handdator

Visa fullständig version : LCHF missgynnar styrketräning?

LilMack
2012-04-20, 21:51
Hej,

Är mitt inne i en deff period och fått höra så mycket positivt om LCHF, folk går ned i vikt osv. Men vill kort och gott veta om det är rimligt att köra den diet vid deff? Just nu äter jag mycket protein, kolhydrater och lite fett. Fel?

Finns det något LCHF program att ta del av. Steg för steg.

Fredriiik
2012-04-20, 22:00
det du kör i dagsläget tycker jag låter kanoners redan! Inget att ändra på där inte =)

rbn
2012-04-20, 22:07
Min uppfattning är att LCHF's målgrupp främst är folk som är överviktiga, sjuka (diabetes, metabolt syndrom etc) eller som tenderar att få störd aptit med kolhydrater i kosten. Vissa tycks må bättre på LCHF, medan andra inte gör det.

Den diet du kör nu är inte "fel" på något sätt. Trivs du med den så fråga dig själv vad fördelarna skulle vara med att byta? Vad tror du kommer hända? Vad är ditt mål?

Eftersom styrketräning är en väldigt vital del vid deff tror jag det kommer gå bättre att göra det med kolhydrater i kosten än utan. Det är i alla fall min egen erfarenhet.

LilMack
2012-04-20, 22:09
Sökt runt här på ang LCHF och det finns inte särskilt mycket trådar om ämnet.
Kan det vara så att LCHF först och främst riktar sig till människor som vill gå ned i vikt?
Finns det några som har positiv erfarenhet av den diet vid styrketräning?

Solidar
2012-04-20, 22:13
Jag testade det en månad "bara för att"
Gick inte ner något alls i vikt(bortsett från vattnet första veckan). Det bevisade för mig att det är kcal in och kcal ut som gäller då jag åt mig ordentligt mätt och inte sänkte mitt kcal intag. Och orkade inte lyfta något på gymet, musklerna kändes tomma på kraft.

Dårar som lever så året runt *screwy*

Fredriiik
2012-04-20, 22:14
Sökt runt här på ang LCHF och det finns inte särskilt mycket trådar om ämnet.
Kan det vara så att LCHF först och främst riktar sig till människor som vill gå ned i vikt?
Finns det några som har positiv erfarenhet av den diet vid styrketräning?

musklernas främsta bränsle är kolhydrater, behövs det säga något mer?

LilMack
2012-04-20, 22:17

Du verkar var rak i din inställning till det. Har även jag den inställningen och är tveksam till att man orkar lika mycket på gymet om man äter fett och protein innan passet. Känns som om man kör seriöst med ett bra val av mat så kommer man långt.

Sverker
2012-04-21, 06:39

Vid anaerob träning fungerar bara glukos, inget annat. Vill man träna styrketrännig eller köra mjölksyraträning i mycket högt tempo fungerar bara glukos som bränsle. Går liksom inte att komma runt.

De som försöker kör färre reps och lugnt tempo på gymmet.

Sheogorath
2012-04-21, 06:47
LCHF är för soffpotatisar.

smeander
2012-04-21, 07:37
Hej,

Är mitt inne i en deff period och fått höra så mycket positivt om LCHF, folk går ned i vikt osv. Men vill kort och gott veta om det är rimligt att köra den diet vid deff? Just nu äter jag mycket protein, kolhydrater och lite fett. Fel?

Finns det något LCHF program att ta del av. Steg för steg.

LCHF är en tjockisdiet, med inställningen "ät smörstekt bacon och skippa bananen för att gå ner i vikt" så riktar den sig enligt mig till tjockisar som vill äta tjockismat och komma i form.

Ska du prestera något på gymmet så behöver du kolisar, LCHF är ingen diet för personer inom prestationssporter eller styrketräning.

Mouline
2012-04-21, 07:59
Jag har kört LCHF stuket nu i 4 veckor, visst har jag gått ner i vikt, visst har jag tappat cm men tro mig, du mår som en påse nötter. Kaloriunderskott gör så man gå ner, muskler och framförallt din hjärna behöver kolhydrater för att kunna jobba; true story.

LCHF är slaget, men så klart, individuellt.

pwnyou
2012-04-21, 08:10
För tjocka tanter:
High protein
Mid fat
Low carbs

För aktiva människor som kan röra sig:
High protein
Mid carbs
Low fat

Det är högt protein som mättar, inte fett.

azrael109
2012-04-21, 08:10
Jag har kört LCHF stuket nu i 4 veckor, visst har jag gått ner i vikt, visst har jag tappat cm men tro mig, du mår som en påse nötter. Kaloriunderskott gör så man gå ner, muskler och framförallt din hjärna behöver kolhydrater för att kunna jobba; true story.

Det är faktiskt inte individuellt, vid intensiv träning kan du inte få energin från ketos.

Sheogorath
2012-04-21, 08:11

Jag är helt övertygad om att man kan må helt kalas på LCHF även i sina mest extrema varianter och att dessa dieter är direkt lämpliga för vissa grupper. Men jag är lika övertygad om att det inte är en kost för maximal fysisk prestation.

LilMack
2012-04-21, 08:46

Intressant att höra någon som testat dieten. Har du lagt ner det projektet nu?

Sen verkar det som majoriteten här är emot denna diet. Vilket jag har förstått vid en sökning på ämnet. Ville bara dubbelkolla med er proffs så man inte börjar. Tack för svaren! Fyll gärna på med fler information för andra att ta del av.

Löpsko
2012-04-21, 09:07

Sen verkar det som majoriteten här är emot denna diet. Vilket jag har förstått vid en sökning på ämnet. Ville bara dubbelkolla med er proffs så man inte börjar. Tack för svaren! Fyll gärna på med fler information för andra att ta del av.

Min upplevelse på gymmet var att man körde en övning hårt sen kändes de i musklerna som om någon hade kört över dem med en vält. Fanns liksom inget kvar efter man kört en övning.

LilMack
2012-04-21, 09:12
Min upplevelse på gymmet var att man körde en övning hårt sen kändes de i musklerna som om någon hade kört över dem med en vält. Fanns liksom inget kvar efter man kört en övning.

Usch då. Då blir träningen en mardrömsresa. Har ju själv tränat med låg energi och det är inte särskilt givande för muskler. Hur länge körde du dieten?

Mouline
2012-04-21, 09:28

Körde en månad, börjar med 75 / 25 på Måndag.

Fredriiik
2012-04-21, 09:57
Vid anaerob träning fungerar bara glukos, inget annat. Vill man träna styrketrännig eller köra mjölksyraträning i mycket högt tempo fungerar bara glukos som bränsle. Går liksom inte att komma runt.

De som försöker kör färre reps och lugnt tempo på gymmet.

precis :) :thumbup:

Löpsko
2012-04-21, 23:09
Usch då. Då blir träningen en mardrömsresa. Har ju själv tränat med låg energi och det är inte särskilt givande för muskler. Hur länge körde du dieten?

från och till nästan 1 år. -28kg dock även fast man inte blev någon gigant på gymmet.