Visa fullständig version : Hur ska jag göra?
CamRellim
2012-04-23, 22:59
Hej!
Är helt ny på forumet. Har nyligen kommit till insikt att jag verkligen känner att jag behöver deffa. Inte för att jag är jätteöverviktig, typ fetma, utan jag har en del underhudsfett, däremot är jag 2m lång så det känns verkligen att jag är för tung även om det kanske inte syns lika väl som på en person som är kanske 170cm.
Lite info om mig:
22 år gammal.
200cm lång.
Vet faktiskt inte vad jag väger exakt, men jag skulle gissa på en 120kg. Är studerande och våg har inte varit något jag prioriterat när det gäller vad man spenderar pengar på. Detta ska ordnas på onsdag då csn ramlar in.
Mitt problem är att jag verkligen inte har någon koll alls på hur man ska deffa eller hur jag bör göra för att ganska så snabbt gå ner i vikt så att musklerna börjar synas och tyngden försvinner. Har en hel del muskler under fettet då jag tidigare i mitt liv varit väldigt aktiv när det gäller träning. Detta gjorde dock att jag aldrig behövde tänka på kosten och nu när man inte tränar på det viset längre har det helt enkelt gått för långt. Nu måste det bli ändring!
Vad jag själv listat ut:
Ingen alkohol
Inga sötsaker, chips eller annan skräpmat.
Jag har gymkort och tränar där ca 3ggr i veckan. Vad detta gjort är att jag fått mer muskler och därmed bara blivit tyngre. Har självklart gärna kvar musklerna men den onödiga tyngden måste bort, dvs fettet.
Har även tillgång till elljusspår på ca 4km en bit bort här. Har kass kondis kan jag även tillägga.
Den plan jag tänkt när det gäller träning är:
Mån, ons, fre: Löpning i eljusspåret. Börja med ett varv på 4km per gång och sen successivt öka längd och tempo.
Tis, tor: Gym.
Det verkliga problemet är kosten. Jag behöver nästan veta exakt vad jag SKA äta under en vecka. Alltså att jag köper hem hela kalaset för att sedan inte spendera en sekund mer i affären resten av veckan. Någon som kan hjälpa mig med detta?
Hade tänkt starta en tråd eller något som jag uppdaterar så ni får följa med i resan. Hade tänkt börja så snart jag har koll på kosten och hålla på tills jag ser fit och vältränad ut.
Bryr du dig om din kondition eller är målet endast att gå ner i vikt och att dina muskler ska framhävas mer? I så fall tycker jag att du fokusera mer på styrketräning och mindre på kondition.
Det finns en guide här som förklarar det du behöver veta;http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Annars är det tungt styrketräning, mycket protein och kaloriunderskott som gäller för att få en lyckad deff :)
CamRellim
2012-04-23, 23:25
Visst bryr jag mig om min kondition. Jag har inte bra kondition nu men vill verkligen ha, och när det gäller att jogga trodde jag att det bränner mer kalorier än att styrketräna?
Har koll på att man måste ligga på kaloriunderskott. Men vad är bra mat att äta under en deff? Hade till exempel detta funkat att äta under en dag:
Frukost: Lagom skål med lättfil + musli
Mellanmål: Frukt
Lunch: Två burkar tonfisk
Mellanmål: Frukt
Middag: Sallad med lite kött i.
Jag har så grymt dålig koll på kost så det finns inte alltså. Vad ska man äta för att ligga på kaloriunderskott och samtidigt orka med en hel dag utan problem?
Vad är big no-nos och vad är bra?
Behöver klarhet i detta. Ska definitivt kolla in tråden du länkade till också! Tack! :)
vicarious
2012-04-24, 00:34
Visst bryr jag mig om min kondition. Jag har inte bra kondition nu men vill verkligen ha, och när det gäller att jogga trodde jag att det bränner mer kalorier än att styrketräna?
Syftet med styrketräning är inte att förbruka kalorier, utan att bygga/bibehålla muskler. Förbruka kalorier gör kroppen alldels utmärkt på egen hand. Känner man för det kan man givetvis röra på sig mer för att förbruka lite extra kalorier (promenader, jogging m.m.)
Har koll på att man måste ligga på kaloriunderskott. Men vad är bra mat att äta under en deff?
Proteinrik mat. Försök få i dig minst 2g protein per kilogram kroppsvikt och dygn.
Vad är big no-nos och vad är bra?
Det finns egentligen inga no-nos så länge du åstadkommer kaloriunderskott och håller ett högt proteinintag. Vissa saker passar förstås bättre och sämre än andra men det finns inget du "inte kan äta" bara för att du deffar.
