Visa fullständig version : Effects of n−6 PUFAs compared with SFAs on liver fat, lipoproteins, and inflammation
Background: Replacing SFAs with vegetable PUFAs has cardiometabolic benefits, but the effects on liver fat are unknown. Increased dietary n−6 PUFAs have, however, also been proposed to promote inflammation—a yet unproven theory.
Objective: We investigated the effects of PUFAs on liver fat, systemic inflammation, and metabolic disorders.
Design: We randomly assigned 67 abdominally obese subjects (15% had type 2 diabetes) to a 10-wk isocaloric diet high in vegetable n−6 PUFA (PUFA diet) or SFA mainly from butter (SFA diet), without altering the macronutrient intake. Liver fat was assessed by MRI and magnetic resonance proton (1H) spectroscopy (MRS). Proprotein convertase subtilisin/kexin type-9 (PCSK9, a hepatic LDL-receptor regulator), inflammation, and adipose tissue expression of inflammatory and lipogenic genes were determined.
Results: A total of 61 subjects completed the study. Body weight modestly increased but was not different between groups. Liver fat was lower during the PUFA diet than during the SFA diet [between-group difference in relative change from baseline; 16% (MRI; P < 0.001), 34% (MRS; P = 0.02)]. PCSK9 (P = 0.001), TNF receptor-2 (P < 0.01), and IL-1 receptor antagonist (P = 0.02) concentrations were lower during the PUFA diet, whereas insulin (P = 0.06) tended to be higher during the SFA diet. In compliant subjects (defined as change in serum linoleic acid), insulin, total/HDL-cholesterol ratio, LDL cholesterol, and triglycerides were lower during the PUFA diet than during the SFA diet (P < 0.05). Adipose tissue gene expression was unchanged.
Conclusions: Compared with SFA intake, n−6 PUFAs reduce liver fat and modestly improve metabolic status, without weight loss. A high n−6 PUFA intake does not cause any signs of inflammation or oxidative stress. Downregulation of PCSK9 could be a novel mechanism behind the cholesterol-lowering effects of PUFAs.
http://www.ajcn.org/content/95/5/1003.abstract?etoc
Eddie Vedder
2012-04-23, 12:09
Jag tittade lite kort på den här studien häromdagen. Jag gillar att de även mätt inflammationer. Det ger ju mer stöd för att PUFA kan tänkas vara bra för målgruppen eftersom det ibland kan tänkas vara en balansgång mellan blodlipider som sjunker men också mer oxidativ stress. Vilket man ju inte såg här i alla fall.
Precis min tanke. Det du nämner har annars varit det starka argumentet mot PUFA och att man inte såg något här bestrider lite den tidigare så självklara stämpeln som inflammationsframkallande faktor. Jag hävdar inte motsatsen men vill nog, oavsett ovanstående studieresultat, hävda att saker och ting väldigt sällan är svarta eller vita. PUFA kanske visar sig vara av regnbågens alla färger ;).
Eddie Vedder
2012-04-23, 16:02
PUFA kanske visar sig vara av regnbågens alla färger ;).
Ja och det är ju inte sällan som en mindre frisk kropp är mer känslig för det ena eller det andra. SFA kanske är värre (om det ens är dåligt) för en bukfet än för dig och mig. :)
Min enda synpunkt är att mjölkfett innehåller smörsyran. Smörsyra förbränns i levern och sparar säkert annat fett i levern. Kan kanske förklara att den vegetabiliska oljan var bättre m a p leverfettet.
Ja och det är ju inte sällan som en mindre frisk kropp är mer känslig för det ena eller det andra. SFA kanske är värre (om det ens är dåligt) för en bukfet än för dig och mig. :)
Sannolikt finns individuella skillnader som är beroende av andra faktorer. ag oroar mig väldigt lite för någonting med maten egentligen. Det gamla hederliga sunda förnuftet är en god vän på vägen :).
Ni som har fulllängdaren: Vilka vegetabiliska oljor hade de som källor till PUFA?
Min enda synpunkt är att mjölkfett innehåller smörsyran. Smörsyra förbränns i levern och sparar säkert annat fett i levern. Kan kanske förklara att den vegetabiliska oljan var bättre m a p leverfettet.
För att klargöra: Menar du att smörsyran gav ett ytterligare negativt resultat i SFA-gruppen? Om de använt andra t.ex. animaliska källor till SFA så hade de fått bättre (mindre negativt) resultat?
Eddie Vedder
2012-04-23, 19:17
Ni som har fulllängdaren: Vilka vegetabiliska oljor hade de som källor till PUFA?
