handdator

Visa fullständig version : Rekommenderad mängd animaliskt protein/dag?

Barbastark
2012-04-22, 19:50
Hejhej

2g/kg kroppsvikt har ju blivit en ganska vanlig rekommendation gällande proteinintag för tränande. Min fråga är dock vad en rekommenderad mängd protein från animaliska källor kan vara?

Vad jag förstått så är ju protein från kött mer potent för muskelbygge än protein från tex ris(?). Om detta är sant så borde 2g/kg kroppsvikt från ris skilja sig en hel del jämfört med samma mängd från kött varav rekommendationen 2g/kg kroppsvikt kanske kan må bra av att få lite mer ingående riktlinjer.

SÅ, hur ligger det till?

King Grub
2012-04-22, 19:52
10-15% av en normalpersons proteinintag bör komma från EAA.

Om en person har ett normalt proteinbehov på runt 55-56 gram protein per dag, totalt och från alla källor inräknade, behöver han, om det är det animaliskt protein det handlar om, bara runt 45 gram protein totalt per dygn.

Alla rekommendationer baseras på ett antagande att majoriteten av proteinet kommer från vegetabliska källor. En "normal" byggare äter mer så mycket animaliskt att han inte behöver ägna saken en tanke.

Eddie Vedder
2012-04-22, 19:53
Finns inga specifika såna riktlinjer. Allt bygger ju på studier från en blandkost. Men man kan tänka sig att proteinbehovet sjunker totalt sett ju högra kvalitet på proteinet. Det bygger ju trots allt på mängden EAA.

Barbastark
2012-04-22, 20:11
Okok.

Anledningen till min undring är mycket pga att jag höjt kolhydratintag en del jämfört med tidigare och märker att det då blir ganska mycket mindre animaliskt protein, även om den totala proteinmängden är samma.

King Grub
2012-04-22, 20:11
Det har ingen betydelse.