Dashivas
2012-04-24, 05:27
Bra frukost är typ kesella med lite nötter och bär i
Middag kyckling file,torsk,lax eller liknande sen kokta grönsaker som brocceli blomkål eller liknande kolla på förpackningen så ser du tydligt vad som är bra här.
Vill man ha sås till det kan man ta kesella och krydda det tills man gillar smaken.
Sen hur mycket du ska äta av detta är ju beroende hur snabbt du ska gå ner och hur mycket du förbrukar per dag.
Skippa nötterna. Finns mycket bättre mat att lägga kalorierna på.
Pretorian
2012-04-24, 06:29
Här är ett förenklat svar som du kan börja med utan att behöva räkna kalorier etc.
Du kommer väldigt långt på att lägga om kosten så du äter bra mat. Det kan vara stora portioner med fläskfilé, ryggbiff, entrecote, oxfilé, kyckling, lax, torsk tillsammans med ris eller potatis. Grytor kan göras på lägg matlagningsgrädde eller lätt creme fraiche.
Du måste inte börja med keso och kesella om du nu inte tycker det är gott.
CamRellim
2012-04-24, 15:23
Syftet med styrketräning är inte att förbruka kalorier, utan att bygga/bibehålla muskler. Förbruka kalorier gör kroppen alldels utmärkt på egen hand. Känner man för det kan man givetvis röra på sig mer för att förbruka lite extra kalorier (promenader, jogging m.m.)
Det finns egentligen inga no-nos så länge du åstadkommer kaloriunderskott och håller ett högt proteinintag. Vissa saker passar förstås bättre och sämre än andra men det finns inget du "inte kan äta" bara för att du deffar.
Okey, då känns det rätt bra att blanda joggning med styrketräning. Vill bibehålla musklerna jag har nu, har dock inget behov av att öka muskelmassan förrens jag har fått bort mycket av fettet. Vill se fit ut, inte som en bodybuilder.
En sak jag är orolig för är att jag tar på mig för mycket träning. Hade till exempel detta funkat att börja med? Har mycket i skolan periodvis och då orkar man helt enkelt inte med. Detta skulle jag klara av:
Måndag: Jogga
Tisdag: Gym
Onsdag: Vila
Torsdag:Jogga
Fredag: Gym
Helgen håller jag fri, ofta då jag sitter och tar igen pluggandet man hamnat efter med under veckan.
Här är ett förenklat svar som du kan börja med utan att behöva räkna kalorier etc.
Du kommer väldigt långt på att lägga om kosten så du äter bra mat. Det kan vara stora portioner med fläskfilé, ryggbiff, entrecote, oxfilé, kyckling, lax, torsk tillsammans med ris eller potatis. Grytor kan göras på lägg matlagningsgrädde eller lätt creme fraiche.
Du måste inte börja med keso och kesella om du nu inte tycker det är gott.
Bör jag droppa mycket av kolhydraterna som pasta, ris och potatis eller kan jag fortfarande äta detta? Vad jag har förstått innehåller de mycket kalorier.
Kan man äta kesella och keso enbart som frukost?
Någon som har förslag på bra mellanmål? Någon som har bra tips på hur man kontrollerar hungerkänslorna eller om det finns någon bra produkt som kan hjälpa till att trycka tillbaka dessa?
Är extremt tacksam för alla svaren jag fått och tack för att ni har förståelse med att jag är helt grön när det gäller detta.
Den här länken hjälpte mig att göra upp mitt kostschema
http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Där kan du räkna ut hur mycket protein och kcal du får i din av det du äter
CamRellim
2012-04-24, 19:42
Den här länken hjälpte mig att göra upp mitt kostschema
http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx
Där kan du räkna ut hur mycket protein och kcal du får i din av det du äter
Grymt bra sida! Tack!
Hade tänkt ta mig till affären imorgon och köpa på mig lite bra mat.
Hade tänkt köpa:
Frukostmat: Kesella, kvarg, kanel att peppra på lite för att få lite godare smak.
Mellanmål: Bananer, äpplen, diverse frukter.
Lunch och middag: Fisk, kött, grönsaker.
Någon som har fler förslag på mat jag kan köpa?
Någon som har tips på såser man kan använda som har lågt kcalinnehåll? Kan vara gott att ha till maten så slipper den bli så tråkig. Ger ju extra smak också så man kanske inte tröttnar så snabbt.
En sista fråga. Finns det något preparat för att minska aptiten? Är inte ute efter något med massa koffein och sådant som höjer kroppstemperaturen utan är bara ute efter aptitsänkande saker. Tips?
