Visa fullständig version : Jag är ett stort frågetecken
Hej alla deffare!
Jag blir inte klok på vad som är rätt respektive fel när det gäller deffen, eller träning generellt!
Jag älskar att träna. Det är fan det bästa som finns. Därför vill jag göra det varje dag.
Nu deffar jag och då ser mitt nuvarande schema ut såhär:
Mån: Morgonpromenad & Bröst/mage
Tis: Rygg("bredd")/Axlar framsida
Ons: Morgonpromenad & Ben/Biceps
Tors: Bröst/Triceps/Mage
Fre:Morgonpromenad & Rygg ("tjocklek")/Axlar baksida
Lör: Kardio & Armar
Sön: Kardio & Ben
Jag är 20 år, väger 79 kilo och är 170 cm lång.
Jag ska försöka ligga på 1800 kcal/dagen. Vilket då blir ett underskott på ca 700 kcal.
Jag trivs bra med att träna så här mycket och visst kan man ha sega dagar men jag får det att funka.
Jag vet att jag käkar lite klent men det ska jag jobba på.
Den stora frågan är: Kan jag fortsätta träna så här mycket eller kommer jag försvinna (på fel sätt)?
Jag hör så mycket hit och dit, du kan bara träna si och så många gånger i veckan, medan vissa påstår att det bara är att köra. Så visst, jag blir lite förvirrad.
Vad tror ni erfarna?
*drool*
Mattiays
2012-04-20, 10:12
Hej alla deffare!
Jag blir inte klok på vad som är rätt respektive fel när det gäller deffen, eller träning generellt!
Jag älskar att träna. Det är fan det bästa som finns. Därför vill jag göra det varje dag.
Nu deffar jag och då ser mitt nuvarande schema ut såhär:
Ons: Morgonpromenad & Ben/Biceps
Tors: Bröst/Triceps/Mage
Fre:Morgonpromenad & Rygg ("tjocklek")/Axlar baksida
Lör: Kardio & Armar
Sön: Kardio & Ben
Jag är 20 år, väger 79 kilo och är 170 cm lång.
Jag ska försöka ligga på 1800 kcal/dagen. Vilket då blir ett underskott på ca 700 kcal.
Jag trivs bra med att träna så här mycket och visst kan man ha sega dagar men jag får det att funka.
Jag vet att jag käkar lite klent men det ska jag jobba på.
Den stora frågan är: Kan jag fortsätta träna så här mycket eller kommer jag försvinna (på fel sätt)?
Jag hör så mycket hit och dit, du kan bara träna si och så många gånger i veckan, medan vissa påstår att det bara är att köra. Så visst, jag blir lite förvirrad.
Vad tror ni erfarna?
*drool*
NEJ du kan inte fortsätta träna så mycket. Du måste vila. Kroppen måste få återhämta sig!
Hur mycket skulle du säga att jag behöver ta bort av min träning?
Jag tror inte att mängden behöver vara något problem, framgår inte hur mycket du tränar när du väl tränar.
Jag skulle dock satsat på en mer traditionell split som ben/mage, rygg/biceps, bröst/axlar/triceps och sen kan du ha 1- 2 dagar till med kondition ifall du trivs med det.
Kondition är dock inget som krävs vid deff, snarare bättre utan och mer fokus på styrketräning.
King Grub
2012-04-20, 10:32
NEJ du kan inte fortsätta träna så mycket.
Det var värst så ömtåliga vi var här då.
Just nu kör jag väl rätt tungt, 4-8 reps, 4-6 set och sen runt 3 övningar per muskelgrupp.
Morgonpromenaderna kör jag med fokus på att bränna medan jag lite smått tänkt börja med kardio, mest i form av löpning då jag ska springa Lidingöloppet i höst.
Vid frågor om hur mycket någon tål bör denna någon nämna hur denne tränar just nu i fråga om mängd/volym, frekvens och intensitet (% av max) samt hur länge denne person har tränat så. Arbetskapacitet är en förmåga som, precis som många andra förmågor, går att träna upp.
NEJ du kan inte fortsätta träna så mycket. Du måste vila. Kroppen måste få återhämta sig!
Varför skulle han INTE kunna träna så mkt?
Är du en lat svensson som undviker att träna hårt för att du är rädd att bli övertränad . . . ?
Ordet överträning och vila, årtiondets ursäkt till folk som vill ha en anledning att inte träna.
Reaper123
2012-04-20, 12:37
Ser inget problem i träningsmängden om sömn sköts och att du inte tydligt ser ett tapp i styrka.
