Visa fullständig version : Käk under deff
Finns massvis med såna här trådar, men har varken tid eller lust att leta igenom alla för att hitta sånt som passar. Så uppskattar ifall ni kommer med lite tips.
Jag vill få ner min kroppsfetts-procent så att man ser riktigt rippad ut. Det är alltså inte så att jag vill deffa för att exempelvis få synliga magrutor utan jag vill ta det steget längre.
Tränat ca 3 år, väger mellan 80-85 kg, ca 1,87 lång.
Har i allmänhet väldefinierade muskler och tränar i genomsnitt 3-4 gånger i veckan. Har helt gått över helt till kroppsvikt med muscle ups, planka mm.. Tränat alltså väldigt sällan med vikter. Vill inte heller bli större.
Jag skulle behöva tips på käk mellan frukost-lunch-middag. Käkar gröt till frukost och sen det som serveras till lunch och middag. Däremellan, eller iaf mellan lunch och middag och efter middag, har jag inte så stor kunskap om vad jag bör äta. Kvarg fungerade utmärkt innan jag "blev" laktosintolerant, vilket lämnar kvar keso i små förpackningar (vad jag vet), och det är inte helt bra. Jag eftersöker alltså "naturlig mat", inte kosttillskott såsom whey eller annat, (är medveten om att en del är naturligt, men äter inte det ändå av andra orsaker) och inte produkter med laktos i. Just nu käkar jag ägg, makrill, fil med frukt o bär eller mackor. Det blir nog mestadels mackor, i brist på annat.
Och just de, är det att rekommendera att gå över till tung träning med låga reps under "deff", eller jag kan fortsätta med kroppsvikt?
Tänker förövrigt inte svälta mig då jag är rätt nöjd ändå, men vill se hur långt jag kan gå, hur rippad jag kan bli-utan att gå omkring hungrig.
Uppskattar alla tips jag kan få! tack
vicarious
2012-04-21, 23:29
Du bör absolut styrketräna. Kött, fågel, fisk.
Du bör absolut styrketräna. Kött, fågel, fisk.
Och med styrketräna menar du med vikter?
Är mer ute efter något "enkelt" mellan de större måltiderna, som kvarg var innan.
Men kanske får lägga in lite mer sånt
tack!
azrael109
2012-04-22, 11:03
Tungt träning med lägre reps är definitivt att rekomendera.
Mackor är det definitivt inte, väldigt mycket kcal i liten volym. (oftast snabba kolhydrater också). Kan du byta ut dom mot keso eller något annat proteinrikt(en kycklingfile kanske?) så gör det en hel del skillnad. Protein mättar även bättre och längre och det var ett av dina mål.
Tror dock det blir svårt att gå så super lågt om du äter "det som serveras" till lunch och middag. Dom nivåer du snackar om kräver oftast att du har grym koll på vad du stoppar i dig.
text.
Tanken är väl mest att hitta något istället för mackor. Kvarg åt jag innan, men hittar inte någon laktosfri variant av det, bortsett från keso då.
Men det blir väl till o käka keso och kött/fågel av olika slag. Och sen kanske efterhand börja reglera lunch och middag också. Är medveten om vad jag äter men som du skriver så har jag inte stenkoll på vikt osv.
Ägg är inte att rekommendera pga av dess fetthalt? Annars är det väldigt lätt o steka några ägg.
Tack!
Pretorian
2012-04-22, 14:02
Ät ägg. Gott och nyttigt.
vicarious
2012-04-22, 16:15
Och med styrketräna menar du med vikter?
Är mer ute efter något "enkelt" mellan de större måltiderna, som kvarg var innan.
Men kanske får lägga in lite mer sånt
tack!
Jepp. Det behöver ju inte vara överdrivet mycket träning, 2-3 pass i veckan kanske. Och oroa dig inte, du kommer inte bli stor som Arnold över en natt, särskilt inte om du ligger på underskott :)
Ät ägg. Gott och nyttigt.
Jepp.
Hehe, skrev att jag inte vill bli större mest för att ni skulle få nån aning om hur jag tränar. Tränade för att bli större innan, och blev större. Men känner att det räcker nu, åtminstone för tillfället.