Pretorian
2012-04-24, 20:56
Bör jag droppa mycket av kolhydraterna som pasta, ris och potatis eller kan jag fortfarande äta detta? Vad jag har förstått innehåller de mycket kalorier.
Kan man äta kesella och keso enbart som frukost?
Någon som har förslag på bra mellanmål? Någon som har bra tips på hur man kontrollerar hungerkänslorna eller om det finns någon bra produkt som kan hjälpa till att trycka tillbaka dessa?
Är extremt tacksam för alla svaren jag fått och tack för att ni har förståelse med att jag är helt grön när det gäller detta.
Nää, tycker inte du ska droppa kolhydraterna.
Du kan äta kesella och keso men det är inget måste. Tycker du det är gott så ät.
Hungerkänslorna kan du kontrollera genom att äta mer mat.
Pretorian
2012-04-24, 20:58
Grymt bra sida! Tack!
Hade tänkt ta mig till affären imorgon och köpa på mig lite bra mat.
Hade tänkt köpa:
Frukostmat: Kesella, kvarg, kanel att peppra på lite för att få lite godare smak.
Mellanmål: Bananer, äpplen, diverse frukter.
Lunch och middag: Fisk, kött, grönsaker.
Någon som har fler förslag på mat jag kan köpa?
Någon som har tips på såser man kan använda som har lågt kcalinnehåll? Kan vara gott att ha till maten så slipper den bli så tråkig. Ger ju extra smak också så man kanske inte tröttnar så snabbt.
En sista fråga. Finns det något preparat för att minska aptiten? Är inte ute efter något med massa koffein och sådant som höjer kroppstemperaturen utan är bara ute efter aptitsänkande saker. Tips?
Du kan se massa förslag på mat i min journal, även på sås eller snarare gryta. Jag använder ofta fläskfilé tillsammans med någon krydda jag gillar, tex Tikka och lätt creme fraiche. Fyll ut grytan med tex broccoli. Ta gärna potatis till. Du behöver inte gå och vara hungrig hela tiden bara för du deffar.
Själv har jag dragit in på mellanmålen nu under deff. Känns bättre att äta rejält efter träningen.
CamRellim
2012-04-25, 08:48
Du kan se massa förslag på mat i min journal, även på sås eller snarare gryta. Jag använder ofta fläskfilé tillsammans med någon krydda jag gillar, tex Tikka och lätt creme fraiche. Fyll ut grytan med tex broccoli. Ta gärna potatis till. Du behöver inte gå och vara hungrig hela tiden bara för du deffar.
Själv har jag dragit in på mellanmålen nu under deff. Känns bättre att äta rejält efter träningen.
Ska köpa tikka och lätt creme fraiche. Älskar Tikka, tandoori och sådana kryddor. Bra tips.
Ikväll efter en hel dags plugg blir det iväg först till Ica Maxi och sedan till Elgiganten för att köpa en våg. Invägning imorgon när jag vaknar.
Tänkte fortsätta uppdatera i denna tråden. Hade tänkt hålla en liten journal med vad jag ätit, hur jag tränat och hur viktnedgången går.
Fortsättning följer :)
CamRellim
2012-04-25, 17:05
Sådär, nu har jag laddat med mat!
Har köpt:
Frukostmat: Kesella vanilj och kvarg lätt. Samt kanel att krydda lite med. Köpte både kesella och kvarg så jag kan testa båda.
Middag/lunch: Lax, 1kg nötfärs som jag tänkt frysa in i 250g portioner. Köpte även tandooripasta som jag ska blanda med lätt creme fraishe. Grönsaker som gurka, paprika och salladsmixar köptes även det.
Hade tänkt att en dags mat kunde se ut såhär:
Frukost: En burk kesella/kvarg
Lunch: 1 bit lax tillsammans med lätt creme fraiche och sallad/lite ris.
Middag: 250g nötfärs kryddad med curry samt sallad/lite ris.
Vad tror ni om detta? Hade tänkt köpa lite bananer och sådant att ha som mellanmål, men fan, priset rann iväg. Handlade för 600kr samt en våg för 300kr. Kändes inte så sjukt bra när jag csn precis ramlat in :P.
Mina mått nu ikväll innan deffen börjar imorgon:
Bröst: 109cm
Midja: 105cm
Över rumpan: 117,5cm
Lår: 68cm (Tjockaste biten, längs upp mot skrevet)
Inte allt för nöjd över måtten. Skulle vilja ner mot 95 i midjan och 105 över rumpan. Det jag tycker är märkligt är att jag känner mig verkligen superfet när man kollar på måtten, men jag ser verkligen inte så tjock ut. Med en välsittande skjorta och mina slimfitjeans i storlek 36, som faktiskt sitter kalas, ser jag ganska vältränad ut.
