Visa fullständig version : Kostschema för viktnedgång
Hallå där. Jag är tjej, 178 lång, 88 kg och har tränat i ett par månader, främst styrka med rätt tunga vikter och färre reps. Nu skulle jag vilja gå ner i fettmassa istället och har sedan ett par veckor ätit enl. följande:
Frukost: 2 dl 0.5%ig mild, naturell youghurt, 2 msk osötad musli, en banan
Mellanmål: kesella med bär, alt. en proteinshake
Lunch: Kyckling el. dyl, med 100 g kolhydrater, osötad salsa eller en msk pesto
Mellanmål: en frukt eller lite mandlar
Middag: som lunch ungefär.
Kvällsmål: vaniljkesella med bär eller en smoothie med kesella, proteinpulver, hallon och youghurt.
Ligger på ett genomsnitt 1500 kcal/dag (exkl. träningen). Borde jag inte rimligtvis gå ner lite med detta? Borde jag öka/minska kalorierna in?
Tränar 3-4 gånger i veckan, samt promenader ett par gånger i veckan också.
Såå tacksam för hjälp! :-)
Du vet ju hur du ätit och du har gjort detta i ett par veckor. Står du stilla i vikt eller går du ner för tillfället?
Om du står stilla så måste du onekligen sänka kaloriintaget för att gå ner i vikt.
Jag står rätt stilla, sista veckan har jag inte tappat ett gram. Jag tycker bara det blir lite paradoxalt att sänka mig till kanske 1300, om man ser till de ekvationer som finns för att räkna ut det basala behovet osv. Men det kanske är så det funkar för min kropp bara. Något tips på vad jag ska ta bort? Rädd att kroppen ställer in sig på svält bara, men det kanske bara är jag som tror det :-)
King Grub
2012-04-23, 16:44
Jag vet inte vad din definition av "ställa in sig på svält är", men om du menar något i stil med att man inte går ner i vikt trots energiunderskott eller att kroppen börjar lagra fett från ingenstans, så existerar inte något sådant fenomen.
Jag är nybörjare på det här ;-) Okej, men då gäller det väl helt enkelt att dra ner på energin in antar jag, och hoppas på att det lossnar!
Dashivas
2012-04-23, 19:34
Ta bort frukten och 100g kolhydraterna som du äter till middagen.
Ersätt med broccoli blomkål eller liknande
Kolla på kessellan vad den innehåller har sett rätt stora skillnader där.
Personligen köper jag 0,5% kesella på lidhl den är både jätte billig och mycket protein och energi snål.
Vill du ha smak i kessellan lägg i protein pulver med rätt smak.
aldoschadewitz
2012-04-23, 20:31
Jag är nybörjare på det här ;-) Okej, men då gäller det väl helt enkelt att dra ner på energin in antar jag, och hoppas på att det lossnar!
ja, eller öka cardion..
azrael109
2012-04-23, 21:11
Tycker också du borde dra ner på kolhydraterna i dina lunch/middag. Kanske inte så extremt som att ta bort dom direkt men åteminstone skära lite i det när resultaten sinar.
Ännu en stört dum fråga...; Säg att jag ligger på 1500 kcal per dag, och jag "tränar bort" 400 kcal. Räknas 1500 fortf som min nivå eller ska jag dra bort de 400 till 1100? Jag är helt färsk med att räkna kalorier och greja..
Du ska dra av ytterligare 400 kcal om du tränar 400 kcal extra.
Du ska dra av ytterligare 400 kcal om du tränar 400 kcal extra.
Okej, så då hamnar jag kanske på 1100 kcal/dygn.. Om det nu är så att jag måste sänka mina kcal ytterligare för att få resultat, blir det inte lite väl lite med ca 800-900 kcal per dag?
Okej, så då hamnar jag kanske på 1100 kcal/dygn.. Om det nu är så att jag måste sänka mina kcal ytterligare för att få resultat, blir det inte lite väl lite med ca 800-900 kcal per dag?
Jag tror jag läste ditt inlägg fel *gah!*.Om du har 1500 kcal i förbränning utan träning en vilosam dag och tränar motsvarande 400 kcal så kan du äta 1900 kcal.
