Logga in

Visa fullständig version : Kötta på eller deffa först?

Ortodox
2012-04-23, 22:35
Hallå!

Jag vill bara ha lite snabb hjälp och synpunkter om hur jag ska göra angående min dagsform.

Ligger för närvarande på följande:
184 cm
75 kg morgonvikt
81 cm midjemått

Har inte alls tränat särskilt länge, men efter att ha sett mig själv i spegeln med en ölmage utan dess like så fick jag nog.

Hade gått upp från en 69 kg tunnis till 78 kg från Maj till September, det var en sommar fylld med pizza/hamburgare/kebab plus en massa öl/sprit.

Började träna i Januari och gick ned från 78 kg till 73 kg morgonvikt på 45 dagar. Har som de allra flesta nybörjare ökat väldigt markant i vikter och styrka.
Men har kvar det där lilla extra fettet längst ner på magen som verkligen stör mig.
Tycker ni att jag ska kötta på och äta mitt protein, äta mat så jag ligger på en kaloribalans/överskott eller ska jag först deffa bort det sista och sedan kötta på?

Jag har bifogat bilder, ni får ursäkta om de var dåliga och i svartvitt men min telefon är lite trasig.
Det är både där jag spänner och där jag är avslappnad.

Mvh
Ortodox:)

Fredron
2012-04-23, 23:11
Tycker du ska bulka på utan tvekan, behöver dock inte gå speciellt fort då jag antar att du vill känna dig i form nu i sommar.

Exhale_
2012-04-24, 07:22
Svårt att säga hur jag hade gjort i ditt läge. Jag hade i alla fall inte deffat men däremot hade jag nog velat mellan att biffa på i energibalans över sommaren eller bulkat. Hade nog valt det första där, att träna på utan att bulka eller deffa nu under sommaren.

vicarious
2012-04-24, 10:15
Personligen hade jag faktiskt kört en liten deff för att slipa på formen till sommaren. Under sommaren hade jag försökt ligga på balans. Till hösten satsat på en långsam bulk.

Rusk
2012-04-24, 10:18
Ligg på överskott, ingen tvekan.

Litenochlortig
2012-04-24, 10:53
Kör en body recomp imo, kolla in leangains om du inte har hört om det innan.

azrael109
2012-04-24, 18:53
Bulk, eller hålla kcal balans under sommaren och sedan bulk.

312
2012-04-24, 19:02
Haha. Förr kunde en person med 30% BF komma in hit och fråga "Deffa eller bygga?" och svaren var alltid bygg, nu är det alltid deff, oavsett om man har 25% BF eller 3% känns det som. Varför ska han deffa, allvarligt talat? Ser ju bra ut redan nu.

Bulka, helt klart. Dock inte grisbulk, såklart. Satsa på 0,5kg/månaden. :)

Ortodox
2012-05-04, 08:36
Okej, tack så mycket för alla svar.
Bestämde mig för att köra på en balans nu under sommaren för att senare under hösten/vintern bulka sakta men säkert!

Cheerios