Vikten tar jag imorgon direkt när jag stigit upp, uppdaterar då. Gissar på en chock. Blir inte förvånad om jag ligger på 120-130kg. I så fall kommer det motivera skiten ur mig, fyfan alltså, så mycket kan man ju inte väga om man inte är biff eller sumobrottare.
Så ser det ut nu. Imorgon börjar allvaret!
Tänk på att kesella vanilj innehåller en del extra socker och lite mindre protein än naturell kesella, men om du har plats för det i kaloribudgeten är det bara att köra på :thumbup:
Själv brukar jag ta lättkvarg och blanda i lite vassle med vaniljsmak, smakar vaniljyoghurt. Nomnom!
CamRellim
2012-04-25, 18:07
Tänk på att kesella vanilj innehåller en del extra socker och lite mindre protein än naturell kesella, men om du har plats för det i kaloribudgeten är det bara att köra på :thumbup:
Själv brukar jag ta lättkvarg och blanda i lite vassle med vaniljsmak, smakar vaniljyoghurt. Nomnom!
Vet inte ens vad vassle är :P. Ska dock ta och kolla upp det.
Hade tänkt försöka ligga runt på ca 1500kcal per dag. Vill att viktnedgången ska gå i ganska högt tempo, dock inte ohälsosamt snabbt som sådana 600kcal/dag-dieter.
Skippa frukt helt- se det som naturens godis. Det innehåller mest socker och är inte lika näringsrikt som t.ex. broccoli. Ät ett par kokta ägg till mellanmål istället t.ex- mättar betydligt bättre än frukt och är oerhört mycket nyttigare.
Hade tänkt försöka ligga runt på ca 1500kcal per dag. Vill att viktnedgången ska gå i ganska högt tempo, dock inte ohälsosamt snabbt som sådana 600kcal/dag-dieter.
Vanligt proteinpulver. Tas upp snabbt av kroppen, många som dricker det direkt efter ett träningspass.
Kolla den här tråden, där finns i princip allt du behöver veta! Inte koll på om någon länkat det förut men läs den, och igen, och igen... :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Vassle är ett högvärdigt och snabbt protein (tas upp snabbt av kroppen) som finns naturligt i mjölk.
Pretorian
2012-04-25, 18:19
Nu blir jag väl snart bannad men det låter lite, att äta "en bit lax" och 250 gram nötfärs. Speciellt om du väger 120. Ät mer mat först och främst.
CamRellim
2012-04-25, 18:23
Skippa frukt helt- se det som naturens godis. Det innehåller mest socker och är inte lika näringsrikt som t.ex. broccoli. Ät ett par kokta ägg till mellanmål istället t.ex- mättar betydligt bättre än frukt och är oerhört mycket nyttigare.
Broccoli it is! Helt glömt bort det, är ju riktigt gott.
Nu blir jag väl snart bannad men det låter lite, att äta "en bit lax" och 250 gram nötfärs. Speciellt om du väger 120. Ät mer mat först och främst.
Tänkte börja med det i alla fall för att se hur det känns. Sen är det så att jag kommer inte ha råd att köpa massa lax, köttfärs och diverse kött med enbart csn som inkomst. Tyvärr är det ju så sjukt att bra mat kostar mest. Men får se hur det känns och sen öka lite i matintaget om det inte känns bra.
Tyvärr är det ju så sjukt att bra mat kostar mest. Men får se hur det känns och sen öka lite i matintaget om det inte känns bra.
Köp kycklingfilé och kött på stormarknader.
Om du äter 500 g kycklingfilé, potatis/ris, några ägg (3-5 st), 300 g frysta grönsaker (ICA Basics frysta grönsaksblandningar), havregrynsgröt, + ett par proteinshakes så landar du på ~45-50 spänn om dagen.
CamRellim
2012-04-26, 06:58
Precis vägt mig. Låg på 112,3kg. Inte så illa som jag trodde men fortfarande alldeles för mycket.
Mitt mål är 85kg.
Nu ska jag äta kesella :P
CamRellim
2012-04-26, 16:10
Sådär, genomgång av första dagen.
Känns bra. Var hungrig en rejäl stund innan lunchdags, men då tog jag en rejäl kopp grönt te som faktiskt stillade hungern rätt så bra. Till lunch blev det sedan en burk vita bönor i tomatsås (420g) vilket innehåller ca 450kcal. Stog mig väldigt bra på det och nu precis har jag slängt i mig 65g salladsmix tillsammans med olika sorters bönor. Till det stekte jag till 250g nötfärs (blir ca 600kcal) som jag kryddat till med tandooripasta och lätt creme fraiche. Var faktiskt riktigt gott. Totalt kanske middagen, med tanke på tandooripastan och creme fraichen, kom upp till ca 800kcal. Alltså har jag total fått i mig ca 1650 kcal idag, vilket är helt okey.