Ännu en stört dum fråga...; Säg att jag ligger på 1500 kcal per dag, och jag "tränar bort" 400 kcal. Räknas 1500 fortf som min nivå eller ska jag dra bort de 400 till 1100? Jag är helt färsk med att räkna kalorier och greja..
Du får räkna hur du vill :p
Att du inte går ner på ett intag på 1500 kcal är iaf allt du behöver veta för stunden så länge du inte ändrar aktivitetsnivå. Mer komplicerat än så behöver du inte göra det.
Du får räkna hur du vill :p
Att du inte går ner på ett intag på 1500 kcal är iaf allt du behöver veta för stunden så länge du inte ändrar aktivitetsnivå. Mer komplicerat än så behöver du inte göra det.
Haha, okej, helt rätt. Bara jag som vill göra allt rätt från början liksom :-) Stort tack för all hjälp iaf. Det skulle finnas "Deff for dummies" eller något :-)
LarsLasr
2012-04-24, 12:16
Deff for dummies (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Om du inte redan läst den ;)
1500 kcal och 88 kg får jag inte riktigt att gå ihop så jag skulle börja med att gå igenom beräkningarna av energiintaget och se till att räkna med allt.
Sen skulle jag se över hur mycket du rör dig.
Att börja diskutera kolhydrater hit eller dit känns fel när det redan är ett lågt energiintag, det är inget magiskt med att utesluta kolhydrater...
1500 kcal och 88 kg får jag inte riktigt att gå ihop så jag skulle börja med att gå igenom beräkningarna av energiintaget och se till att räkna med allt.
Sen skulle jag se över hur mycket du rör dig.
Att börja diskutera kolhydrater hit eller dit känns fel när det redan är ett lågt energiintag, det är inget magiskt med att utesluta kolhydrater...
Jag har vägt allt jag har stoppat i munnen sista veckorna, och lägger gärna in det i överkant så jag vet att jag inte underskattar det, landar på ca 1500 kcal/dag som jag tar in alltså, inte det basala behovet. Vissa dagar blir det bara 1000 kcal, andra dagar 1500, men i snitt 1500 kcal utan borträknandet av träningen. Jag blir inte heller riktigt klok på det. Enl. tex Viktklubb ska jag äta 2400 kcal, men inte en chans att jag får i mig det, det är mer än vad jag äter i vanliga fall.
Träningen är som sagt styrketräning 3-4 ggr i veckan, ca 45 min, med 15 min kardio innan. Promenader (45 min) på det kanske 2 ggr/vecka samt ngt HIIT-pass i enstaka fall. Går mycket på jobbet dessutom (jobbar visserligen bara en vecka i månaden), det blir lätt 10 000-20000 steg per arbetspass.
Äh, jag vet inte, det kanske är att överanalysera allt. Kanske bara ska försöka känna efter och se vad som ger resultat :-)
Deff for dummies (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)
Om du inte redan läst den ;)
Haha jo, jag har läst den :-)
LarsLasr
2012-04-24, 12:57
Som motivation/underhållning kan du kolla på "älskling, du har blivit en tjockis" på tv3play :)
Gillar det mest för att dom får så fina resultat och att dom bekräftar gång på gång att 8veckor är allt som behövs bara man äter bra, har rätt inställning, någon som pushar en och tränar hårt, tror dom siktar på 3st 45minuters pass om dagen. Enkelt i teorin, psykist och fysiskt jobbigt att utföra, men väl värt det om man blir nöjd med sin kropp.
Som motivation/underhållning kan du kolla på "älskling, du har blivit en tjockis" på tv3play :)
Gillar det mest för att dom får så fina resultat och att dom bekräftar gång på gång att 8veckor är allt som behövs bara man äter bra, har rätt inställning, någon som pushar en och tränar hårt, tror dom siktar på 3st 45minuters pass om dagen. Enkelt i teorin, psykist och fysiskt jobbigt att utföra, men väl värt det om man blir nöjd med sin kropp.
