handdator

Visa fullständig version : Fråga om träning vid halsont

Kåla
2012-04-19, 14:23
Hej, tvungen att skap ny tråd om detta då jag bumpade en 5 år gammal tråd - men vem läser den liksom.

Om träning med halsont är BIG NO - vad gör man om halsont håller i sig mer än ett par dagar. Hade väntat mig att det skulle gå över efter ca 2 dagar, men om det tar längre tid, ska man bara ge upp träningen då?
Kan ju ta upp till en månad för vissa att bli av med halsont, så visst fasen tränar folk ändå. Vart ska man dra gränsen mellan "dödlig" halsont som grub förklarade i tråden från -07 och halsont som är okej att träna med, om den existerar?

Samt, Vad göra för att inte tappa under tiden? Mycket protein som vanligt antar jag. Underskott eller överskott? (råkar deffa för tillfället)

chrille87
2012-04-19, 14:57
Det här får jag säkert fan för men JAG tränar även fast jag har ont i halsen. Dock är det skillnad på hur smärtan är. Självklart vilar jag om det tar ont när jag sväljer och är irriterat 24/7 men då jag känner att det är på väg att lämna kroppen så kör jag. Ont i halsen kan man ju ha på morgonen i flera veckor t.ex. Jag tycker man själv kan avgöra om det går att träna eller inte...

svenbanan
2012-04-19, 15:00
Om jag får halsont och håller på att bli sjuk så väntar jag med att träna tills jag insjuknar och sedan blir blir bättre (feberfri osv). Om det halsonda då sitter i längre än själva sjukdomen så brukar jag träna ändå.

Mitt resonemang då är att det halsonda enbart är halsont och inget annat, dvs infektionen har redan gått ur kroppen. Är det i början av en sjukdom som ännu inte brutit ut och man tröttar ut hjärtat så kan sjukdomen sätta sig på hjärtat också.

Observera att det resonemanget är hemsnickrat, och kanske inte stämmer. Men det är det jag går efter i alla fall.

Om man får halsont som inte bryter ut (inget nedsatt allmäntillstånd eller så) överhuvudtaget så är det ju lite klurigare. Jag skulle nog vänta mer än bara två-tre dagar i alla fall. Men håller det halsonda i sig ett par veckor utan att man ens blivit hängig så skulle nog jag anse att det inte fanns nån infektion i kroppen. Men frågan är väl hur länge man måste vänta innan man kan dra den slutsatsen...

Fredriiik
2012-04-19, 15:07
Om jag får halsont och håller på att bli sjuk så väntar jag med att träna tills jag insjuknar och sedan blir blir bättre (feberfri osv). Om det halsonda då sitter i längre än själva sjukdomen så brukar jag träna ändå.

Mitt resonemang då är att det halsonda enbart är halsont och inget annat, dvs infektionen har redan gått ur kroppen. Är det i början av en sjukdom som ännu inte brutit ut och man tröttar ut hjärtat så kan sjukdomen sätta sig på hjärtat också.

Observera att det resonemanget är hemsnickrat, och kanske inte stämmer. Men det är det jag går efter i alla fall.

Om man får halsont som inte bryter ut (inget nedsatt allmäntillstånd eller så) överhuvudtaget så är det ju lite klurigare. Jag skulle nog vänta mer än bara två-tre dagar i alla fall. Men håller det halsonda i sig ett par veckor utan att man ens blivit hängig så skulle nog jag anse att det inte fanns nån infektion i kroppen. Men frågan är väl hur länge man måste vänta innan man kan dra den slutsatsen...

om man har streptokocker i halsen ja ;P Då kan det sätta sig på hjärtat å bidra till hjärtmuskelinflamation.

Mjölkprotein
2012-04-19, 15:09
Konditionsträning + ont i halsen är ett helvete.

Konditionsträning i ett hemskt kallt utrymme ger mig halsont... Fy fan för idrotten på skolan, hade ont i halsen flera veckor efteråt bara för att det var så jävla kallt där inne :@

Om du promt ska träna, undvik löpning/konditionsträning och kör lätt styrketräning.

Har inga vetenskapliga grunder.

svenbanan
2012-04-19, 15:09
om man har streptokocker i halsen ja ;P Då kan det sätta sig på hjärtat å bidra till hjärtmuskelinflamation.