Vaniljkesellan var god, men kändes som att jag käkade en dessert till frukost. Imorgon blir det till att testa lättkvarg för att se hur det funkar i frukostväg.
Hade tänkt gymma ikväll men är väldigt trött efter en hel dags intensivt pluggande (tenta på lördag) så skippar det och prioriterar helt enkelt tentaplugget fram tills dess. På lördag när tentan är skriven hade jag tänkt köra ett intensivt helkroppspass på gymmet. På söndag siktar jag på en powerwalk i 45-60 minuter och på måndag hade jag tänkt försöka mig på löprundan på 4km för att jobba lite på konditionen.
Men varför äta bara 1650 kcal?! Du väger 112 kg säger du och behöver antagligen 3000 kcal om du knappt gör något överhuvudtaget för att stå still i vikt. Har du en vanlig dag med skola och kanske lite lättare träning skulle du kunna ligga på 2200-2500 kcal och ändå gå ned ett kg i veckan.
CamRellim
2012-04-26, 16:45
Räknade precis ut mitt basala energibehov under vila och formeln säger 2950kcal, vilket var mer än jag räknat med.
När det gäller att bara äta 1650kcal beror det på att det känns skönt när det går fort helt enkelt. Vill se resultat fort. Dock kanske det är för lågt för att vara hälsosamt? I så fall blir det genast till att höja.
1kg i veckan är minimigränsen för mig känner jag. Gör jag det har jag gått ner 16kg efter sommaren. Ligger dock gärna på 1,5kg i veckan för att speeda upp processen och på så vis gå ner 24kg på samma tid. Gör jag det kommer vikten vara 88 vilket är nära den vikt jag strävar efter.
Räknade precis ut mitt basala energibehov under vila och formeln säger 2950kcal, vilket var mer än jag räknat med.
När det gäller att bara äta 1650kcal beror det på att det känns skönt när det går fort helt enkelt. Vill se resultat fort. Dock kanske det är för lågt för att vara hälsosamt? I så fall blir det genast till att höja.
1kg i veckan är minimigränsen för mig känner jag. Gör jag det har jag gått ner 16kg efter sommaren. Ligger dock gärna på 1,5kg i veckan för att speeda upp processen och på så vis gå ner 24kg på samma tid. Gör jag det kommer vikten vara 88 vilket är nära den vikt jag strävar efter.
Då kommer du förmodligen tappa en del muskler i onödan. 1 kg i veckan kan vara ok i början för dig, förutsatt att du har mycket fett på kroppen. Men även om så är fallet bör du minska på underskottet efter varje vecka eftersom 1 kg förmodligen är på gränsen. En modell kan vara att sikta på 800-1000 kcal i underskott varje dag och kapa av 25 kcal på underskottet varje vecka.
En vanlig formel är: vikt*fettprocent*69=kcal du kan gå ned i fettvikt per dag.
t.ex 75*0.15*69=776.25 kcal. Säkrast är nog att ha ett hundratal kcal i marginal.
Jag tvivlar verkligen på att han skulle tappa muskler med 1000-1500 kcal underskott på hans nuvarande vikt ifall han sköter kosten i övrigt och tränar hårt, dock kan det nog kännas lite påfrestande rent psykiskt att ligga på -1500 kcal.
Jag tvivlar verkligen på att han skulle tappa muskler med 1000-1500 kcal underskott på hans nuvarande vikt ifall han sköter kosten i övrigt och tränar hårt, dock kan det nog kännas lite påfrestande rent psykiskt att ligga på -1500 kcal.
Sant. Vet inte vad jag tänkte då jag postade mitt förra inlägg. Enligt den formeln kan han ju gå ned över 1900 kcal om han har 25% fett. 1000-1500 kcal är nog helt ok med andra ord, men som du säger ganska påfrestande i längden (ökar risken för bakslag).
CamRellim
2012-04-26, 18:21
Sant. Vet inte vad jag tänkte då jag postade mitt förra inlägg. Enligt den formeln kan han ju gå ned över 1900 kcal om han har 25% fett. 1000-1500 kcal är nog helt ok med andra ord, men som du säger ganska påfrestande i längden (ökar risken för bakslag).
Tänkte köra vidare på så lågt kcalintag som jag orkar med. Blir det för jobbigt hade jag tänkt gå upp till 2000kcal. Det som är skönt är att jag inte har så mycket kvar i skolan efter lördag, så då kan jag koncentrera mig mer på att fixa detta med dieten.