Ja, har sett det, och de är riktigt duktiga! Gillar att kosten de kör är LCHF- körde det innan och gick ner 1 kg/vecka utan träning. Dock är den kosten för "ensidig" för mig, till slut stod äggen mig upp i halsen :-) Bra program dock!
Pretorian
2012-04-24, 13:28
Jag tror inte du räknar rätt (Deja vú?? Har jag inte sagt detta i några andra trådar?)
Jag tror inte du räknar rätt (Deja vú?? Har jag inte sagt detta i några andra trådar?)
Du tror inte jag väger maten rätt? Kan väl känna att vägningen i det hela är väl den enklaste matten :-)
Pretorian
2012-04-24, 13:39
Du tror inte jag väger maten rätt? Kan väl känna att vägningen i det hela är väl den enklaste matten :-)
Du är säkert duktig på matte men du missar något. Annars borde du gå ner i vikt om du äter 1500 en dag och 1000 en annan.
Jag äter närmare 2000 och väger ca 80kg och jag går ner. Endast styrketräning, ingen cardio.
Du är säkert duktig på matte men du missar något. Annars borde du gå ner i vikt om du äter 1500 en dag och 1000 en annan.
Jag äter närmare 2000 och väger ca 80kg och jag går ner. Endast styrketräning, ingen cardio.
Hm, ja, jag vet bara inte vad det är. Det är därför jag behöver hjälp. Dock ska det tilläggas att vågen stod på 4 hg mindre än igår (!), så det kanske bara tar lite tid för kroppen att lossa kilona. Eftersom jag inte minskat i vikt på detta sätt innan vet jag inte riktigt heller hur kroppen reagerar. Jag ska pröva minska energiintaget något och så återkommer jag nästa vecka för utvärdering!
Pretorian
2012-04-24, 13:54
Hm, ja, jag vet bara inte vad det är. Det är därför jag behöver hjälp. Dock ska det tilläggas att vågen stod på 4 hg mindre än igår (!), så det kanske bara tar lite tid för kroppen att lossa kilona. Eftersom jag inte minskat i vikt på detta sätt innan vet jag inte riktigt heller hur kroppen reagerar. Jag ska pröva minska energiintaget något och så återkommer jag nästa vecka för utvärdering!
Jag gjorde en så oförskämt grov uträkning av vad du skrev att du åt i första inlägget och hamnar över 2000 kalorier. Då räknade jag på tex 200 gram kyckling etc så jag snålade ganska mycket.
Jag gjorde en så oförskämt grov uträkning av vad du skrev att du åt i första inlägget och hamnar över 2000 kalorier. Då räknade jag på tex 200 gram kyckling etc så jag snålade ganska mycket.
Jag äter bara 100 g kyckling/lax per måltid, små portioner. Vaniljkesellan kan tex vara 2 msk, och inte hela burken liksom. Men det kanske är som du säger, det kanske är mer än vad jag tror. Lägger dock in alla mängder och vikter i viktklubbs program där det räknas ut direkt. Men vi får se helt enkelt!
Vill bara uppdatera att det har försvunnit 1 kg från i måndags! Måste vara vätska eller ngt som fastnade förra veckan. Så skönt att ha fått kvitto på att något man gör är rätt! Stort tack för hjälpen här :-) Skar ned kolhydraterna på lunchen till max 50 g och skippar frukten i mellanmålen, det kommer nog göra susen!
1.5 kg bort sedan förra måndagen. Känns bra!
madballz
2012-04-30, 10:17
Jag skulle skippa kolhydraterna vid lunchen eller sänka dem till ungefär 30g, sedan äta ungefär 30g till frukost och sedan 40g till målet du äter efter du tränat :)
Jag skulle skippa kolhydraterna vid lunchen eller sänka dem till ungefär 30g, sedan äta ungefär 30g till frukost och sedan 40g till målet du äter efter du tränat :)
Låter bra! Har börjat äta ungefär så nu, fast det blir inte helt hundra alla dagar. Försöker dock äta mer kolhydrater efter träningen och äta betydligt mindre mängd till lunch. Ofta kokar jag bara broccoli eller blomkål till laxen/kycklingen och äter kanske 50 g kolhydrater efter träningen ihop med proteinkällan.
Man lär sig hela tiden :-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.