handdator

Visa fullständig version : Gå ner och bygga upp!

Andersen25
2012-04-23, 16:46
Hejsan!

Jag är en 16 årig kille som har kört hemmaträning seriöst under ca 6 månader, och oseriöst dem 6 månaderna innan dem 6 seriösa månaderna. Anledningen till att jag tränar hemma och inte på gym är för att jag har varit tvungen att använda mina pengar till andra grejer så tänkte att det fungerar väl lika bra med hemmaträning som uppbyggnad inför gymmet sedan.

Väger just nu 77kg och är 180-182 cm lång.

--------------------------------------------------------------------------
Schemat jag följer ser ut såhär:

Måndag: Bröst/Axlar/Triceps
Lutande hantelbänk 3 set 6-8 reps
Flyes med hantlar eller kabel 3 set 8-10 reps
Stående axelpress med stång eller hantlar 3 set 6-8 reps
Sidolyft 3 set 10-12 reps
Skullchrushers m. hantlar 3 set 6-8 reps
Dips 3 set 10-15 reps
Armhävningar 3 set 10-15 reps

Tisdag:Ben/Mage
Knäböj 6-8 reps 4 set
Utfall 8-10 reps 3 set
Stående vadpress 8-10 reps 5 set
Benlyft 3 set 10-12 reps
Sit-ups 3 med tyngd set 10-15 reps

Onsdag: Rygg/biceps
Hantelcurl 6-8 reps 3 set
Marklyft med hantlar 4-6 reps 3 set
Hammercurl 6-8 reps 3 set
hantelshrugs 12 reps 3 set
Koncetrationscurl 6-8 reps 3 set

Torsdag:Vila

Fredag : Bröst/Axlar/Triceps
Lördag:Ben/mage
Söndag: Rygg/biceps

(Hantlar 40kg total, 20kg på en hantel justerbar vikt.)
--------------------------------------------------------------------------

Mitt mål är att minska i både vikt och öka i muskelmassa, skulle detta vara möjligt med detta schemat och med ett liknande kostschema?

Frukost: 80-100g Crunchys med 4-5 dl mjölk eller två lingongrova mackor med smör och skina.

Lunch: Det som bjuds på i skolan, skär oftast ner på pasta/ris/potatis och har mer av kött och grönt.

Mellanmål: 80-100g Crunchys med 4-5 dl mjölk eller två lingongrova mackor med smör och skina.

Kvällsmat: Det som mamma lagar, skär oftast ner på pasta/ris/potatis och har mer av kött, fisk och grönt.

Efter träningarna brukar jag äta en banan.

Tränar även fotboll på tisdagar och torsdagar och en match varje helg, eller ska börja igen efter en ljumskskada och en stukad fot. Är även ute och går 2 dagar i veckan alternativt joggar när jag kommit igång med fotbollsträningen igen och känner mig bra i foten och ljumsken.

Nå, hur skulle detta fungera för att öka långsamt i muskelmassa och gå ner i vikt fram till sommaren/under sommare? :):hbang::thumbup:

Fredron
2012-04-23, 17:01
För att minska i fett måste du ligga på kaloriunderskott och för att få mer muskler bör du ligga på kaloriöverskott, för att förenkla det lite. Därför är dessa två inte effektivt att försöka kombinera.
Efter träningarna ska du definitivt inte bara äta en banan, kroppen behöver protein efter träningen och se gärna till så att stort lass mat kommer efter också.

Ditt "kostschema" är ganska värdelös information för oss. Storleken på portionerna kan avgöra om du går upp, står stilla och går ner i vikt även om du äter det du angivit.
Angående träningsschemat så ser det väl helt ok du kanske skulle kunna lägga till chins på ryggpasset i alla fall.

Andersen25
2012-04-23, 17:12
För att minska i fett måste du ligga på kaloriunderskott och för att få mer muskler bör du ligga på kaloriöverskott, för att förenkla det lite. Därför är dessa två inte effektivt att försöka kombinera.
Efter träningarna ska du definitivt inte bara äta en banan, kroppen behöver protein efter träningen och se gärna till så att stort lass mat kommer efter också.

Ditt "kostschema" är ganska värdelös information för oss. Storleken på portionerna kan avgöra om du går upp, står stilla och går ner i vikt även om du äter det du angivit.
Angående träningsschemat så ser det väl helt ok du kanske skulle kunna lägga till chins på ryggpasset i alla fall.

Äter cirka en stor portion till lunch och kvällsmat, kvällsmat äter jag ofta en två stora portioner tills jag blir mätt men det hjälper ju inte så mycket. Brukar aldrig väga mat osv, brukar bara lassa upp lite.

Var ute och skulle köpa en chin bar nu under helgen på intersport men deras tillverkades inte längre, så hade tänkt dra in till Rusta under veckan och köpa en chin bar och lägga till chin på rygg passet ;)

Vill även mest kombinera för att jag har läst att det går att kombinera, men att det är svårt. För jag tycker att jag har för lite muskler, eller har vuxit ganska mycket under tiden jag gymmet fast jag har inte ökat i vikt. Men jag har fortfarande kvar fett på kroppen som jag tycker är för mycket, men jag tycker inte att jag bör dra en deff eftersom att jag inte har tillräckligt med muskelmassa imo. Så vill minska på fettet och omvandla det till muskler under denna tiden. :)

Temptation
2012-04-23, 20:19
Du kan inte "omvandla" fett till muskler.