För att klargöra: Menar du att smörsyran gav ett ytterligare negativt resultat i SFA-gruppen? Om de använt andra t.ex. animaliska källor till SFA så hade de fått bättre (mindre negativt) resultat?
Scones som bakats med olika fettkällor.
scones (baked-on sunflower oil), margarine, sunflower oil, and sunflower seeds, and the SFA group received scones (baked-on butter) and butter.
Kanske. Kanske inte. Det enda man kan säga säkert att detta resultatet är baserat på ett upplägg innehållandes smörsyra. Sedan om ett annat val av SFA, eller PUFA, skulle ge ett annat resultat kan man bara spekulera i. Inget att basera ett beteende på alltså, än mindre än att basera ett beteende på ett enskilt studieresultat.
Ola Wallengren
2012-04-24, 07:20
Smörsyra eller ej så var det ju "riktigt äkta naturligt smör" som användes som extra SFA källa, vilket är en ganska relevant jämförelse i de flesta fall.
Detta jämfördes med raffinerad omega-6-rik solrosolja, som enligt vissa framkallar inflammation och oxidativ stress och därför leder till negativa hälsoeffekter.
Kanske överraskande för några, men i linje med andra kontrollerade försök och meta-analyser av RCT studier så verkade solrosolja vara det nyttiga valet i jämförelse med smör.
Eddie Vedder
2012-04-24, 08:32
Jag hade för övrigt planer på att delta i den här studien men jag vill minnas att de rekryterade under en period när jag inte var i Uppsala eller något sånt. För jag minns att jag ville vara med men upptäckte att det inte gick. Tror det var i somras när jag var på hemorten hos mina föräldrar.
Peter Hansen
2012-04-24, 10:17
Jag borde ju kanske kunna det här =D Vad menas egentligen med bränns direkt i levern? Tar inte levern alltid den energi den vill ha och sen skickar ut resten? Tvingas levern att förbränna smörsyran? Kommer inte annat fett att i större utsträckning skickas ut ur levern då levern har sin smörsyra? Gärna förklara om du känner för det Sverker! =D
Ola Wallengren
2012-04-24, 10:33
Eddie:
Du hade ändå inte fått vara med i denna studie
Inclusion criteria assessed by screening were age 30–65 y, sagittal abdominal diameter >25 cm, or waist circumference >88 cm (women) or >102 cm (men).
Eddie Vedder
2012-04-24, 11:11
Eddie:
Du hade ändå inte fått vara med i denna studie
Det kan vara så att hela den här "muffinsstudien" ingår i ett större projekt som kommer publiceras i fler artiklar. För den som drev studien när jag blev intresserad var en kille. Och där var det muffins med palmolja vs. muffins med solrosolja. Det är förmodligen samma "Muffins" här även om det valt att kalla det för scones. Och i hans studie skulle de ju dessutom gå upp i vikt. För det var det som lockade, upp i vikt skulle jag ju ändå så ännu bättre om jag fick gratis muffins. :D
Får se om det ploppar upp lite fler artiklar från samma grupp med tiden. Och den här har ju redan publicerats:
http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=16542
Kommer ihåg när den här studien annonserades, förväntade mig motsatt resultat om jag ska vara ärlig. Hur har ens hela teorin om att omega6-rika växtoljor ger inflammatoriska effekter grundats om det inte finns några belägg för den?
Eddie Vedder
2012-04-24, 14:30
Kommer ihåg när den här studien annonserades, förväntade mig motsatt resultat om jag ska vara ärlig. Hur har ens hela teorin om att omega6-rika växtoljor ger inflammatoriska effekter grundats om det inte finns några belägg för den?
Linolsyrans, och andra n:6-fettsyror har porinflammatoriska egenskaper. Det är deras funktion, de ska så göra och inget är dåligt med det. Men hypotesen att det sedan vid högt intag leder till skadliga inflammationsnivåer i kroppen är det som inte är särskilt välbelagt. Så det är ju knappast tagit ur luften bara för att det inte är bevisat. En bra artikel om det:
4. Conclusion
Existing evidence in humans, though limited, fails to show a link between higher dietary LA intake, or higher plasma LA, and greater inflammation in vivo. In fact, some of the data suggest the opposite may be true. However, limitations in the evidence presented do exist. First, the reliability and clinical significance of the biomarkers used in these studies are uncertain. Second, the range of LA intake in the studies presented does not encompass the very low levels that some advocates of lowering LA intake suggest should improve health. Importantly, the role that AA and LA metabolites play in resolution of inflammation appears to be underappreciated and our understanding of how AA and LA metabolites affect inflammation continues to evolve. Calls for reducing the current dietary recommendations for LA intake in the context of its purported role as a promoter of inflammation are not supported by the existing human data.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0952327808001324
Fritsche KL. Too much linoleic acid promotes inflammation-doesn't it? Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 2008;79:173–5.
