Visa fullständig version : Ang. en tand
Rikard Jansson
2012-04-23, 14:03
Gick till tandläkaren för något år sen, för mina tänder är lite cp, och fula. Frågade om jag kunde få tandställning, visst sa de. Fick göra diverse mätningar o.s.v. och stoppa in deg i truten och allt vad det var. Efter några möten så kom erbjudandet; skulle få göra upp till 6 operationer inkl käkoperation och detta skulle ta upp till 2 år och jag skulle få betala ungefär hälften själv. Nej tack sa jag.
Nu till frågan; får man få vad som helst begärt, som 19åring? fråga 2; får man få vad som helst som 22åring förutsatt att man betalar? vill dra ut en enda tand och sätta i något annat
Du får ej kosmetisk tandvård kostnadsfritt bara för att du är under 20, då gäller samma för dig som för alla andra. Sen kommer du nog heller inte hitta en tandläkare som drar ut en frisk tand bara för att du tycker den är ful.
Rikard Jansson
2012-04-23, 14:25
Du får ej kosmetisk tandvård kostnadsfritt bara för att du är under 20, då gäller samma för dig som för alla andra. Sen kommer du nog heller inte hitta en tandläkare som drar ut en frisk tand bara för att du tycker den är ful.
den står ju rakt in mot gommen typ?
Du kanske kan du det åtgärdat om du hävdar att du får problem när du äter eller liknande, men knappast bara för att du ogillar hur det ser ut.
MathiasF
2012-04-23, 15:02
Du kan ju hävda att den skrapar i när du idkar fellatio.
Vilken tand är det, och har du något problem av det, annat än att du ogillar utseendet?
Behöver inte ens gälla om man är under 20. Jag hade tandställning och (mina föräldrar) fick betala för kalaset. Tydligen blir det så om man inte överskrider en viss gräns av asymmetri.
Vad är detta? Jag har haft massa grejer, räls, nackhuvegrej, bettskena, sånna där gummiband, gommar, nattgomm som fyllde hela munnen. Ryckt visdomständer också lite senare i livet. Inget kostade.. Är det olika mellan olika kommuner? Var några år sedan bör tilläggas..
Ursäkta trådstölden, men finns det några tandläkare/seniora tandläkarstudenter här på kolo?
Jag hade räls och allt vad det innebar utan att betala trots inga groteskt sneda tänder. Känner en som har fått tre operationer för tänderna utan att betala trots att han är +20.
Jag hade räls och allt vad det innebar utan att betala trots inga groteskt sneda tänder. Känner en som har fått tre operationer för tänderna utan att betala trots att han är +20.
Känner mig smått bestulen med tanke på att det kostade närmare 30 000 för mig. :)
Jockefoten
2012-04-23, 19:04
Skulle inte du sätta in guldtänder?
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:07
Skulle inte du sätta in guldtänder?
Jag ville vara cool förr, innan jag hittade zyzz :)
Behöver inte ens gälla om man är under 20. Jag hade tandställning och (mina föräldrar) fick betala för kalaset. Tydligen blir det så om man inte överskrider en viss gräns av asymmetri.
Ja, det är ju det jag säger. Det måste vara tillräckligt "illa" för att staten ska gå in och betala, även om man är 15 år. Tänder som enbart är lite fula räcker inte för att få tandställning, utan det måste finnas ett fel i funktionen också.
limenka: Då hade du väl över/underbett, det eller så fick sig tandläkaren en..massage på köpet.
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:26
Jag kan stänga tänderna och sedan sticka ut tungan helt, borde väl vara illa nog?^^
Jag kan stänga tänderna och sedan sticka ut tungan helt, borde väl vara illa nog?^^
Bild på hur det ser ut?
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:29
Bild?