Bakslag är inget alternativ känner jag nu. 112kg går inte. 85 är det som gäller och det får ta den tid det tar (gärna så fort som möjligt så länge man orkar).
Jag kommer sakna öl. Studentliv = mycket fest (med det menar jag inte att man behöver bli överberusad hela tiden, men några öl i veckan snittar man nog), och då det är mycket plugg är det ju ofta vid festerna gänget samlas. Kanske får unna mig ett par alkoholfria öl som endast har 15kcal/dl istället för ca 50kcal/dl som starköl har när det är fest. Eller tycker ni att är det deff så är det deff som gäller. Skippa allt sånt och kör stenhårt eller brukar ni tillåta er själva en öl eller motsvarande ibland?
LightWeighter
2012-04-26, 18:21
Om du nu inte har deffat tidigare så ska du kanske inte gå på för hårt direkt? Ligger man lågt i kcal och inte har testat detta tidigare så kan det bli väldigt påfrestande för kroppen och framförallt motivationen att göra någonting alls när man är lite trött.
Om ditt vilointag ligger på nästan 3000kcal så får man räkna med hur mycket det blir med aktivitet också. Jag skulle snarare föreslå att du lägger dig runt 2500kcal till en början med. Det bör vara åtminstone -1000kcal, annat än om du ska ha 1600kcal som blir ca -2000kcal.
Testa dig fram lite och ät proteinrik mat, gjorde själv detta som student och det funkar fint på CSN-bidrag. Lax är bra men dyrt, tänk mer på vitt kött som kyckling och kalkon. Fryst kycklingfilé kan man få relativt billigt jämfört med köttfärs som dessutom inte innehåller tillräckligt med protein som kroppen kan ta upp.
Lycka till!
LightWeighter
2012-04-26, 18:24
Vaniljkesellan var god, men kändes som att jag käkade en dessert till frukost. Imorgon blir det till att testa lättkvarg för att se hur det funkar i frukostväg.
Testa ägg eller någon fet ost också. Funkar fint. Kesellan är bättre som ett mellanmål än som ett eget mål, speciellt ett så viktigt mål som frukosten. Ät mer, men ät proteinrikt för att bli mätt!
CamRellim
2012-04-26, 18:32
Testa dig fram lite och ät proteinrik mat, gjorde själv detta som student och det funkar fint på CSN-bidrag. Lax är bra men dyrt, tänk mer på vitt kött som kyckling och kalkon. Fryst kycklingfilé kan man få relativt billigt jämfört med köttfärs som dessutom inte innehåller tillräckligt med protein som kroppen kan ta upp.
Lycka till!
Kände med att lax var jävligt dyrt. 4 bitar lax för typ 50-60kr. Köttfärsen jag köpte var på 1,5kg och kostade 50kr/kg. Jag har fryst in 6 middagar på det totalt, känns mer värt. Får bli kyckling istället för lax nästa gång för att försöka hålla ner priset.
Tack :)
Kände med att lax var jävligt dyrt. 4 bitar lax för typ 50-60kr. Köttfärsen jag köpte var på 1,5kg och kostade 50kr/kg. Jag har fryst in 6 middagar på det totalt, känns mer värt. Får bli kyckling istället för lax nästa gång för att försöka hålla ner priset.
Tack :)
Japp, och skippa kesellan och kvargen också och gör proteinfluff. Då sparar du in mycket.
CamRellim
2012-04-26, 20:24
Japp, och skippa kesellan och kvargen också och gör proteinfluff. Då sparar du in mycket.
Ska ta och testa på det! Blir att beställa hem Whey-80 hade jag tänk och prova lite.
Jag kommer sakna öl. Studentliv = mycket fest (med det menar jag inte att man behöver bli överberusad hela tiden, men några öl i veckan snittar man nog), och då det är mycket plugg är det ju ofta vid festerna gänget samlas. Kanske får unna mig ett par alkoholfria öl som endast har 15kcal/dl istället för ca 50kcal/dl som starköl har när det är fest. Eller tycker ni att är det deff så är det deff som gäller. Skippa allt sånt och kör stenhårt eller brukar ni tillåta er själva en öl eller motsvarande ibland?
Man måste ju leva lite också tycker jag. Däremot har jag själv dragit ner på det, gått från att festa varannan helg och ibland lite oftare än så till kanske var tredje eller något sånt, och istället för att dricka sliskig cider så blir det rött/vitt vin (sen slinker det alltid ner någon bärs...).
