Visa fullständig version : Mask i munnen av spanska Jordgubbar
Holabandola
2012-04-23, 12:43
Jepp, jag fick en blåsa i munnen, gick med blåsan i 2,5 vecka, sedan ledsnade jag och stack hål på den.
Ut kom en mask, huvudet satt kvar och kom ut först nästa dag med 3 små illgröna bollar (ägg!?).
Jag kan bjuda på en bild på bölden om intresset visar sig hehe. Tog tyvärr ingen bild på masken dock.
..så, ät inte vilda bär, särskilt inte från utlandet med småsår i munnen.
Hua...
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSROcALDBJp2nWZ1GQfGQwAm1GALJFoz fLNXVsaLDnmZ4UA0huX3A
hanushans
2012-04-23, 12:47
Ut kom en mask... :(
Tänk om du har fler maskar i munnen! Är du säker på att den kom från jordgubbarna?
hanushans
2012-04-23, 12:47
Kan inte se bilden förresten, vill gärna se.
Holabandola
2012-04-23, 12:50
Jag är inte säker att den kom från gubbarna.
Som det ser ut nu så har jag inga andra blåsor el något. Så det var nog bara en som satte sig i ett litet sår i gommen som jag fick av varmt te några dagar innan.
hanushans
2012-04-23, 12:51
Synd att du inte sparade masken. Hade gärna velat se den.
Tror du du fick ut alla ägg?
hanushans
2012-04-23, 12:52
Blev du inte rädd när du såg huvudet och den satt kvar? Eller du kanske inte förstod att det var en mask då?
Holabandola
2012-04-23, 12:55
Nä jag blev inte rädd, men jag är rädd nu dagen efteråt, bra jävla nojjig att någon ny blåsa ska poppa upp.
hanushans
2012-04-23, 12:58
Om du inte blev rädd då ska du inte vara rädd nu. Du hade ju blåsan redan innan, tror inte det kommer någon ny då. Men kan du inte ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om de vet?
Ser väldigt gärna en bild!
Jag med, upp med en bild på fanskapet!
Jag antar att du redan har anmält det till vården?
Får panik bara av att läsa det.... :D
jag antar att du redan har anmält det till vården?
+1
liquid diamonds
2012-04-23, 13:53
omg vilken mardröm *spy*
Peter Hansen
2012-04-23, 14:04
bilD!
Fy fan, jag skulle ha skurit ansiktet av mig.
Bild Bild Bild! i liek gore
Jag åt spanska jordgubbar igår! Dem var lite konstiga att bita i inte lika mjuka kanske har med något annat att göra. Fick en blåsa idag. Tror ni det kan vara det? Har lite små ont i halsen då och då också.
Lägg av. Det måste vara ett skämt. Det är ju en av världens största mardrömmar.
Holabandola
2012-04-23, 17:18
Helt sant :-)
Nej jag har inte tagit kontakt med vården, borde jag det? Why?
Såret har läkt ihop fint.
Holabandola
2012-04-23, 17:25
Syns inte så bra, det där var blåsan, ser inte så stor ut, men den vart större med tiden, men som ni ser så var det inte rött eller svullet på något sätt, bara en påse med en mask i :-)
http://forumbilder.se/images/013201262421Pa2ef.jpg
Helt sant :-)
Nej jag har inte tagit kontakt med vården, borde jag det? Why?
Såret har läkt ihop fint.
Självklart för att de ska kunna kolla vad det är och hindra ev smittspridning.
Jag ser inget? Vart ska jag titta? Hur vet du att det är pga av jordgubbar du åt för 2½ vecka sedan?
Nebuchadnezzar
2012-04-23, 18:16
Låter som nån gammal go body horror-film. :D
Holabandola
2012-04-23, 18:44
Jag vet inte om det var jordgubbarna, kan ha varit en sushi också.
Det är väl inget särskilt med den masken...eller?, typ vilken mask som helst kan väl bosätta sig i ett sår. T o m vanlig husfluge-larv.
Jag har idag insett att jag faktiskt blivit smått traumatiserad av det hela. Är på helspänn och går med ficklampan i munnen en gång i timmen...supernojjig, så pass att jag fått en huvudvärk nu hehe.
Måste lägga detta bakom mig...men det krävs nog några dagar, för har inget hänt på ett par dagar, så kommer inget mer hända heller.
Det är väl inget särskilt med den masken...eller?, typ vilken mask som helst kan väl bosätta sig i ett sår. T o m vanlig husfluge-larv.
Jag har idag insett att jag faktiskt blivit smått traumatiserad av det hela. Är på helspänn och går med ficklampan i munnen en gång i timmen...supernojjig, så pass att jag fått en huvudvärk nu hehe.