Men 1800 kcal/dag låter lite lågt om du siktar på -700 kcal!? Rent spontant känns det som 2500 kcal möjligen stämmer in på några av dina "lugna" dagar men då vet jag förstås inte vad morgonpromenad och kardio omfattar och hur långa gympass du kör.
Men kolla spegel, våg, mått & sen resultat på gymmet och kör sedan ett par veckor och utvärdera. Skulle något avvika rejält får du tänka om!
Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket man gör av med, så jag försökte uppskatta det till ungefär 2500 kcal. Men jag har absolut ingen aning. Finns det någon metod jag kan använda?
Morgonpromenaden kör jag ca 45 minuter i någorlunda raskt tempo och mina kardio pass består mest av olika former av intervaller och löpning. Gympassen försöker jag korta ner lite nu, så strax över en timme!
Inge Enveten
2012-04-20, 14:32
I teorin ser det bra ut. Det borde funka. Vad har du för makrofördelning?
Praktiskt skulle jag aldrig själv köra något liknande. För mycket träning.
Jag har väl ingen direkt makrofördelning. Det jag lägger fokus på är att få i mig tillräckligt med protein för att undvika nedbrytning. Det enda kolhydraterna jag äter är stort sett från frukost (havregrynsgröt) samt någon smörgås. Fettet är jag dåligt på och skulle behöva mer av.
Jag är för övrig 179, inte 170 som jag råkade skriva
aldoschadewitz
2012-04-20, 17:24
Beroende på hur hårda och hur långa pass du kör.. men jag körde liknande och det gick bra. Men skulle nog ändå rekommendera en vilodag i veckan, där kan du köra lite längre cardio istället
azrael109
2012-04-20, 20:00
Kör på och utvärdera efter vägen. Tycker det ser helt okej ut.
Vägde mig idag. har gått ner 1,3 kg under första veckan i deffen. Så får börja äta lite mer helt enkelt.
azrael109
2012-04-22, 16:34
Hur har styrkan på gymmet varit?
Annars är det väldigt vanligt att man rasar i vikt första veckan(eller första dagarna) då man tappar mycket vätska.
I början kände jag att det dippade lite, både med styrkan och energin. Men nu börjar det kännad bättre. Det börjar närma sig mina "vanliga" vikter.
Men tror du att jag bör fortsätta med liknande kost som förra veckan då jag gick ner 1,3 kg (då de mest är vätska som försvinner) och chansa på att det blir en mindre viktnedgång den här veckan.
Eller bör jag fortfarande äta lite mer?
Vägde mig idag. har gått ner 1,3 kg under första veckan i deffen. Så får börja äta lite mer helt enkelt.
Nej, för på första veckan så tappar man ofta 1-3kg i vattenvikt ganska fort, så avvakta ett tag till.
Okej, då får jag fortsätta på mina tidigare intag.
nisse1976
2012-04-23, 19:23
Det var värst så ömtåliga vi var här då.
Varför skulle han INTE kunna träna så mkt?
Är du en lat svensson som undviker att träna hårt för att du är rädd att bli övertränad . . . ?
Ordet överträning och vila, årtiondets ursäkt till folk som vill ha en anledning att inte träna.
Ni tycker seriöst inte att 7 styrkepass, 4 morgonpromenader och 2 konditionspass i veckan är för mycket vid deff och ett genomsnittligt underskott på 700 kalorier?
Nu vet inte jag hur hårda pass som avses men jag hade tappat mycket energi och mått klart sämre av så mycket träning vid 700 underskott.
Fru_Flisa
2012-04-23, 20:19
Var bara noga med att lyssna/ känna kroppen om du blir trött, irriterad, allmänt nere eller sliten etc. Du känner bäst själv hur mycket träning du klarar av beroende på din livssituation, erfarenhet och tränings bakgrund.
En sak jag känner att anmärka på är dina intervall & löppass som du lagt i rad, dessa bör du i min mening separera med minst en dag av annan alternativ träning (eller vila) emellan.
Tänker också på att du skriver du ligger lågt på kolhydrater och samtidigt håller nere fettet. Blir mest bara protein kvar då och det torde bli relativt högt endå på det intaget du har vilket borde gå att fördela mer fördelaktigt för träningen och orkens skull.
Jag känner mig för tillfället rätt fräsh, trots att jag tränar mycket och äter lite. De kolhydrater jag äter om dagen är 1,5 dl havregryn plus ca 2 smörgåsar. Det ända fettet är väl i nuläget enbart i form av stekfett, och från köttet.