Det svåraste enligt mig är att hålla sig från att äta hela köket när man kommer hem och hålla sig från bakispizzan/chipsen/godiset/whatever dagen efter, det är fan det farligaste med festkvällarna. Det + att det lätt blir ett jävligt kasst pass om man får för sig att träna dagen därpå gör att jag avstår oftare nu för tiden.
CamRellim
2012-04-27, 06:38
Man måste ju leva lite också tycker jag. Däremot har jag själv dragit ner på det, gått från att festa varannan helg och ibland lite oftare än så till kanske var tredje eller något sånt, och istället för att dricka sliskig cider så blir det rött/vitt vin (sen slinker det alltid ner någon bärs...).
Det svåraste enligt mig är att hålla sig från att äta hela köket när man kommer hem och hålla sig från bakispizzan/chipsen/godiset/whatever dagen efter, det är fan det farligaste med festkvällarna. Det + att det lätt blir ett jävligt kasst pass om man får för sig att träna dagen därpå gör att jag avstår oftare nu för tiden.
Det är nog faktiskt mer kalorier i maten man äter dagen efter/när man kommer hem än det man dricker under kvällen. Tur att pizzorna i denna staden är otroligt dåliga så känns inte som att jag kommer sakna det alls.
Idag när jag ställde mig på vågen stog det 110kg. Alltså 2,3kg mindre än igår. Gissar på att typ allt är vätska. Käkade lättkvarg till frukost idag, det var inte gott att äta naturellt. Ska nog ta och köpa lite frysta bär som jag kan blanda i för att sätta lite smak på det.
Det är nog faktiskt mer kalorier i maten man äter dagen efter/när man kommer hem än det man dricker under kvällen. Tur att pizzorna i denna staden är otroligt dåliga så känns inte som att jag kommer sakna det alls.
Idag när jag ställde mig på vågen stog det 110kg. Alltså 2,3kg mindre än igår. Gissar på att typ allt är vätska. Käkade lättkvarg till frukost idag, det var inte gott att äta naturellt. Ska nog ta och köpa lite frysta bär som jag kan blanda i för att sätta lite smak på det.
Funlight fungerar utmärkt också. Blir som yoghurt.
Pretorian
2012-04-27, 06:52
Käkade lättkvarg till frukost idag, det var inte gott att äta naturellt.
Uää, håller med. Kvarg suger. Ät något du tycker är gott annars blir det en väldigt jobbig deff. Som du säger så prova med bär (det blir ändå inte gott enligt mig). Men håll dig inte fast vid saker som du inte gillar.
...
Lycka till!
What?
LightWeighter
2012-04-27, 11:14
What?
Ja. Köttfärs innehåller inte lika mycket protein som kyckling och dessutom har kroppen svårare för att ta upp allt protein från köttfärs, framförallt nöt, än från kyckling. Vitt kött är överlag bättre att äta under deff eftersom på samma mängd (100g) köttfärs som kyckling får man i sig mer protein och mindre kcal via kyckling.
Säger inte att man ska äta kyckling dygnet runt, det blir lätt tråkigt, men det är att föredra framför annat kött. Men det finns mycket gott man kan göra med det :)
Ja. Köttfärs innehåller inte lika mycket protein som kyckling och dessutom har kroppen svårare för att ta upp allt protein från köttfärs, framförallt nöt, än från kyckling. Vitt kött är överlag bättre att äta under deff eftersom på samma mängd (100g) köttfärs som kyckling får man i sig mer protein och mindre kcal via kyckling.
Säger inte att man ska äta kyckling dygnet runt, det blir lätt tråkigt, men det är att föredra framför annat kött. Men det finns mycket gott man kan göra med det :)
Vad spelar det för roll? 10%-ig köttfärs innehåller enligt SLV 20/100, och kycklingfile 23/100, men det är för ren kycklingfile, och inte den 70-90%-iga som TS med 99.9% säkerhet kommer köpa (då han har en låg budget).
Sen vore det kul att se källa på att kroppen enklare(?) tar upp protein från kyckling än nöt, då det är nytt för mig.
Vad spelar det för roll? 10%-ig köttfärs innehåller enligt SLV 20/100, och kycklingfile 23/100, men det är för ren kycklingfile, och inte den 70-90%-iga som TS med 99.9% säkerhet kommer köpa (då han har en låg budget).
Sen vore det kul att se källa på att kroppen enklare(?) tar upp protein från kyckling än nöt, då det är nytt för mig.
Kyckling och nöt har ungefär samma biologiska värde.
Så vitt jag vet är proteinhalten som produkten levereras; så om det står 23 g protein per 100 g kycklingfilé så är det det som gäller. Även om den levereras fryst och innehåller en del vatten.