Orkar inte ta bild. Men bl.a. därför + att ansiktsproportionerna inte är som de ska p.g.a. samma käkproblem (för långt från näsa till hakspets i förhållande till resten av ansiktet) så krävdes en jävla massa operationer som jag skulle få betala delar av
Orkar inte ta bild. Men bl.a. därför + att ansiktsproportionerna inte är som de ska p.g.a. samma käkproblem (för långt från näsa till hakspets i förhållande till resten av ansiktet) så krävdes en jävla massa operationer som jag skulle få betala delar av
Skumt, låter nästan som något för den vanliga sjukvården och inte tandvården?
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:32
Skumt, låter nästan som något för den vanliga sjukvården och inte tandvården?
Ja, de fick ha möten tillsammans. Fast var inte vanliga sjukvården utan något annat! Eller kanske var sjukvården, käk-kirurg iaf
Ja, de fick ha möten tillsammans. Fast var inte vanliga sjukvården utan något annat! Eller kanske var sjukvården, käk-kirurg iaf
Käkkirurg är ju tandläkare, men kanske var käkkirurg, önh/plastik tillsammans?
Men var inte en sosse. Har du komplex över tänderna så betala för att fixa det. Om du mår dåligt över det är det väl investerade pengar.
Gå till en privat tandläkare och betala. Han rycker ut dina friska tänder om du skulle betala för det. Och om det tar två år att få perfekta tänder...so what? Du är inte handikappad under tiden utan kan fortsätta ditt liv som vanligt.
Men var inte en sosse. Har du komplex över tänderna så betala för att fixa det. Om du mår dåligt över det är det väl investerade pengar.
Gå till en privat tandläkare och betala. Han rycker ut dina friska tänder om du skulle betala för det. Och om det tar två år att få perfekta tänder...so what? Du är inte handikappad under tiden utan kan fortsätta ditt liv som vanligt.
Inte riktigt, och gör han det lär han inte vara långlivad inom yrket.
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:37
Käkkirurg är ju tandläkare, men kanske var käkkirurg, önh/plastik tillsammans?
Kommer inte ihåg!
Ja för jag som student har ju 100 lök att sprätta :) Mår inte dåligt över det, vill bara ha tillrättad en tand (den mellan framtänderna där uppe och ena hörntanden) då den sticker rakt bak mot halsen typ och det ser väldigt konstigt ut
Inte riktigt, och gör han det lär han inte vara långlivad inom yrket.
Finns det någon lag som gör det olagligt för tandläkare att rycka friska tänder? Hur gjorde alla i total makeover-programmen? Bara porslinsfasader?
Kommer inte ihåg!
Ja för jag som student har ju 100 lök att sprätta :) Mår inte dåligt över det, vill bara ha tillrättad en tand (den mellan framtänderna där uppe och ena hörntanden) då den sticker rakt bak mot halsen typ och det ser väldigt konstigt ut
Ok. Det går säkert att ta på avbetalning om du verkligen vill göra det. Men en(två?) tand kan knappast kosta 100k att fixa? Hursomhelst svarar nog tandläkarn bäst på hur det går att lösa.
Rikard Jansson
2012-04-23, 19:45
Ok. Det går säkert att ta på avbetalning om du verkligen vill göra det. Men en(två?) tand kan knappast kosta 100k att fixa? Hursomhelst svarar nog tandläkarn bäst på hur det går att lösa.
nej det var käkoperationerna osv tillsammans med tandställning och allt vad de var som jag skulle få betala det för. en tand har jag ingen aning om
Finns det någon lag som gör det olagligt för tandläkare att rycka friska tänder? Hur gjorde alla i total makeover-programmen? Bara porslinsfasader?
Man får inte rycka tänder hejvilt bara för att patienten vill det, nej.
Och ja, fasader är väl det troligaste då, tror du att de sliter ut varenda tand och sätter in implantat istället?
limenka: Då hade du väl över/underbett
Jahapp, jag som har drygt 3 mm överbett. :D Nä men gjort är gjort; jag litar på att de fattade professionella beslut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.