Ja precis. Poängen är ju att om man bara hux flux får ont i halsen så vet man ju inte vad man har fått ännu, och alltså är det lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Men det finns väl andra grejer än strepto som inte är så nyttiga att träna med också, eller?

Fredriiik
2012-04-19, 15:11
Ja precis. Poängen är ju att om man bara hux flux får ont i halsen så vet man ju inte vad man har fått ännu, och alltså är det lika bra att ta det säkra före det osäkra.

Men det finns väl andra grejer än strepto som inte är så nyttiga att träna med också, eller?
ja feber å hans moster är ju inte heller bra =)

svenbanan
2012-04-19, 15:12
Konditionsträning + ont i halsen är ett helvete.

Konditionsträning i ett hemskt kallt utrymme ger mig halsont... Fy fan för idrotten på skolan, hade ont i halsen flera veckor efteråt bara för att det var så jävla kallt där inne :@

Om du promt ska träna, undvik löpning/konditionsträning och kör lätt styrketräning.

Har inga vetenskapliga grunder.

Är det inte detta som kallas köldastma? Om man drar i sig massor med svinkall luft på kort tid så är det nånting som temporärt pajar i lungorna, typ. Man kan ju stoppa in ett sånt munstycke i kaktuggen som gör att luften blir varmare innan den kommer in i lungorna.

Springer
2012-04-19, 16:54
Om du bumpar en tråd läser lika många den som om du startar en ny...

Samma länk igen, då:

http://well.blogs.nytimes.com/2009/10/14/phys-ed-does-exercise-boost-immunity/

add3
2012-04-19, 17:00
Enkelt. Kroppen vet alltid bäst. Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA. Finns inget gott som kommer ur en inflammerad sjuk kropp. Kroppen reagerar av en anledning varav träningen bör vänta tills kroppen är i form igen. Det är ingen som tappar muskler eller annat på några dagar till en veckas vila. LYSSNA PÅ KROPPEN INTE PÅ ANDRA! DVS LYSSNA PÅ KROPPEN EJ HJÄRNAN.

Springer
2012-04-19, 17:39
Så när man har träningsvärk, skall man... ?

limenka
2012-04-19, 17:53

...förstå att det inte är samma sak som halsont och träna på som en chef.

Springer
2012-04-19, 18:07
"Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA."

Låter som ni inte är överens. ;)

pTr
2012-04-19, 18:33

om jag inte kommer ihåg helt galet så är staphylococus epdermis en vanlig orsak till endocardit (hjärtklaffsinflammation). Staphylococcus.E lever vanligtvis på hud och har stor benägenhet att skapa antibiotikaresistens. Samt av streptococcus faecalis (enterokocker).
Myocardit orsakas i huvudsak av virus.

Fredriiik
2012-04-19, 20:05

tänkte också direkt det.
Slutsats?

Karln ovanför dig har inte läst Grubs supertråd om träningsvärk som vi alla älskar ;D

add3
2012-04-19, 20:26
"Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA."

Låter som ni inte är överens. ;)

Är ju bra om man läser hela inlägget så att du ser kontexten...

Springer
2012-04-19, 20:49
Enkelt. Kroppen vet alltid bäst. Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA. Finns inget gott som kommer ur en inflammerad sjuk kropp. Kroppen reagerar av en anledning varav träningen bör vänta tills kroppen är i form igen. Det är ingen som tappar muskler eller annat på några dagar till en veckas vila. LYSSNA PÅ KROPPEN INTE PÅ ANDRA! DVS LYSSNA PÅ KROPPEN EJ HJÄRNAN.

Här är hela kontexten. (igen...)

Jag ser inget undantag för träningsvärk? Du gör inte alls skillnad på varför det gör ont när du ger rådet: "Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA."

Det finns tillfällen när man kan träna fast det gör ont. Tyvärr vet inte kroppen om detta...

Kåla
2012-04-19, 21:43
Här är hela kontexten. (igen...)

Jag ser inget undantag för träningsvärk? Du gör inte alls skillnad på varför det gör ont när du ger rådet: "Har du av någon anledning ont. VILA VILA VILA."

Det finns tillfällen när man kan träna fast det gör ont. Tyvärr vet inte kroppen om detta...

Håller halvt med. Är jag förkyld och dåsig så går jag och tränar ändå - ofta blir jag "frisk" och pigg efter detta.
Annorlunda regler nu vid halsont känner jag dock.