handdator

Visa fullständig version : Tips på mat/vätska vid magsjuka/diareé.

Explosiven
2012-04-19, 17:34
Ja vad kan man äta/dricka för att lindra diareé? Vad brukar ni äta/dricka?

Holabandola
2012-04-19, 17:50
Loperamid/imodium tar bort diarren på en timme. Väldigt effektivt, så pass att man nästan blir förstoppad.
Kanske inte helt opti om dirren beror på infektion, då ska man fräsa ur alla basilusker. Det är kroppens försvar.
Vad du än gör så drick inte vatten med salt i, det riskerar att bli laxerande.

Rent vatten ska du inte heller dricka, för det behövs lite näring i drycken för att den ska tas upp. Jag brukar dricka "lättdryck" och juice.
Coca-cola är smart, det rekomenderar läkarkåren, dock utan kolsyra.

Explosiven
2012-04-19, 18:13
Loperamid/imodium tar bort diarren på en timme. Väldigt effektivt, så pass att man nästan blir förstoppad.
Kanske inte helt opti om dirren beror på infektion, då ska man fräsa ur alla basilusker. Det är kroppens försvar.
Vad du än gör så drick inte vatten med salt i, det riskerar att bli laxerande.

Rent vatten ska du inte heller dricka, för det behövs lite näring i drycken för att den ska tas upp. Jag brukar dricka "lättdryck" och juice.
Coca-cola är smart, det rekomenderar läkarkåren, dock utan kolsyra.

Tackar för tipsen. Har precis tagit 2 imodium. Hoppas det hjälper. Har nog suttit större delen av senaste dygnet på muggen. Dygnet innan det var inte lika jävligt men då hade jag en feber från helvetet istället. Den har dock släppt. Inte fått i mig någon mat alls. Vet inte riktigt vad man vågar äta.

z_bumbi
2012-04-19, 18:19
"Recept på vätskeersättning till vuxna

1 liter kokt och avsvalnat vatten
6 teskedar strösocker
0,5 tesked salt.

Blanda 1 liter kokt och avsvalnat vatten med 6 teskedar strösocker och 0,5 tesked salt. "

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Vatskeersattning/

Resorb har samma funktion och är ganska så smidigt. Den största fördelen är att man alltid kan ha det hemma eller med sig på resor.

z_bumbi
2012-04-19, 18:22
dvs självklart kan man och bör rentutav tillsätta salt till vattnet men man ska inte ta för mycket.

Tolkia
2012-04-19, 19:10
Tackar för tipsen. Har precis tagit 2 imodium. Hoppas det hjälper. Har nog suttit större delen av senaste dygnet på muggen. Dygnet innan det var inte lika jävligt men då hade jag en feber från helvetet istället. Den har dock släppt. Inte fått i mig någon mat alls. Vet inte riktigt vad man vågar äta.
Egentligen det mesta du VILL äta. Det brukar vara självsanerande, då de flesta inte har så mycket matlust när de är magsjuka. Många börjar med buljong, blåbärs/nyponsoppa, te och skorpor etc. För den som vill ha vätskeersättning har bumbi redan levererat ett recept.

Uppmaningen att inte dricka rent vatten tycker jag är kvalificerat blaj. Givetvis kan man inte leva på enbart vatten om sjukan är extrem och sträcker sig över en lång tidsperiod, men då har vi lämnat tvådygnsmagsjuka och är inne på typ kolera. Drick små mängder ofta hellre än stora mängder snabbt för att undvika att börja må illa, eller att det rinner rakt igenom.

Holabandola
2012-04-19, 19:55
Inte blaj, jag har sett fall där mammor har gett sina barn bara vatten när de varit magsjuka, med uttorkning som resultat.
Detta är viktigt, att inte bara dricka vatten, särskilt barn som inte har samma buffert som en vuxen.

Har ni själv provat dricka saltat vatten vid magsjuka?
Det får motsatt efffekt och rinner rakt igenom på mig. Direkt laxerande.
Det funkar med salt i vattnet om du har något som stoppar upp, men är tarmen helt tom så blir det laxerande...iallafall på mig...och att dricka saltvatten är en metod för laxering.

Att äta kan du göra när som helst, det finns igna belägg för att magsjukan blir längre/kortare av att man äter eller inte äter.
Jag äter således alltid vid magsjuka, för då återhämtar jag mig mycket snabbare efteråt.

OneManArmy
2012-04-19, 20:00
Resorb.. yogurt

z_bumbi
2012-04-19, 20:37
Inte blaj, jag har sett fall där mammor har gett sina barn bara vatten när de varit magsjuka, med uttorkning som resultat.
Detta är viktigt, att inte bara dricka vatten, särskilt barn som inte har samma buffert som en vuxen.

Hur gammal tror du explosiven är?

Har ni själv provat dricka saltat vatten vid magsjuka?

Ja.

Det får motsatt efffekt och rinner rakt igenom på mig. Direkt laxerande.
Det funkar med salt i vattnet om du har något som stoppar upp, men är tarmen helt tom så blir det laxerande...iallafall på mig...och att dricka saltvatten är en metod för laxering.

Antingen är du en väldigt unik blomma eller så kan du helt enkelt inte blanda. Frågan är också hur du vet vilket vatten som rinner rakt igenom och/eller hur mycket som tas upp. Iofs vill jag nog inte vet om du faktiskt tror dig ha några siffror på den saken...

Att saltvatten är laxerande i högre koncentrationer är fortfarande ingen nyhet men det är ju inte fråga om sådana koncentrationer så varför ta upp det?

Ett tips för framtiden att du inte ger råd i ämnen som du inte behärskar och då speciellt om det gäller medicinska områden där dina råd kan skapa problem.

Explosiven
2012-04-20, 00:28
Tack för alla tipsen.

Imodiumen hjälpte galant. Inte helt bra så klart men jag slipper sitta på muggen var 5e minut. Har även efter förslag från flickvän ätit lite överkokt ris. Det funkade bra. Inget som upprörde magen direkt. Även druckit små mängder proviva. Resorb ska inhandlas!

Gurkyngel
2012-04-20, 08:06
Blåbär är förstoppande så blåbärssoppa är väl ypperligt :)

xodd
2012-04-20, 08:26
Vätskeersättning/resorb, en matsked var 5e minut. Blanda med lite saft om man tycker det smakar illa.

Alla bör ha VES hemma, men framför allt de med småbarn.

Holabandola
2012-04-20, 08:30
Det finns inte en endaste läkare som rekomenderar att du dricker saltatnvatten vid maginfektion, det är en hemma-ihopkokad ide. Resorb är en annan sak, där har du perfekt balans av lättupptagliga elketrolyter, saltvatten som du gör själv däremot = stor risk att misslyckas och laxreande effekt istället, särksilt om du råkar dricka lite för för snabbt.
Inte en endaste läkare rekomenderar enkom vatten heller.
Jag tycker mina tips var sunda och dina usla ;-)

Avslagen Cola och imodium.