Måste lägga detta bakom mig...men det krävs nog några dagar, för har inget hänt på ett par dagar, så kommer inget mer hända heller.
Du ska nog som sagt ta upp detta med valfri sjukvårdspersonal. Ring din hälsocentral och hör vad dom säger om saken. Även om du inte lider några men så får man nog se det som bra att sådant här rapporteras in.
Som kuriosa kan jag tala om att maskar och larver kan leva i kroppen, fortplanta sig, växa och dö i rätt stort antal innan bäraren nödvändigtvis märker det. När man väl märker det i så fall beror det ofta på att döda maskar bygger upp i något organ tills det blir problem :)
Lillleif
2012-04-23, 20:12
Invasionen har börjat. Utomjordingarna är här.
Holabandola
2012-04-24, 07:19
Den här masken var så stor (1cm med knappnålshuvud) så om det var någon invasion på gång så borde det märkas rätt hårt.
Pratade med sjukvårdrådgivningen nu och hon (rutinerad gammal sköterska) hade aldrig hört talas om något liknande.
Men hon trodde det bara var lokalt och att det skulle inte vara någon oro för spridning.
Så länge såret såg fint ut, vilket det gör, är helt läkt och ömmar inte så är jag safe, och inga nya blåsor uppstår så.
hua...fyfan.
Hur säker är du på källan egentligen?
Holabandola
2012-04-24, 07:26
...inte alls säker.
Hade sår (brännsår av hett te) i gommen under 3 dagar, och något jag åt under dessa tre dagar måste det ha varit.
...inte alls säker.
Hade sår (brännsår av hett te) i gommen under 3 dagar, och något jag åt under dessa tre dagar måste det ha varit.
Jag gillar din rubriksättning utifrån det du nu skriver :D
Catstyle
2012-04-24, 07:38
Kommer sluta med att det varken är sushi, jordgubbar eller maskar inblandade. :)
Hur kan man inte dokumentera detta?? Vad tänkte du?!
frys eller koka bären innan.
Holabandola
2012-04-24, 09:15
Inte trodde jag heller att det var en mask där inne.
Det roliga var att svansen tittade ut först, och petade jag på svansen så knep den ihop sig. Inte ens då fattade jag riktigt att det var en mask. Det var först när huvudet kom som jag fattade.
Sushin kan det inte ha varit kom jag på nu, för det var kokta räkor (råa räkor äter man ju inte) och gravad lax. Så där borde det itne ha varit några maskilainen.
Det måst ha varit gubbarna, för det såg ut som en sån mask som normalt kryper på gubbar, med svart litet huvud.
Den här masken var så stor (1cm med knappnålshuvud) så om det var någon invasion på gång så borde det märkas rätt hårt.
Pratade med sjukvårdrådgivningen nu och hon (rutinerad gammal sköterska) hade aldrig hört talas om något liknande.
Men hon trodde det bara var lokalt och att det skulle inte vara någon oro för spridning.
Så länge såret såg fint ut, vilket det gör, är helt läkt och ömmar inte så är jag safe, och inga nya blåsor uppstår så.
hua...fyfan.
Så hon vet inte vad hon pratar om, och ger ut råd baserat på vad exakt? Maskar i käften kan inte vara bra, och tydligen inte normen (surpirse?). Vore jag du skulle jag se till att få en ordentlig undersökning gjort av folk som faktiskt vet något.
Eg. om du får den dödligaste varianten av stafylkocker, ska du "vänta och se" om det blir bättre också? Allvarligt talat, du kan dö inom dagar om du råkar få den värsta av dem..
Dessutom är sjukvården i princip gratis, så vad har du att förlora?
En bekant fick veta att hon hade cancer när hon var gravid, endast pga av att de ville göra en komplett koll. Hon hade ingen aning. Nu gick ju allt bra, men det bevisar ju att det minsann kan gå åt helvete rätt snabbt om man inte är försiktig. Nojja är inte bra, men bättre än att inte bry sig alls.
Fy fan vad obehagligt. Jag hade nojjat ihjäl mig ett bra tag framöver om jag hade upptäckt en mask i ett sår.
hua...fyfan.
Googla tapeworm och kom tillbaka sägandes att man nödvändigtvis märker saker som är över 1cm som lever i kroppen ;) Nu lär det inte vara en sådan, eftersom de inte lever i jordgubbar. Just sayin'
Edit: I fisk kan de leva, dock har jag inte hört om någon som fått ut dem ur munnen, de lever väl i tarmregionen framförallt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.