Visa fullständig version : 2-split vs 3-split, fördelar/nackdelar?
feedhurley
2012-04-19, 22:11
Hejsan, jag funderar på om jag ska ta och köra efter ett tvåsplit- eller tresplit-schema. Så jag tänkte höra här vilka för och nackdelarna de olika uppläggen har och vad ni anser vara det bästa. Hur många dagar i veckan är rekommendera att träna för de båda uppläggen?
Mvh Feedhurley
Fördelar med tvåsplit är att man hinner köra igenom kroppen fortare, nackdelen skulle kunna vara att det är ganska tungt och man kan "tvingas" skära ner på övningarna lite.
Hur många gånger du bör träna?
Mer träning leder till mer resultat.
feedhurley
2012-04-19, 22:47
Fördelar med tvåsplit är att man hinner köra igenom kroppen fortare, nackdelen skulle kunna vara att det är ganska tungt och man kan "tvingas" skära ner på övningarna lite.
Hur många gånger du bör träna?
Mer träning leder till mer resultat.
Så med andra ord anser du tresplit vara bättre för man inte behöver skära ner på övningarna för muskelgrupperna?
Att desto mer träning leder till mer resultat är väl kanske inte riktigt sant? köra en 2-split 7ggr i veckan kanske inte är så bra...
Beror väl på lite vad man gillar? Vissa kör 4 halvkroppspass i veckan, 2 över, 2 under andra 3-split, finns ju massa varianter.
Personligen gillar jag 3-split för då kan jag lägga fokus på 2-3 muskelgrupper och ha en bra frekvens. Typ 3-1-3 split om du vill nöta gym 6 dagar i veckan dvs;)
feedhurley
2012-04-19, 22:53
Beror väl på lite vad man gillar? Vissa kör 4 halvkroppspass i veckan, 2 över, 2 under andra 3-split, finns ju massa varianter.
Personligen gillar jag 3-split för då kan jag lägga fokus på 2-3 muskelgrupper och ha en bra frekvens. Typ 3-1-3 split om du vill nöta gym 6 dagar i veckan dvs;)
6 dagar i veckan kanske är lite väl saftigt :P men 4 skulle jag nog iaf kunna hålla! Vad skulle då lämpa sig bäst?
stromming
2012-04-19, 22:54
6 dagar i veckan kanske är lite väl saftigt :P men 4 skulle jag nog iaf kunna hålla! Vad skulle då lämpa sig bäst?
Vilket som. Är du helt ny så är huvudsaken att du tränar över huvud taget.
Spartansk
2012-04-19, 22:55
Det är nästan omöjligt att rekommendera det ena eller det andra utan att veta några fler saker, t ex:
- Vad har du för mål?
- Hur långt har du kommit i din träning nu (längd, vikt, styrkestats i några övningar)?
- Hur ser din vardag ut i övrigt? Mycket fritid? Fysiskt tungt jobb?
Och för att rekommendera något schema över ett annat så måste man veta hur övningsvalet, setantalet och repsantalet mm ser ut.
Förutom det Fredron sa tycker jag fördelen med tvåsplit är att det blir fler vilodagar.
3 eller 4 dagar i veckan tror jag det är bäst att träna oavsett upplägg.
vilket som. är du helt ny så är huvudsaken att du tränar över huvud taget.
+1
feedhurley
2012-04-19, 22:58
Vilket som. Är du helt ny så är huvudsaken att du tränar över huvud taget.
Om vi då vänder på det, ca hur många övningar bör jag köra per muskelgrupp? så kan jag räkna ut själv om jag vill köra 2- eller 3-split (2-split kommer då ta längre tid efter som man har fler muskler att träna per pass).
Jag har tränat aktivt i ca 4 månader (3 ggr veckan) men är relativt ovis.
Det är nästan omöjligt att rekommendera det ena eller det andra utan att veta några fler saker, t ex:
- Vad har du för mål?
- Hur långt har du kommit i din träning nu (längd, vikt, styrkestats i några övningar)?
- Hur ser din vardag ut i övrigt? Mycket fritid? Fysiskt tungt jobb?
Och för att rekommendera något schema över ett annat så måste man veta hur övningsvalet, setantalet och repsantalet mm ser ut.
Förutom det Fredron sa tycker jag fördelen med tvåsplit är att det blir fler vilodagar.
3 eller 4 dagar i veckan tror jag det är bäst att träna oavsett upplägg.
Mina mål är att bli allmänt stark och stor (inte enbart det ena eller andra).
185cm, 78kg, tar 5x5 60kg bänk 75kg knäböj och 1x5 +90kg (ej misslyckats hittils).
Arbetslös kommer snart börja studera.
Spartansk
2012-04-19, 23:06
Mina mål är att bli allmänt stark och stor (inte enbart det ena eller andra).
185cm, 78kg, tar 5x5 60kg bänk 75kg knäböj och 1x5 +90kg (ej misslyckats hittils).
Arbetslös kommer snart börja studera.
Då är du hyfsat ny, så jag råder dig att helt enkelt ta ett schema som du tycker är roligt att träna efter. Det viktiga nu är att du "fastnar" för träningen.
Men hitta inte på ett eget schema med massa slumpmässiga övningar, utan låt någon kunnig person göra det åt dig. Det finns massor exempel på bra scheman på forumet, t ex StrongLifts och z_bumbis schema.
Jag har kört allt från 2-split till 5-split, och ärligt talat... Jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad
Numera kör jag det jag tycker är roligast, och i nuläget är det 5-split...
stromming
2012-04-19, 23:23
Om vi då vänder på det, ca hur många övningar bör jag köra per muskelgrupp? så kan jag räkna ut själv om jag vill köra 2- eller 3-split (2-split kommer då ta längre tid efter som man har fler muskler att träna per pass).
Jag har tränat aktivt i ca 4 månader (3 ggr veckan) men är relativt ovis.
Ta Z_bumbis schema från http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454 , det funkar utmärkt för såväl helt nybörjare som folk som hunnit träna något år
Spartansk
2012-04-19, 23:29
Numera kör jag det jag tycker är roligast, och i nuläget är det 5-split...
Då tycker jag du ska köra det. :)
Har kört 2-splitar förr och bytte övningar vartannat pass som ändå låg nära varandra, så nördnoga räknat blev det en sorts 4-split. På det sättet får man med mer än tillräckligt av övningar om det känns på det viset. Finns väl många som kör så, specielt med helkroppsscheman.
Sheogorath
2012-04-20, 05:30
Har kört 2-splitar förr och bytte övningar vartannat pass som ändå låg nära varandra, så nördnoga räknat blev det en sorts 4-split. På det sättet får man med mer än tillräckligt av övningar om det känns på det viset. Finns väl många som kör så, specielt med helkroppsscheman.
Jag kör med samma tänk. Styrka tre dagar i veckan med en 2-split (drag/press) men jag har tre olika "drag"-pass och tre olika "press"-pass vilket gör att jag har med alla övningar jag vill över en tvåveckorsperiod trots att det är få övningar för varje muskelgrupp i varje pass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.