Bör jag äta lite ris eller liknande till middagen eller blir det då för mycket kolhydrater. Bör jag skippa gröten och köra en ägg&kesoröra istället?
Anledningen till att jag lagt intervall och löppasset dagarna intill varandra är för att det är på helgen. Då har jag tid att köra dubbla pass och styrketräningen är min högsta prioritet därför vill jag inte ta bort och byta ute ett styrkepass mot en kardio. Men skulle de vara värt det?
Det jag vill är att stanna/öka i muskelmassa medans jag kör min 11 veckor deff och samtidigt träna så mycket som möjligt.
Kan jag göra de på det här viset? Fortsätta som jag gör.
Pretorian
2012-04-24, 08:21
Ägg/keso låter crap i smakväg (en smaksak) så fortsätt med gröten omdu tycker om gröt.
Tidigare åt jag väldigt lite kolhydrater men det har jag ändrat på senaste tiden. Har inte varit några problem för min viktnedgång. Det låter inte fel att lägga till en kolhydratkälla till middagen och utan att veta i gram hur mycket du får i dig av fettet så låter det om lite. Bred på lite extra på dina smörgåsar för fettets skull plus att det är gott.
Du kan även göra lite såser till maten på lätt matlagningsgrädde eller creme fraiche. Samma sak där, du får i dig fett OCH det är gott.
Ja men det låter ju bra. Försökte räkna ut så gott jag kunde via livsmedelsverkets hemsida hur mycket kalorier jag får i mig på en dag. Jag landade på ca 2400.
Trodde jag låg på mycket mindre. Är det för mycket att ligga på ett sådant kaloriintag om man går på mina förutsättningar? Med träningen osv. Eller bör jag minska lite. Jag vet ju som tidigare sagt inte riktigt hur mycket jag göra av med.
Pretorian
2012-04-24, 09:25
Ja men det låter ju bra. Försökte räkna ut så gott jag kunde via livsmedelsverkets hemsida hur mycket kalorier jag får i mig på en dag. Jag landade på ca 2400.
Trodde jag låg på mycket mindre. Är det för mycket att ligga på ett sådant kaloriintag om man går på mina förutsättningar? Med träningen osv. Eller bör jag minska lite. Jag vet ju som tidigare sagt inte riktigt hur mycket jag göra av med.
Vågen kommer ge dig ett korrekt svar.
Vi får hoppas på att den visar lägre och lägre siffror.
Försökte dessutom uppskatta makrofördelning. Tycker det verkar mycket ja, men enligt livsmedelsverket så landade jag såhär:
Fett - 110 g
Kolhydrater - 98 g
Protein - 214 g
Det visade sig att det ändå var rätt mycket fett och kolhydrater i maten som jag äter.
Tränar du någon form av bröstpressar som tex bänkpress? Isåfall så tränar du främre delts 2 dagar på raken, gör om gör rätt.
Försökte dessutom uppskatta makrofördelning. Tycker det verkar mycket ja, men enligt livsmedelsverket så landade jag såhär:
Fett - 110 g
Kolhydrater - 98 g
Protein - 214 g
Det visade sig att det ändå var rätt mycket fett och kolhydrater i maten som jag äter.
Kan aldrig vara 2000kcal..
vicarious
2012-04-24, 10:27
Kan aldrig vara 2000kcal..
2238 för att vara exakt.
Tränar du någon form av bröstpressar som tex bänkpress? Isåfall så tränar du främre delts 2 dagar på raken, gör om gör rätt.
Ja kör kör mestadels pressar. Alltid bänkpress. Jo antar att det inte är optimalt, men vet inte hur jag ska justera på bästa sätt
2238 för att vara exakt.
Kan det stämma med min angivna makrofördelning?
Är det för mycket fett och kolhydrater?
Kan det stämma med min angivna makrofördelning?
Är det för mycket fett och kolhydrater?
Nej det ser bra ut. Om du inte tycker att du går ner för långsamt i vikt. Men det är svårt att avgöra då du inte hållt på så länge.
Nej det ser bra ut. Om du inte tycker att du går ner för långsamt i vikt. Men det är svårt att avgöra då du inte hållt på så länge.
Jag får se vad vågen säger på söndag helt enkelt
Fru_Flisa
2012-04-24, 14:55
Fett - 110 g
Kolhydrater - 98 g
Protein - 214 g
Ja men det var iaf bra med fett där, inte så mycket kolhydrater däremot men det spelar ju mindre roll så länge du mår bra och håller dej belåten och för fettförlustens skull har det mindre betydelse sålänge energiintaget är detsamma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.