Kyckling och nöt har ungefär samma biologiska värde.
Det tror jag med, därför jag frågar efter en källa.
Så vitt jag vet är proteinhalten som produkten levereras; så om det står 23 g protein per 100 g kycklingfilé så är det det som gäller. Även om den levereras fryst och innehåller en del vatten.
Som sagt, ren kycklingfile innehåller ~23/100, den frysta som du köper i butik är oftast 70-90% file, resten vatten/"marinad". Det reflekteras i värdena som står tryckta på påsen (har dock för mig att det inte är obligatoriskt att ha med kcal etc, utan bara en vanlig innehållsförteckning).
Det tror jag med, därför jag frågar efter en källa.
Som sagt, ren kycklingfile innehåller ~23/100, den frysta som du köper i butik är oftast 70-90% file, resten vatten/"marinad". Det reflekteras i värdena som står tryckta på påsen (har dock för mig att det inte är obligatoriskt att ha med kcal etc, utan bara en vanlig innehållsförteckning).
Nej, det är otillagad vikt som gäller; se http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=4810677.
Det finns dessutom olika sätt att tillaga maten på och allt vatten försvinner inte då man tillagar kycklingen. Av den anledningen är det otillagad vikt som den levereras (fryst eller inte) som gäller.
Nej, det är otillagad vikt som gäller; se http://www.kolozzeum.com//forum/showthread.php?p=4810677.
Det finns dessutom olika sätt att tillaga maten på och allt vatten försvinner inte då man tillagar kycklingen. Av den anledningen är det otillagad vikt som den levereras (fryst eller inte) som gäller.
Men alltså, vad fan.
Killen rekommenderar TS att köpa kyckling istället för köttfärs då det ska vara mycket mer protein, men det är det INTE då 23/100 gäller för 100%-ig file, och inte 70-90% som är den filé som TS troligast kommer att köpa.
Var har jag skrivit något om tillagad kycklingfilé? Och varför tycker du att det är nödvändigt att länka till info från SLV när jag själv bidragit med exakt samma information ett par inlägg upp? Läser du inte trådarna du skriver i?
Här har du en länk, ifall det är svårt att hitta http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5740074&postcount=42
CamRellim
2012-04-27, 19:58
Då var dagen snart över!
Till frukost käkade jag först naturell kvarg. Kände mig dock så jävla livlös och behövde lite extra energi till att plugga så öste på med en burk kesella också. Kändes mycket bättre efter det.
Till lunch käkade jag 2 bitar lax. Totalt 250g, tillsammans med lite lätt creme fraiche, champinjoner och gurka. Till middag blev det sedan 250g köttfärs som jag kryddat med curry tillsammans med paprika och gurka.
Stått mig väldigt bra på detta idag.
Imorgon blir det tentaskrivande, ska bli så grymt skön att få det avklarat. På eftermiddagen blir det en svängom på gymmet :)
CamRellim
2012-04-28, 12:38
Sådär. Tentorna skrivna! Känns så jävla gött. Kämpat med överdrivet mycket skolarbete i ca 8v nu och nu är det jobbigaste över.
I alla fall tänkte jag fira med lite vin ikväll. Känner att om jag slutar med allt jag tycker om kommer denna deffen bli väldigt jobbig. Så ikväll blir det lite grillande och vin med gänget för att fira att tentan är gjord :).
Kollade även upp hur mycket kcal det är i vin. 1L torrt vitt vin innehåller 700kcal så det är det jag tänker köra på. Det betyder att om jag ligger på ca 1500kcal i intag idag, förutom vin, blir det ca 2300kcal med vin. Vilket i sin tur betyder att jag bör ligga på underskott ändå :).
Nu blir det snart gymmet, måste bara värva ner lite efter skrivningen. Får dock inte slappa för länge för om några timmar spelar mitt älskade Arsenal, det får inte missas!
CamRellim
2012-04-30, 09:45
Invägningen idag stog på 110.9kg. Alkoholen i lördags fuckade upp det. Blev en pizza på fyllan också, inte bra. Så har bestämt mig för att skita i alkohol över huvud taget under deffen då det bara förstör och inte är värt det. Man har kul en kväll och förstör 3 dagar efter. Sen är det ju faktiskt så att man fortfarande kan följa med ut och ha kul även om man inte dricker.
Kom precis hem från löprundan. Kändes rätt bra. Hade ett lugnt och jämt tempo hela vägen. Tänkte att det är bättre att ta det lite lugnare och hålla ett tempo som man orkar med än att gå ut för hårt och tvingas avbryta efter nån kilometer.
Måttet över rumpan har blivit 2cm mindre också. Sweet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.