handdator

Visa fullständig version : Frågor ang energi intag och några råd behövs.

vwfanatiker
2012-04-22, 19:41
Har sedan i augusti förra året börjat cykla ganska seriöst vi kör nu ca 3-4 gånger i veckan och distansen varierar allt mellan 3 mil till 10 mil som jag körde idag.

Dock har ju min vikt stått ganska så stilla kanske gått upp nått kilo, men med tanke på hur mycket energi som jag gör av med på varje runda borde jag gått ner, min teori är att jag har ätit väldigt för lite ca 2300kcal några gånger när jag vart seriös och vägt allt jag ätit i bland kanske mer men allt som oftast tror jag nog att jag äter mindre än 2300kcal...

En runda på ca 45km tar ca 80-90 minuter att cykla och jag har en Polar klocka med pulsband, i klockan har jag angivit mina "stats" så enligt den förbrukar jag ca 1500kcal på 90 min.

Så 2300-1500= ca 800kcal kvar till restan av dagen och där ingår ju jobb och fritid, är nog vaken ca 17-18 timmar per dag.
Gör detta kraftiga kalori underskott (som jag antar att det blir) att min kropp inte går ner utan i stället lagrar eller vägrar släppa nått fett? :Virro

Hur mycket energi tycker ni att jag borde få i mig måste jag upp närmare 3000kcal?
Jag har köpt hem kostillskott nu som jag äter en del dels för att det känns som kroppen tar väldigt lång tid på sig att återhämta sig(döhhö) men också för att få upp energi intaget.

Kör med:
Vitargo carboloader ca 1timma innan cykling
Vitargo +electrolyt Typ som sport dryck för att ha i flaskan under cykling
Dalblads gainer för att ha som åter hämtning efter avslutat pass
tar jag den rekommenderade dosen av dessa tre blir det ca 810kcal. 2300+810 =3100kcal räcker?

Frågan är ju här om ligger på underskott kommer dessa snabba kolhydrater i stället göra att jag går upp i vikt?

Jag vill ju gärna tappa några kilon men kan jag göra det utan att göra avkall på orken och åter hämtning jag vill ju kunna fortsätta träna hårt och bli bättre då jag ska köra vätternrundan sub10 om ca 10 veckor...

stats
1,72cm
87kilo
Ganska lungt jobb inte still sittande men inga tunga lyft osv...

Vart en halv novell det här, som som orkar ge mig lite input? *gah!*

Mvh