Ja blir nog minst 3 pass i veckan, beroende på om jag går ifrån kroppsvikt träning, eller hur mycket jag går ifrån det. Kommer även springa minst 4 gånger i veckan när min ljumske läkt :)
En lite dum fråga kanske men om man ligger på underskott, borde man inte bli hungrig då?
Ännu en gång tack.
Stimilus
2012-04-22, 18:45
mellanmål: naturliga nötter ( viktigt) . Alternativt Tonfisk är en väldigt bra proteinkälla.
Kvällsmål: Naturliga nötter, alternativt Tonfisk även här. Kolhydrater bör vara så lite som möjligt på kvällstid.
Varierad reps/tyngd schema är bäst för ditt mål.
:)
mellanmål: naturliga nötter ( viktigt) . Alternativt Tonfisk är en väldigt bra proteinkälla.
Kvällsmål: Naturliga nötter, alternativt Tonfisk även här. Kolhydrater bör vara så lite som möjligt på kvällstid.
Varierad reps/tyngd schema är bäst för ditt mål.
Fel. Spelar ingen roll när du äter kolhydrater.
Pretorian
2012-04-22, 19:04
Hehe, skrev att jag inte vill bli större mest för att ni skulle få nån aning om hur jag tränar. Tränade för att bli större innan, och blev större. Men känner att det räcker nu, åtminstone för tillfället.
Ja blir nog minst 3 pass i veckan, beroende på om jag går ifrån kroppsvikt träning, eller hur mycket jag går ifrån det. Kommer även springa minst 4 gånger i veckan när min ljumske läkt :)
En lite dum fråga kanske men om man ligger på underskott, borde man inte bli hungrig då?
Ännu en gång tack.
Njaa. Du kan trycka i dig ganska mycket kalorisnåla livsmedel som tex broccoli för att minska hungern. Jag själv som äter väldigt lite under dagen kan vara lite hungrig men det kompenseras av en jättemåltid på kvällen.
Byt gärna ut så många proteinshakes till fast föda istället då det mättar mer.
text
Byt gärna ut så många proteinshakes till fast föda istället då det mättar mer.
Tack för svaren, lär fortfarande bli lite kolhydrater utspritt under dagen, men i mindre mängd.
Tar inga tillskott överhuvudtaget, kommer inte börja heller.
Men keso, tonfisk, makrill, ägg, nötter låter som både enkla och goda förslag.
Varför blir nötter så viktiga när man deffar? Har ju läst att det kan va bra att käka lite sånt, men vad är det man inte får i sig nu då som gör att nötterna blir så viktiga?
vicarious
2012-04-23, 15:48
Tack för svaren, lär fortfarande bli lite kolhydrater utspritt under dagen, men i mindre mängd.
Tar inga tillskott överhuvudtaget, kommer inte börja heller.
Men keso, tonfisk, makrill, ägg, nötter låter som både enkla och goda förslag.
Varför blir nötter så viktiga när man deffar? Har ju läst att det kan va bra att käka lite sånt, men vad är det man inte får i sig nu då som gör att nötterna blir så viktiga?
Nötter är aldrig viktiga. Men att folk äter det är nog i huvudsak för att få i sig fett, och att man tycker det är gott förstås. Men det kan diskuteras hur bra fettkälla nötter egentligen är. Känn inget tvång att du måste äta nötter.
Sheogorath
2012-04-23, 15:52
...och om man som många tränar på seneftermiddagen så är det JUST på kvällen man ska äta merparten av sina kolhydrater. :thumbup:
Eddie Vedder
2012-04-23, 16:25
Varför blir nötter så viktiga när man deffar?
Nötter är aldrig viktiga. Men att folk äter det är nog i huvudsak för att få i sig fett, och att man tycker det är gott förstås. Men det kan diskuteras hur bra fettkälla nötter egentligen är. Känn inget tvång att du måste äta nötter.
Det viktiga i sammanhanget var nog det att nötterna är naturliga om jag inte missuppfattade. Och det håller inte jag med om i alla fall, det är verkligen inget måste.
Pretorian
2012-04-23, 21:23
Kör med nötter om du tycker det är gott, det gör jag. Men nu på senare tid lägger jag hellre dessa feta kalorier på middagen efter träningen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.