handdator

Visa fullständig version : står stilla i vikt

kabletable
2012-04-22, 19:04
Hallå

Har legat i ganska hård träning och diet nu i 7 veckor och gick till en början ner från 87kg till 80kg, men nu under de senaste 2-3 veckorna så har jag bara lyckats gå ner sammanlagt 1,5kg.

Jag är på gymmet varje veckodags morgon med styrkepass på måndag,onsdag och fredag, och kardiopass på tisdag och torsdag, samt gör någon typ av fysisk aktivitet varje kväll. (t.ex. en promenad eller jogga).

Jag sätter i mig en 5g EEA portion på morgonen innan gymmet och sen tar jag en banan direkt efter träning och inom 60 minuter efter det äter jag frukost. Sen ligger jag på 5 måltider till med 2-3 timmars mellan rum där två av dem är lite mindre portioner av mat och 3 av dem är mindre mellanmål så som en banan eller en liten smörgås. Jag väljer alltid fullkorns alternativet till maten. äter så ofta för att köra enligt metoden att hålla igång matsmältningen på högnivå genom dagen.

på morgonen när jag säller mig på vågen så står den på ungenfär 78,5kg och när jag går och lägger mig har den gått upp till strax över 80kg och sen tillbaka ner nästa morgon.

Jag går ju ner i vikt men det går mycket långsammare än jag skulle vilja. Jag har redan dragit ner på portionsstorlekarna och det har inte blivit någon större skillnad.

Någon som har några tips på hur jag ska kunna gå ner lite snabbare?

Pretorian
2012-04-22, 19:06
Vill du gå ner snabbare så ät mindre eller öka cardion. Men du verkar ju gå ner så jag tycker du ska ta det lugnt. Om du nu inte har en målvikt ett visst datum.

Zenot
2012-04-22, 20:07
Du tjänar inget ur förbränningssynpunkt på att äta så många gånger per dag.

kabletable
2012-04-22, 21:26
Om man läser om 3-timmarsdieten så står det att om du äter ofta och små portioner så säger du åt kroppen det är okej att hålla igång förbränningen ordentligt.
Har även gått på den tidigare utan att träna alls och gick ner ordentligt i vikt då, så det hjälper då enligt mina efarenheter. Funderar dock på att kapa ett mål per dag

vicarious
2012-04-22, 21:29
Om man läser om 3-timmarsdieten så står det att om du äter ofta och små portioner så säger du åt kroppen det är okej att hålla igång förbränningen ordentligt.
Har även gått på den tidigare utan att träna alls och gick ner ordentligt i vikt då, så det hjälper då enligt mina efarenheter. Funderar dock på att kapa ett mål per dag

Det är bullshit. Att du gick ned i vikt berodde på att du åt mindre än du gjorde av med, inte att du åt var 3:e timme. Antalet måltider spelar ingen roll om kalorimängden är densamma.

Mattiays
2012-04-22, 21:39
det är bullshit. Att du gick ned i vikt berodde på att du åt mindre än du gjorde av med, inte att du åt var 3:e timme. Antalet måltider spelar ingen roll om kalorimängden är densamma.

+1 ;)

Feelgood
2012-04-22, 21:43
Dessa myter ...

azrael109
2012-04-22, 23:14
Personligen gillar jag att käka runt var 3dje timme, men det spelar inte mindre roll på det hela.

Du skriver inget om hur mycket du äter varje dag så det är svårt att säga. Vill du gå ner snabbare får du träna mer cardio eller äta mindre. (kanske ändra sammansättningen i det du äter, mackor kan du slänga på soptippen under diet)

Dashivas
2012-04-23, 04:05
Kände själv att det inte hände mycket när jag käka var tredje timme och fick tipset att äta 8 timmar om dagen sen fasta 16timmar och har kört så nu i nån månad och det funkar riktigt bra även om det inte är exact rätt timmar.

KrippaW
2012-04-23, 05:31
Du har alltså tappat 1kg/v i snitt och är inte nöjd med nedgångatakten? Det skulle jag vara...

Lycka till!