Logga in

Visa fullständig version : Socker för att bibehålla muskelmassa?

Bicepsuell
2012-04-21, 00:25
Tjenare!

Har en känsla av att den här tråden kommer ryka lika fort som den skapas.

Men någonting säger mig att socker är viktigt för att bibehålla muskelmassa under deff? Är jag helt ute och cyklar eller hur ligger det egentligen till? I alla trådar så pratas det bara om att dom trycker i sig massa aspartam istället för socker. Och undviker sockret till tusen.

Någon som kan dela lite info om detta? Gärna omfattande, hehe. Deffar just nu och skriver även projektarbete om det.

Bless och tack på förhand! :hbang:

Sheogorath
2012-04-21, 05:24
Tjenare!

Har en känsla av att den här tråden kommer ryka lika fort som den skapas.

Men någonting säger mig att socker är viktigt för att bibehålla muskelmassa under deff? Är jag helt ute och cyklar eller hur ligger det egentligen till? I alla trådar så pratas det bara om att dom trycker i sig massa aspartam istället för socker. Och undviker sockret till tusen.

Någon som kan dela lite info om detta? Gärna omfattande, hehe. Deffar just nu och skriver även projektarbete om det.

Bless och tack på förhand! :hbang:

Socker i sig är inte nödvändigt men kan utan problem ingå i både bulk- och deffdieter utan att det behöver innebära problem. Om du läser på om fruktos, som halva sockermolekylen består av kan du lära dig när det kan bli problem och när det inte blir det.

Däremot är kolhydrater som näringsämne väldigt viktigt under diet skulle jag säga. Exempel på kolhydrater är stärkelse (finns i exempelvis mjöl och mjölprodukter, ris, potatis), laktos (finns i mjölk), glukos (finns i liten mängd frukt och i stor mängd i vissa godissorter), fruktos (finns i liten mängd i frukt och ironiskt nog i stor mängd i vissa bantningspreparat) och socker (i stor mängd varhelst det finns tillsatt socker, exempelvis godis, läsk, sylt etc).

Kolhydraterna ger musklerna energi så att man orkar träna hårdare. Det är den främsta anledningen till att de är viktiga under diet. Kan man träna hårdare kan man bygga eller åtminstone behålla musklerna lättare och då kommer den vikt man tappar att vara fett istället för muskler.

begt
2012-04-21, 06:05
All form av energi är i viss mån muskelbevarande. Men självfallet är protein+ kolhydrater efter träning bättre än bara socker.