man blir är ju ett tydligt tecken på vad som har hänt.