Logga in

Visa fullständig version : när bör man deffa/bulka?

användaren
2012-04-23, 12:28
det enkla svaret på frågan är väl deff när man är för fet och bulk när man är för smal men det var inte riktigt så jag tänkte.

för en nybörjare finns det en poäng med att gå på lite överskott dvs sakta bulk även om personen ifråga är lite smalfet eller på gränsen till överviktig? eller är det hardcore deffning ner till 10% bf som gäller och sedan normal bulkning uppåt?

om man tänker sig 6 olika personer. vilka borde då deffa/bulka?
1. personen har tränat länge och ligger på 10% bf
2. personen har tränat länge och ligger på 15% bf
3. personen har tränat länge och ligger på 20% bf
4. personen är nybörjare och ligger på 10% bf
5. personen är nybörjare och ligger på 15% bf
6. personen är nybörjare och ligger på 20% bf

Fredron
2012-04-23, 12:29
Över 15% BF deffa, under bulka. Om du vill göra det enkelt för dig.

användaren
2012-04-23, 12:31
Över 15% BF deffa, under bulka. Om du vill göra det enkelt för dig.

oberoende om man är nybörjare eller erfaren?

Pretorian
2012-04-23, 12:42
Det beror väl på ens mål?

Zenot
2012-04-23, 12:55
Gissar lite på att fredron säger så då man ration fett/muskler man lägger på sig blir sämre över 15% bf? Nån får dock gärna komma med källa på mitt påstående. :p

användaren
2012-04-23, 13:53
Det beror väl på ens mål?

ja självklart! glömde såklart skriva att det är fysiken/utseendet som är målet. styrka kan man ju se ut som en mänsklig köttbulle och lyckas bra med.

Gissar lite på att fredron säger så då man ration fett/muskler man lägger på sig blir sämre över 15% bf? Nån får dock gärna komma med källa på mitt påstående. :p

om det nu inte är så kan man i princip hålla på med en oändlig bulk och hela tiden dra nytta av de fördelar en bulk ger eller kommer man till ett läge då bulken inte ger mera?

Pretorian
2012-04-23, 13:57
ja självklart! glömde såklart skriva att det är fysiken/utseendet som är målet. styrka kan man ju se ut som en mänsklig köttbulle och lyckas bra med.

Jag tror det kan skilja en hel del vad folk tycker är snyggt utseende om det är det du menar.

Fredron
2012-04-23, 14:03

om det nu inte är så kan man i princip hålla på med en oändlig bulk och hela tiden dra nytta av de fördelar en bulk ger eller kommer man till ett läge då bulken inte ger mera?

Om det fysiska/utseendet är målet så kan vi nog inte ge dig ett bra svar.
Bulka tills du inte trivs med ditt utseende längre och kör då en deff tills du tycker att det räcker.

Februari
2012-04-23, 14:23
Hur tar man reda på vad man har för bf?

Pretorian
2012-04-23, 14:26

Finns lite olika saker man kan göra. Du kan tex mäta med kaliper eller göra en bodpod (tror det heter så).

Åsberg
2012-04-23, 14:26

Kalipermätning är ganska vanligt tror jag. Google vet mer!

Februari
2012-04-23, 14:32
Tack! :)

speedy83
2012-04-23, 14:32
Man gör en mätning för bästa resultat är det väl kalipermätning som gäller.

Fredron
2012-04-23, 14:37
Det är dock omöjligt att få mer än en grov uppskattning med de ovanstående mätmetoderna. Att ta en bild på sig själv och lägga upp i den här tråden under brukar ge en bra med information samt är gratis!
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800

Februari
2012-04-23, 14:39
Finns lite olika saker man kan göra. Du kan tex mäta med kaliper eller göra en bodpod (tror det heter så).

Kalipermätning är ganska vanligt tror jag. Google vet mer!

Det är dock omöjligt att få mer än en grov uppskattning med de ovanstående mätmetoderna. Att ta en bild på sig själv och lägga upp i den här tråden under brukar ge en bra med information samt är gratis!
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=163800

Får kanske göra det när jag listat ut hur man lägger in bild från mobilen då :)

Februari
2012-04-23, 14:40
Och där råkade jag visst muticitera ja. Oj.