Visa fullständig version : Hur snabbt tappar man muskler
nisse1976
2012-04-23, 19:44
Jag brukar styrketräna 3 gånger i veckan.
Idag tränade jag efter ett 2 veckors uppehåll pga sjukdom, dessa två veckor har varit väldigt stillasittande och en ganska dålig kos med vad som känts som ett kaloriöverskott (inte säker dock, inte räknat).
När jag vägde mig så vägde jag ca 1 kilo mindre än vad jag räknat med, vilket var förvånande, jag väger mig alltid på gymmet och gymmar allt som oftast samma tidpunkt med ungefär samma mängd mat i magen.
jag var också klenare än vad jag brukar vara.
Kan det vara så att jag tappat säg 0,5 kilo muskler vilket både skulle kunna förklara vikten samt klenheten?
Tycker det låter sjukt att man skulle tappa muskler så snabbt men jag vet inte hur lång det det tar.
Någon som upplevt samma sak eller var vikten och att jag var klenare helt enkelt slump?
Misstänker du att du legat på överskott har du sannolikt inte legat på underskott och därför har du mest sannolikt inte tappat ett halvt kg muskler- om ens något att tala om. 2 veckor är inte mycket i sammanhanget.
Det är gram du kan ha tappat, inte hekto förmodligen.
nisse1976
2012-04-23, 19:51
Misstänker du att du legat på överskott har du sannolikt inte legat på underskott och därför har du mest sannolikt inte tappat ett halvt kg muskler- om ens något att tala om. 2 veckor är inte mycket i sammanhanget.
Det är svårt att säga, jag har hyfsat lätt att ha koll på ungefär hur många kalorier jag får i mig per dag i vanliga fall. Nu var min kost extremt skild från hur den brukar vara dock, mest glass och yoghurt, därför svårt, men det mättar inte så bra och jag kände mig inte så hungrig, därav att jag tror jag legat på överskott men som sagt, inte säker.
LarsLasr
2012-04-23, 20:20
Eller så är du bara inte helt återställd efter sjukdomen?
Tvivlar på att du skulle tappat några större mängder muskelmassa, men troligen har inte din kropp haft möjlighet att prioritera tillväxt och återhämtning.
aldoschadewitz
2012-04-23, 20:21
om du inte tränar på två veckor så kan du absolut tappa 0,5 kg muskelmassa. speciellt om du har ätit dåligt med protein. Med tanke på att du tappat styrka också så är det säkert att det är muskler du har tappat. bara att börja kötta igen så är du snart tillbaka där du var innan
nisse1976
2012-04-23, 20:28
om du inte tränar på två veckor så kan du absolut tappa 0,5 kg muskelmassa. speciellt om du har ätit dåligt med protein. Med tanke på att du tappat styrka också så är det säkert att det är muskler du har tappat. bara att börja kötta igen så är du snart tillbaka där du var innan
Ajdå, men det borde gå snabbare att bygga upp de muskler jag tappat på denna korta period än vad det gjorde från början?
Tydligast var det i små muskler, sista delen i bänkpress t.ex
nisse1976
2012-04-23, 20:31
Eller så är du bara inte helt återställd efter sjukdomen?
Tvivlar på att du skulle tappat några större mängder muskelmassa, men troligen har inte din kropp haft möjlighet att prioritera tillväxt och återhämtning.
Helt återställd är jag inte, men det var problem med halsen och nu bör det inte/känns det inte som att det skall hämma min styrka.
azrael109
2012-04-23, 21:07
Jag brukar styrketräna 3 gånger i veckan.
Idag tränade jag efter ett 2 veckors uppehåll pga sjukdom, dessa två veckor har varit väldigt stillasittande och en ganska dålig kos med vad som känts som ett kaloriöverskott (inte säker dock, inte räknat).
När jag vägde mig så vägde jag ca 1 kilo mindre än vad jag räknat med, vilket var förvånande, jag väger mig alltid på gymmet och gymmar allt som oftast samma tidpunkt med ungefär samma mängd mat i magen.
jag var också klenare än vad jag brukar vara.
Kan det vara så att jag tappat säg 0,5 kilo muskler vilket både skulle kunna förklara vikten samt klenheten?
Tycker det låter sjukt att man skulle tappa muskler så snabbt men jag vet inte hur lång det det tar.
Någon som upplevt samma sak eller var vikten och att jag var klenare helt enkelt slump?
Tror mest det är att du har varit sjuk och borta från träningen. Första veckan efter jag har varit det brukar allt vara lite tyngre men sedan släpper det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.