Jag hade bara en hypotes. Att all smörsyra kommer till levern, precis som mellanlånga fettsyror i MCT. Eftersom den korta smörsyran är fullt löslig i vatten behöver den inte heller karnitin för att komma in och förbrännas i mitokondrien. Helt enkelt att levern får sin energi från smörsyra och kan lägga det andra fettet på hög.
Teorin haltar rejält eftersom smörsyran bara utgör 4 - 5 % av mjölkfettet. Inte säkert att det går att mäta upp några effekter.
Snorkelfarsan
2012-04-25, 07:14
Linolsyrans, och andra n:6-fettsyror har porinflammatoriska egenskaper. Det är deras funktion, de ska så göra och inget är dåligt med det. Men hypotesen att det sedan vid högt intag leder till skadliga inflammationsnivåer i kroppen är det som inte är särskilt välbelagt. Så det är ju knappast tagit ur luften bara för att det inte är bevisat. En bra artikel om det:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0952327808001324
Fritsche KL. Too much linoleic acid promotes inflammation-doesn't it? Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 2008;79:173–5.
Trodde det var tämligen etablerat att man bör hålla relativt låg nivå n-6 syror i förhållande till n-3, eller iaf att en för hög ratio n-6 i förhållande till n-3 är en bidragande orsak till hälsoproblem i västvärlden, t ex pga inflammation och oxidativ stress etc.
Reviewn du länkade till och studien som postades i början av den här tråden lyfter alltså fram att det inte alls är vederlagt att en sådan "dålig" ratio mellan n-6 och n-3 (eller andra fettsyror?) är ohälsosam för människor. Inte för att jag tänker byta ut raps- eller olivolja mot solrosolja på en gång, men kan man då tänka sig att det är ok att inte noja över solrosolja eller liknande fetter?
Eddie Vedder
2012-04-25, 10:41
Trodde det var tämligen etablerat att man bör hålla relativt låg nivå n-6 syror i förhållande till n-3, eller iaf att en för hög ratio n-6 i förhållande till n-3 är en bidragande orsak till hälsoproblem i västvärlden, t ex pga inflammation och oxidativ stress etc.
Reviewn du länkade till och studien som postades i början av den här tråden lyfter alltså fram att det inte alls är vederlagt att en sådan "dålig" ratio mellan n-6 och n-3 (eller andra fettsyror?) är ohälsosam för människor. Inte för att jag tänker byta ut raps- eller olivolja mot solrosolja på en gång, men kan man då tänka sig att det är ok att inte noja över solrosolja eller liknande fetter?
Noja och noja. Hade du frågat mig när som helst så skulle jag ju svara nej oavsett. Min syn på fett har inte förändrats det minsta senaste dagarna och jag är inte förvånad över resultaten.
Och angående ration vs. totalmängden så tvistas det och har så gjorts länge. Så nej det är inte helt etablerad konsensus att ration är viktigast.
Från "kopia-tråden"
Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl omega 3:6:9 kvoten som är intressant, inte någon individuell mängd av ena som är skadlig?
Mjo men det har varit tal om att man kanske "ska" äta kring säg "1:6" förhållande (n-3:n-6) men att det kanske egentligen handlar om att få i sig en viss total mäng omega-3 och när det är gjort spelar det ingen roll om ration kanske slutar på 1:12.
Eddie Vedder
2012-05-06, 14:36
Från "kopia-tråden"
Mjo men det har varit tal om att man kanske "ska" äta kring säg "1:6" förhållande (n-3:n-6) men att det kanske egentligen handlar om att få i sig en viss total mäng omega-3 och när det är gjort spelar det ingen roll om ration kanske slutar på 1:12.
Mitt svar ovanför ditt svarar på samma fråga. :) Om ration är det viktiga, eller totalmängd, finns det ingen konsensus om.
Men omega-9, som TheIsh också nämner, är helt irrelevant i sammanhanget. Den är inte ens essentiell.
Mitt svar ovanför ditt svarar på samma fråga. :) Om ration är det viktiga, eller totalmängd, finns det ingen konsensus om.
Men omega-9, som TheIsh också nämner, är helt irrelevant i sammanhanget. Den är inte ens essentiell.
Men nu hade jag ju redan skrivit ett svar i den andra tråden som inte fick postas för att tråden stängdes så jag hade inte läst vad som nyligen postats i den här tråden :P
(jag var lat).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.